Afvallen lukt niet meer? Met deze 10 tips lukt het zeker wel!

Laatste update: 9 oktober, 2018

Je wilt graag afvallen maar afvallen lukt niet meer? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom afvallen niet meer lukt. Maar deze komen allemaal op één punt neer:

je pakt het niet goed aan.... bewust of onbewust..

Je eet bijvoorbeeld de verkeerde voeding, probeert steeds een crash dieet of eet te weinig en sport teveel. In dit artikel laat ik je alle oorzaken zien waardoor afvallen niet meer lukt en geef natuurlijk aan wat je er aan kunt doen.

Hiermee kun ook jij makkelijk afvallen!

afvallen lukt niet meer

1. Je probeert steeds een crashdieet

Een crash dieet is een dieet waarbij je heel weinig calorieën op een dag mag eten. Zoals ik al liet zien in mijn artikel over een koolhydraatarm dieet is een crash dieet echt niet vol te houden..

Er komt een dag dat je het niet meer volhoud en alles eet wat los en vast zit en weer terugvalt in je oude gewoontes. De kilo's die je bent afgevallen komen er geleidelijk weer aan en waarschijnlijk komen er zelfs weer een paar extra bij..

Als je steeds een crashdieet probeert, lukt het afvallen niet meer, omdat:

  • ​je lichaam zich probeert aan te passen aan de hoeveelheid calorieën die het binnen krijgt
  • ​het dieet tijdelijk is en je uiteindelijk weer terug gaat naar je oude eetgewoontes die het overgewicht veroorzaakt hebben

Is dit herkenbaar? Er is een hele simpele oplossing als jij steeds met een crashdieet probeert af te vallen:

stop met crash diëten.... en begin er niet meer aan!

De oplossing is om voldoende te eten van de juiste voeding. Op die manier heb je niet continue honger maar kun je wel gewoon blijven afvallen. En op deze manier kun je makkelijk afvallen.

Je moet alleen weten hoe.

Maar wat eet je dan? Ik heb een gratis dieetschema gemaakt die precies hier op ingaat. Met dit schema weet je precies wat je moet eten om af te vallen!

Als je graag willen afvallen met dit schema klik dan hieronder op de grote downloadknop om het dieetschema gratis te ontvangen:

ik kan niet afvallen

2. Je sport veel maar past je voeding niet aan

Sporten is heel erg gezond. Het helpt je om:

  1. even te ontstressen
  2. spieren te versterken
  3. sociale contacten te onderhouden
  4. calorieën te verbranden

Een veelgemaakte fout van mensen die willen afvallen is om heel veel te gaan sporten en weinig te eten. Wanneer je weinig eet en veel sport dan heeft je lichaam niet voldoende energie voor de lichaamsbeweging. Het zal beginnen met het afbreken van spierweefsel om het lichaam van energie te voorzien.

Dit kan de reden zijn dat het afvallen niet meer lukt. De combinatie van veel sporten en weinig eten kan er voor zorgen dat het lichaam spieren gaat afbreken.

En dit zorgt er voor dat je stofwisseling vertraagt. Je hebt minder spierweefsel en verbruikt daarom iedere dag minder energie...

Dit is juist het tegengestelde van wat je wilt. Je wilt juist graag afvallen en je stofwisseling versnellen.

De oplossing is simpel. Als je veel sport zorgt dan voor de juiste én voldoende voeding voor het lichaam. Het lichaam heeft het gewoon nodig.

Eet veel eiwitten om je lichaam te helpen herstellen van de lichaamsinspanning. Na het sporten een proteïne shake drinken helpt ook om je lichaam voldoende eiwitten te bieden.

3. Afvallen lukt niet: je eet de verkeerde dingen

Als het afvallen niet meer lukt dan kan het zijn dat je de verkeerde voeding eet. Eet je echt gezond?

Er zijn nog steeds mensen die denken gezond te eten met sultana's, Unox soep, liga's, Optimel en Becel boter. De lijst van bewerkte ongezonde producten is eindeloos. Deze producten zitten vol met zout, suiker, smaak, kleur en zoetstoffen.

Ik probeer altijd een maaltijd te maken uit onbewerkte producten zoals:

  • ​groente
  • ​fruit
  • ​vlees
  • chevron-right
    eieren
  • chevron-right
    noten

Het smaakt veel beter en is heel gezond. Het geeft je lichaam voedingsstoffen waar het iets mee kan. En je zal merken dat wanneer je écht gezond eet. Afvallen ook veel beter gaat.

Er zijn legio mensen die op deze manier al heel veel vet zijn verloren.

Om het je makkelijk te maken heb ik een weekschema gemaakt waarin precies staat wat je iedere maaltijd kunt eten! Probeer het zelf ook eens!

als afvallen niet lukt

4. Afvallen lukt niet meer: je doet de verkeerde sport

Sporten is heel goed als ondersteuning voor het afvallen. Zeker als afvallen even niet meer lukt kan sporten helpen om je lichaam weer een extra zetje te geven.

Het is wel belangrijk om op de juiste manier te sporten. Maar wat is de juiste sport om je te helpen bij afvallen? Het antwoord daarop is: variatie!

Als je altijd dezelfde sport doet of je doet altijd dezelfde fitnessoefeningen dan raakt je lichaam hieraan gewend. Als je bijvoorbeeld altijd dezelfde fitnessoefeningen doet dan worden je spieren sterker. Sterk genoeg om die specifieke oefeningen een aantal keer uit te voeren met dat gewicht. De spieren hebben zich aangepast aan die oefening en worden niet sterker dan nodig is.

Zorg dus altijd voor variatie in de oefeningen en sporten die je doet. Hierdoor blijf je continue je spieren prikkelen om zich te ontwikkelen!

Sport je bij de fitness? Doe dan eens wat andere oefeningen, wissel af met het aantal herhalingen en verhoog het gewicht eens.

Doe je een sport zoals hardlopen? Ren dan niet altijd hetzelfde rondje maar wissel af met de hoeveelheid kilometers, ren eens minder kilometers op een hoger tempo of probeer eens een high intensity interval training.

Geen zin om buiten te sporten? Je kunt ook makkelijk thuis trainen. Er zijn verschillende apparaten waarmee je gemakkelijk thuis kunt trainen zoals een crosstrainer of loopbandgoede spinningbike voor thuis of een roeiapparaat voor thuis.

vermageren lukt niet

5. Je hebt veel stress

Stress is een dik maker. Als jij veel stress in je leven hebt kan dit de reden zijn waarom afvallen niet lukt. Er gebeurt van alles met je lichaam wanneer je stress hebt. Eén daarvan is dat je lichaam het cortisol hormoon gaat aanmaken.

Het hormoon cortisol heeft een aantal vervelende effecten op het lichaam:

  1. Het zorgt voor een verhoogde bloedsuikerspiegel. Het lichaam breekt hiervoor eiwitten uit het spierweefsel af. De afbraak van spierweefsel zorgt ervoor dat je stofwisseling vertraagt.
  2. Het onderdrukt tijdelijk het immuunsysteem.

Wanneer je veel stress in je leven hebt dan is er kans dat je lichaam in een constante staat van stress terechtkomt. De effecten hiervan op je gezondheid zijn heel vervelend:

  • ​spierafbraak
  • ​diabetes en overgewicht
  • ​vermoeidheid en slapeloosheid
  • chevron-right
    depressie
  • ​negatieve effecten op de spijsvertering
  • ​verminderde werking van het immuunsysteem
  • ​hart- en vaatziekten

Niet kunnen afvallen kan dus te maken hebben met stress. Heb jij een stressvol leven? Probeer dan de oorzaak van de stress weg te nemen.

Dat is niet altijd eenvoudig. Maar wel goed voor je gezondheid en gewicht!

Kun je de oorzaak van de stress niet wegnemen? Probeer dan te ontstressen door bijvoorbeeld te sporten, wandelen of te mediteren.

eten en afvallen

6. Je eet meer dan je denkt (en niet de goede voedingsmiddelen)

Vaak denken mensen dat ze echt gezond eten, terwijl ze toch allerlei gerechten op tafel zetten, die gemaakt zijn met kant en klaar sauzen, kruidenmixen en bewerkte voedingsmiddelen. Deze zitten vol met suikers en chemische stoffen. Als jij veel bewerkte voedingsmiddelen eet kan dit de reden zijn waarom afvallen niet lukt!

Verder eten mensen ook vaak teveel koolhydraten. Om af te vallen is het belangrijk te gaan letten op wat je precies eet. Dat gaat het beste als je alles zelf klaarmaakt, zodat je pure onbewerkte voedingsmiddelen eet.

Een tweede punt is dat, al ben je op dieet, je toch vaak meer binnen krijgt dan je denkt. Suikerrijke tussendoortjes, frisdranken met kunstmatige zoetstoffen en ook gezonde snacks als noten, kunnen ongemerkt tot het innemen van teveel calorieën leiden. Het is verstandig om wat meer naar de etiketten te gaan kijken en goed bij te houden wat je neemt op een dag.

Er zijn handige apps om inzicht te krijgen in je eetgewoontes. Zo krijg je meer overzicht en kun je precies zien hoeveel calorieën je eet. Ze geven tips over gezond eten en misschien is dat net het steuntje in de rug dat je nodig had om weer te gaan afvallen. Lees hier meer over ​dieet apps die helpen bij het afvallen.

7. Je eet niet vaak genoeg

​Door regelmatig te eten, houd je je spijsvertering aan de gang. Vaak denken mensen die willen afvallen, dat het goed is om juist zo weinig mogelijk te eten. Ze ontzeggen zich een tussendoortje of slaan een maaltijd over. Toch is dit niet de beste manier om af te vallen. Het zorgt ervoor dat je spijsvertering niet efficiënt functioneert en werkt in de hand dat je bij de eerstvolgende maaltijd teveel gaat eten.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je aankomt als je netjes drie maaltijden op een dag eet. Je lichaam heeft deze brandstof nodig en met de juiste voeding  voel je je energiek, kun je je dieet volhouden en val je in een gestaag tempo af. Zorg dat je gezonde tussendoortjes bij je hebt, zodat je iets kunt nemen dat niet teveel koolhydraten bevat, als je honger krijgt. Als je voor een eiwitrijk dieet kiest, dan helpen de eiwitten in de voeding zelfs lichaamsvet verbranden. Ook zorgt het ervoor dat je minder last hebt van hongergevoelens.

niet afvallen door stress

8. ​Je slaapt slecht of te weinig

We slapen veel in ons leven. Als je dertig jaar bent, heb je al tien jaar van je leven geslapen! Het is dan ook een belangrijk proces, dat nodig is om zowel je lichaam als je geest gezond te houden. Helaas blijkt uit onderzoek dat mensen niet zo goed meer slapen als enkele jaren geleden. We slapen minder lang en ervaren minder kwalitatief goede slaap.

En dat is jammer, want slapen speelt ook een rol bij het kwijtraken van overtollige kilo’s. Als je niet kunt afvallen, kan dat dus ook aan je (gebrek aan) nachtrust liggen. Het is bewezen dat slecht slapen verbonden is met een hoger lichaamsgewicht. Slecht slapen is een indicator voor een vergroot risico op obesitas. Dit heeft te maken met de werking van bepaalde hormonen die de opslag van vet bevorderen.

Om goed te kunnen afvallen zou je dus moeten zorgen voor een gezonde nachtrust. Tips om elke nacht goed te kunnen slapen:

  • ​Zorg dat je slaapkamer echt goed donker is. Dit helpt bij het ontwikkelen van een goed dag- en nachtritme.
  • ​Zet altijd een raam open. Mensen die in een koude kamer slapen, vallen sneller af dan degenen die in een warme kamer slapen (het beste is koeler dan 17 graden).
  • ​Kijk een half uur voor het slapen gaan niet meer naar schermen van tablets, smartphones en verlichte e-readers.
  • chevron-right
    Reserveer je bed alleen voor slapen. Houd geen emotionele discussies in bed.

​9. ​Je hebt te hoge verwachtingen

Als je een dieet gaat volgen, wil je natuurlijk zo snel mogelijk resultaat zien. Je doel heb je voor ogen en dat kan wel eens een eind weg liggen. Het kan je dus niet snel genoeg gaan. De eerste weken kan het snel gaan, maar dat blijft niet zo. Dat zorgt bij veel mensen voor teleurstelling. Maar het betekent niet dat het afvallen helemaal gestopt is of dat je dieet niet geslaagd is.

Afvallen is een langdurig proces, dat nou eenmaal tijd nodig heeft. Het vaak snelle eerste gewichtsverlies is vocht dat je kwijtraakt, vet verbranden gaat toch wat langzamer. Over het algemeen val je nog steeds af, het is alleen op de weegschaal niet altijd te zien, zeker niet als je elke dag op de weegschaal gaat staan.

Het is dus verstandig je verwachtingen wat bij te stellen, zodat je niet teleurgesteld wordt en je door zult gaan met je dieet. Als jij op een gezonde manier eet, zoals met mijn gratis dieetschema, dan zul je op een rustige manier blijven afvallen.

10. Je eet te weinig eiwitten

Een dieet dat rijk is aan eiwitten bevordert het afvallen. Eiwitten zijn belangrijk voor je lichaam, je hebt ze nodig om gezond te blijven. Maar ze helpen daadwerkelijk ook bij het verbranden van vet. Als een derde van de calorieën die je eet uit eiwitten bestaat, dan verhoogt dit je metabolisme met 100 calorieën per dag. Een bijkomend voordeel is dat eiwitten goed vullen, waardoor je minder trek hebt en minder zult eten.

Een volgend voordeel is dat eiwitten de aanmaak van het hongerhormoon ghreline vertragen. Als je iets eet dat rijk is aan eiwitten, zal je dus minder snel honger krijgen. Door te zorgen voor voldoende eiwitten in je maaltijden, bevorder je dus het afvallen. Onze maaltijden bestaan vaak juist meer uit koolhydraten. Het kan dus verstandig zijn ervoor te zorgen dat je dit aanpast en kiest voor meer eiwitten. Hierdoor kan het afvallen weer in een stroomversnelling komen.