Home Afvallen Gezond afvallen zonder dieet: de beste tips

Gezond afvallen zonder dieet: de beste tips

5 254
gezond afvallen
28 Flares 28 Flares ×

Elk jaar doen veel mensen weer tientallen pogingen met gezond eten en afvallen, bijvoorbeeld met een eiwitdieet of door afvallen met shakes. Maar je kunt ook afvallen door bewust te kijken naar je eetpatroon en jezelf een gezond eetpatroon aan te leren. Gezond afvallen kun je dus leren als je je beter bewust wordt van je eetpatronen, gedrag en valkuilen.

Hoe kun je gezond snel afvallen

Gezond afvallen hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als je je bewust bent van je eetpatronen en er voor kiest om een blijvend gezonde levensstijl aan te meten, waardoor gezond eten en afvallen heel goed samen gaan. Een blijvend gewichtsverlies op langere termijn is vrijwel altijd gebaseerd op een verandering in de levensstijl en bewustwording van de (verkeerde) eetpatronen, waardoor gezond afvallen in de praktijk beter haalbaar is.

Gezond afvallen tips

Voor gezond snel afvallen is het belangrijk om eerst kritisch naar je levensstijl en eetpatroon te kijken. Ben je een Bourgondiër die van lekker eten houdt, vaak etentjes buiten de deur heeft, geen tijd heeft om te ontbijten en dan later op de dag gaat snacken? Hoe beter je zicht hebt op je levensstijl, hoe beter je ook de foute eetpatronen hieruit kunt ontdekken. Snel en gezond afvallen is mogelijk als je eerst bereid bent om bewust te kiezen voor een gezonde levensstijl waarmee gezond afvallen en op gewicht blijven echt niet zo moeilijk meer hoeft te zijn.

Gezond afvallen door bewustwording van je levensstijl

Bij snel en gezond afvallen is een verandering van eetpatronen noodzakelijk om tegelijkertijd een gezonde levensstijl aan te leren, waarmee je sneller en gezonder blijvend je ideale gewicht kunt bereiken. Gezond afvallen betekent dus bewustwording van de aangeleerde (foute) eetpatronen die doorbroken moeten worden. Veel mensen gaan al in de fout om geen of geen gezond ontbijt te nemen, terwijl een gezond ontbijt juist de innerlijke motor aanzet en alle lichaamsprocessen op gaan starten, dus ook de vetverbranding!.

Gezond afvallen tips voor verandering van eetpatroon

Deze 6 afvallen tips voor gezond afvallen helpen bij het doorbreken van een fout eetpatroon:

  • Sla nooit je ontbijt over, maar begin bij voorkeur met een fruitontbijt en voel gelijk de goede energie in je lichaam stromen in plaats van wakker worden met koffie
  • Kies bewust voor gezonde tussendoortjes in de vorm van fruit, crackers, rauwkost, volkoren ontbijtkoek, rijstwafels etc, om te voorkomen dat je zo veel honger krijgt dat je de lunch of het diner niet haalt.
  • Leer jezelf aan om veel te drinken. Bij voorkeur groene thee, low calorie dranken, aangelengde vruchtensappen en vooral veel water. Dit helpt de afvalstoffen weg te spoelen en voorkomt ook honger.
  • Haal geen dingen in huis waarvan je weet dat je de verleiding niet kan weerstaan om het op te eten. Kies de goede alternatieven en zet die in het zicht in je keukenkastje neer.
  • Neem tijdens het koken alvast wat rauwkost, verse bospeen of  komkommer of iets dergelijks om op te knabbelen, om de ergste honger te stillen, zodat je al minder gaat eten bij de warme maaltijd.
  • Leer om een ‘leger’ gevoel in je maag te waarderen. Juist als je je volpropt ga je je weer schuldig voelen en voel je je dik. Wen er aan om steeds minder te eten en stop niet totdat je verzadigd bent, maar drie kwart gevuld. Echt, je lichaam went hier snel aan.

Gezond afvallen tips tegen de honger

We weten nu dat we bij gezond afvallen dus meer moeten gaan drinken, maar je maag vraagt ook om eten en hoe zorg je er voor dat je niet de hele dag honger hoeft te lijden? Hierbij 6 gezond afvallen tips tegen honger:

  • Begin je dag met een stuk fruit en vers vruchtensap. Dit stilt gelijk de honger en de fruitsuikers geven je gelijk energie om je dag goed te beginnen. Daarbij start je gelijk je verbrandingsproces op en gaat je lichaam overtollige vetten verbranden.
  • Pak eens een shake in plaats van een maaltijd. Proteïne shakes kennen veel gezondheidsvoordelen en  helpen je met gezond afvallen.
  • Tussendoor veel groene thee, water en non calorie dranken om de afvalstoffen weg te spoelen en wat vulling in je maag te krijgen
  • Neem rond 10 uur en 15.00 uur echt een gezond tussendoortje, want je lichaam vraagt er om. Denk aan fruit, rauwkost, paar biscuitjes, rijstwafels of een verantwoorde granenreep, maar zorg dat je knorrende maag iets krijgt
  • Varieer met lunch en diner en kies ook hierbij voor veel groente, want het watergehalte in groente vult ook, maar bezit veel minder calorieën dan een lap vlees. Alternatieven zijn bouillon, soepen en veel salades met minimale dressing
  • Eet niet elke dag brood en ga meer over op eiwitrijke voeding. Dat vult je maag ook en ondersteunt bij de opbouw van je spierweefsel. Denk aan magere kwark, yoghurt, probiotica zuivel en werk tevens aan een gezond darmstelsel
  • Lekkere trek in de avonduren kan verholpen worden door ook weer extra te drinken en bewust te kiezen voor een paar crackers, mini rijstwafeltjes, een bouillon of cup a soup met een paar soepstengels en eet kauwgum, want die frisse smaak kan de trek naar lekkers ook helpen te verminderen

Gezond 5 tot 10 kilo afvallen

De bovenstaande tips helpen je om gezond en geleidelijk gewicht te verliezen. Als je wat meer en sneller gewicht wilt verliezen dan is een verantwoord dieet wellicht een betere optie. Een goed dieet is bijvoorbeeld Flinndal gezond gewicht. Het onderscheid zich van andere diëten door de focus op gezondheid, service en de combinatie van producten en deskundige advies.

Flinndal Gezond Gewicht heeft een complete aanpak waarmee je  stapsgewijs de extra kilo’s kwijt raakt. Naast effectieve en gezonde producten krijg je een stappenplan waarmee je in 12 weken een gezondere en slankere leefstijl aanleert. Het stappenplan is samengesteld door diëtisten en zit vol met praktische tips en beschrijft het hoe en waarom van verantwoorde keuzes. Heb je daarnaast nog vragen of extra hulp nodig? Dan kun je gratis bellen met een van de voedingsdeskundigen van Flinndal.

Wil jij gezond 5 tot 10 kilo afvallen? Dan kun je direct beginnen met Flinndal gezond gewicht.

Gezond afvallen en meer drinken

afvallen tipsBij snel en gezond afvallen denken veel mensen dat dit samen gaat met honger lijden. Echter als je dit bewust en verstandig aanpakt, hoeft dit helemaal het geval niet te zijn. Een vaak voorkomende oorzaak is dat mensen te weinig vocht drinken. Dan heb ik het niet over koffie en frisdrank maar over groene thee, water, christal clear dranken en af en toe aangelengde en verse vruchtensappen. Door je voor te nemen meer te gaan drinken en zeker bij alle tussendoortjes die je neemt, zal je al een veel sneller een verzadigd gevoel krijgen, waardoor gezond afvallen steeds beter gaat en je minder naar de verkeerde dingen grijpt.

Gezond afvallen en meer beweging

Bij gezond afvallen hoort natuurlijk ook extra beweging. Juist als je meer vetten wilt verbranden, gaat dit proces veel sneller als je van de bank af komt en meer gaat bewegen. Dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk een abonnement op de sportschool moet nemen, maar begin met vaker de fiets te pakken en niet voor elk stukje naar de supermarkt de auto te pakken. Ren eens vaker de trap op en neer of verwen je hond met een extra lange wandeltocht. Dit soort extra activiteiten geeft al winst op je totale fitheid en beweging.  Wees je hiervan bewust want gezond afvallen en meer beweging horen nu eenmaal bij elkaar.

Gezond afvallen en sporten

Gezond snel afvallen gaat het beste als je ook gaat sporten. Sport je weinig of niet, ga dit dan opbouwen. Gezond eten en afvallen is één, maar de combinatie gezond afvallen en sporten staat op twee. Ben je niet zo’n sportfanaat of heb je (fors) overgewicht, begin dan met zwemmen, fietsen of groepssporten waarbij je veel moet rennen en dus ook veel calorieën gaat verbranden zoals afvallen met hardlopen. Wil je echt fanatiek gaan sporten dan kun je bijvoorbeeld Insanity proberen. Het is best heftig als je de insanity workout ervaringen leest! Ook kun je je inschrijven bij sportscholen of instituten waarbij er groepsgewijs aan een betere conditie wordt gewerkt, zeker bij mensen die kiezen voor snel en gezond afvallen. Voordeel hierbij is dat je er niet alleen voor staat en ook andere mensen leert kennen die kiezen voor gezond snel afvallen je hierbij steun aan elkaar kunt hebben. Dit zal je pogingen tot snel en gezond afvallen behoorlijk vergroten!

Op zoek naar nog meer afvallen tips over gezond afvallen dan kun je de website van het voedingscentrum bekijken. Hier kun je ook op zoek naar b.v. een gewichtconsulente.

MISSCHIEN OOK INTERESSANT

5 REACTIES

  1. Ten eerst wil ik de schrijver nog bedanken voor dit artikel.
    Ben nu mede dankzij dit artikelen al 10 kilo afgevallen.
    Ik moet wel zeggen dat ik deze tips gecombineerd heb met die van de volgende site:

    http ://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/118512-het-idee-achter-afvallen.html

    M.V.G. Niels.

  2. Hoi Niels,

    Super om te horen dat je zoveel bent afgevallen, goed gedaan! Ben blij dat je hulp hebt gehad aan onze artikelen!
    Zet hem op!

    Groetjes,
    Silvia

  3. hallo

    dank je wel voor de tips,ik ben begonnen sinds 1,5 week met gewicht te verliezen.
    en het voelt nu al goed,ik verander mijn eetpatronen en bewegingsgedrag.
    ik ben de nodige kiloos al kwijt en ik ga zo door,ik moet er minstens 15 verliezen.

  4. Hoi Rene,

    Leuk om te horen dat je iets aan de tips hebt! Succes met afvallen!

    Groetjes

  5. Dit is een geweldige blog. Ik hield van het gewichtsverlies tips. Ik ben te zwaar en beginnen met sporten om gewicht te verliezen. Ik denk dat deze tips kan mij helpen.

Laat een reactie achter


7 + 3 =