Afvallen met sporten zonder honger of crashdieet

Laatste update: donderdag, 10 mei, 2018
afvallen met sporten

Veel mensen met overgewicht kijken op een dag in de spiegel en vinden het niet prettig wat ze in de spiegel zien. Nu is het genoeg! Op dat moment wordt de beslissing gemaakt om te gaan afvallen, er moeten snel wat kilo’s af. Er wordt een dieet uitgezocht. De keuze voor een dieet is meestal zo gemaakt. Er is meestal wel een dieettrend of dieetguru in de mode die een hip crashdieet heeft samengesteld waarbij snel afvallen is gegarandeerd. Snel en enthousiast wordt er gestart met het dieet en de kilo’s vliegen eraf. Na afloop van het dieet zijn er aardig wat kilo’s verloren en wordt het eetpatroon van voor het dieet weer aangenomen. Aangezien dit het eetpatroon is wat het overgewicht heeft opgeleverd en doordat het crashdieet flink wat spiermassa heeft gekost, komen de kilo’s er in snel tempo weer aan. In veel gevallen zijn mensen zwaarder geworden door het dieet. Veel mensen komen zo in een vicieuze cirkel terecht waarbij ze enkel zwaarder worden. Het kan ook anders namelijk door afvallen met sporten..

Afvallen met sporten

afvallen met sporten schemaBijna alle crashdiëten gaan uit van een heel groot calorietekort om snel afvallen mogelijk te maken. Voor bijvoorbeeld een man die gemiddeld 2500 kcal per dag nodig heeft wordt een dieet samengesteld van 1000 kcal. Het calorietekort wordt dus in zijn geheel uit een voedseltekort gehaald.

Op deze manier afvallen is natuurlijk mogelijk maar heeft het wel consequenties voor het lichaam. Het lichaam neemt aan dat er een groot voedseltekort is en gaat naast vet ook spieren als energiebron gebruiken. Ook zal het lichaam als de “hongerwinter” voorbij is meer vet opslaan voor het geval er weer zo’n groot voedseltekort is. Als je spiermassa afneemt zal je energiebehoefte ook afnemen. Hierdoor wordt je na afloop van een dieet dus snel weer zwaarder.

Om deze terugval te voorkomen wil je dus afvallen maar je spiermassa behouden en liever nog vergroten! Dit kun je doen door het calorietekort te behalen uit sport i.p.v. een voedseltekort. Als je door afvallen met sporten b.v. 1000 kcal verbrandt kun je gedurende de dag normaal eten en toch een calorietekort van 1000 kcal realiseren. Omdat je normaal eet zal je lichaam niet in bovenstaande hongerstand komen. Je kunt dus afvallen zonder de bijwerkingen van een crashdieet door afvallen met sporten. Een aantal keer per week flink sporten en gedurende de dag gezond en naar behoefte eten is de beste manier om blijvend af te vallen.

Als je snel wilt afvallen kun je op de dagen dat je niet sport een calorietekort van ongeveer 500 kcal uit voedseltekort halen. Een tekort van 500 kcal beperkt het spierverlies en zorgt in combinatie met het sporten, met een groter calorietekort, ervoor dat je snel kan afvallen!

Er zijn veel verschillende sporten die je kunt beoefenen, zoals:

Afvallen met sporten schema

In onderstaande table vind je een schema waarbij je drie dagen intensief sport en normaal en gezond eet. De andere dagen eet je 500 kcal minder dan normaal. Op deze manier kun je snel afvallen met sporten gecombineerd met een klein tekort uit voeding.

DagSportenVoedseltekort
MaandagJa, 1000 kcalNee
DinsdagNee500 kcal
WoensdagJa, 1000 kcalNee
DonderdagNee500 kcal
VrijdagJa, 1000 kcalNee
ZaterdagNee500 kcal
ZondagNeeNee

Tabel 1: Voorbeeld van een weekschema met 3 keer afvallen met sporten

Gezond eten

Als je wel eens een dieet gedaan hebt, ben je waarschijnlijk gewend aan kant en klare weekschema’s die je kunt volgen. Naast de grote nadelen die hierboven al zijn beschreven heeft het nog aantal nadelen. De schema’s bestaan niet uit uitgebalanceerde en gevarieerde gezonde voeding. Het bevat te weinig vet en eiwitten en teveel koolhydraten. Ook bevat het teveel bewerkte voeding zoals sultana, eierkoeken etc en weinig natuurlijke voeding. Het lijkt ook vaak alsof de guru’s gesponsord worden door Unilever. Er staan veel dure exclusieve a-merk producten in. Verdiep je in goede en slechte voeding. Dit is belangrijk tijdens het afvallen met sporten maar nog belangrijker als je stopt met het dieet.

Foto credit