Afvallen zonder dieet – 12 tips om af te vallen

Laatste update: 20 januari, 2019
hoe afvallen zonder dieet

Ben jij diëten waarbij je amper iets mag eten ook zo zat?

Of een dieet waarbij je 's ochtend een half uur in de keuken staat om een ontbijt te maken met ingrediënten die je niet eens kunt uitspreken?

Afvallen zonder dieet klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn maar met een aantal aanpassingen in je levensstijl is het heel makkelijk.

Zonder de ontberingen van die gekke diëten....

Een dieet werkt in veel gevallen eigenlijk alleen maar averechts. Je verliest in korte tijd veel gewicht maar veranderd niets aan je eetgewoontes. De kilo's komen daarom weer terug en je bent snel weer terug bij af.

En binnen no-time bij het volgende dieet...

Daarom ​geef ik je in dit artikel 12 makkelijke tips om af te vallen zonder dieet.

Waarom juist afvallen zonder dieet

Veel mensen met overwicht zitten in een vicieuze cirkel van diëten en weer aankomen. Omdat de levensstijl niet wordt aangepast worden ze na ieder dieet weer minstens net zo dik als voor het dieet.

Dit is heel ongezond en slecht voor je zelfvertrouwen.

Het is beter om deze cirkel te voorkomen met gezond afvallen zonder dieet. Dit betekent dat de levensstijl zodanig wordt aangepast dat je gaat afvallen zonder een dieet te volgen!

Volg de onderstaande tips om direct te beginnen met verantwoord afvallen zonder dieet!

ontbijt afvallen

1. Ontbijt iedere dag

Helaas zijn er nog steeds best veel mensen die in de ochtend niet ontbijten. En met verschillende redenen:

  • sommige mensen proberen hiermee te afvallen
  • nemen er de tijd niet voor
  • hebben geen zin om in de ochtend een ontbijt te maken

Toch is het wel slim om dit te doen. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag!

Studies hebben aangetoond dat mensen die een ontbijt nemen minder last van overgewicht hebben dan de mensen die het ontbijt overslaan. Ook presteren mensen op een ontbijt beter.

Wil je afvallen zonder dieet? Begin dan de ochtend met het opstarten van je vetverbranding, start met een goed ontbijt!

Kun je in de ochtend echt niets naar binnen krijgen? Probeer dan eens een smoothie of deze slowjuice recepten. Een smoothie of groentesapje geeft je lichaam toch de juiste voedingsstoffen om de dag te starten zonder iets te moeten eten.


afvallen zonder dieet

2. Controleer de voorraadkast

Iedereen heeft een zwak moment.

Een moment waarop je de verleiding naar een zak chips of rol koekjes niet kunt weerstaan... De drang is groter dan je zelfbeheersing.

Geloof me, ik ken het 😉

Als je zeker weet dat je dergelijke momenten gaat krijgen. Wat is dan je beste bescherming? Een kluis, hangslot op de koektrommel of prikkeldraad..

Nee, zorg dat er alleen gezonde snacks in huis zijn. Als er geen koekjes of chips in huis zijn dan kun je die ook niet opeten, toch?

Als je gaat afvallen zonder dieet dan ga je niet minder eten. Je gaat gezond eten om je lichaam optimaal te voeden. Zorg dat je lichaam een vet verbrandingsmachine wordt!

Zorg daarom dat er geen slechte dingen in je voorraadkast zijn. Stop je voorraadkast daarom overvol met alleen gezonde voeding die je lichaam nodig heeft!

slank worden zonder dieet

3. Stop met loze calorieën

Drink je graag frisdrank?

Tel dan eens de enorme hoeveelheden suiker en calorieën die je iedere dag drinkt en je lichaam helemaal niets bieden. In tegendeel. De enorme hoeveelheid suiker in frisdrank maakt je ziek en dik....

Om te kunnen afvallen zonder dieet is het belangrijk om producten die veel calorieën bevatten maar weinig voedingsstoffen bieden te mijden.

Maar frisdrank is niet het enige boosdoener:

  • ​Alcohol - Alcohol bevat veel calorieën. Een glaasje bevat alleen aan alcohol al ongeveer zo'n 70 kcal. Bijkomend nadeel van alcohol is de lekkere trek die je ervan krijgt. De lekkere snacks zijn dan nog moeilijker te weerstaan.
  • ​Sauzen - Saus over de aardappels of over de groente maakt de maaltijd nog lekkerder. Maar als je wilt afvallen zonder dieet is het slim om deze extra loze calorieën niet te nemen.
  • ​Frisdrank - Frisdrank en fruitdrankjes bevatten veel suikers en calorieën. Laat deze loze calorieën staan als je graag wilt afvallen zonder dieet. Neem koffie, thee, water of andere dranken zonder calorieën zoals spa rood.
afvallen zonder dieet

​4. Ga voor complexiteit

Van veel (snelle) koolhydraten wordt je dik. Er zijn al veel verschillende studies en onderzoekers die dit hebben aangetoond.(l)

Maar koolhydraten zijn bijna niet weg te denken uit ons dieet. En dit hoeft ook niet. Je kunt wel altijd kiezen voor de gezondere koolhydraat.

Koolhydraten kun je namelijk opsplitsen in complexe en simpele (snelle) koolhydraten. Neem je een maaltijd met koolhydraten? Kies dan altijd voor complexe koolhydraten.

Complexe koolhydraten geven langer energie en bevatten meer vezels dan simpele koolhydraten. Vezels geven eerder een voller gevoel en dragen bij aan een soepel verloop van de stoelgang.

Voorbeelden van producten met complexe koolhydraten zijn: volkorenbrood, brinta, groene groente etc. Een hulpmiddel om te kiezen tussen simpele en complexe koolhydraten is de glycemische index.

Voor meer informatie over complexe en snelle koolhydraten en de glycemische index zie dit artikel.

sporten en afvallen

5. Slank worden zonder dieet met voldoende beweging

Je hoeft niet te sporten als je wil afvallen. Zeker niet.

Als je wilt afvallen is 70% de juiste voeding en 30% sport. Maar sporten helpt zeker wel! Verantwoord afvallen zonder dieet is makkelijker als je voldoende beweegt.

Door lichaamsbeweging verbrand je namelijk calorieën en train je spieren. Je kunt fanatiek gaan sporten in de sportschool of thuis door een goedkope crosstrainer of goedkope hometrainer kopen.

Ga je sporten in de sportschool? Zorg dan voor een maatje. Een stok achter de deur voor als je eigenlijk geen zin hebt en uit jezelf niet zou gaan. Je kunt elkaar motiveren om wekelijks te sporten.

Of probeer door simpele dingen wat extra beweging te krijgen

  • ​ga met de trap i.p.v. de lift
  • ​pak wat meer de fiets
  • ​parkeer de auto verder weg

Met bovenstaande tips wordt afvallen zonder dieet een makkie! Probeer het zelf en voel je beter en gezonder!

snel afvallen zonder dieet

6. Kies voor gezonde onbewerkte producten

In de supermarkt vind je veel producten die zozeer bewerkt zijn, dat ze niet veel meer bijdragen aan een goede gezondheid. Yoghurt wordt zoeter gemaakt, vlees kruidiger, groente voorgekookt enzovoorts. Vaak wordt het ook gedaan, zodat het sneller klaar is. Maar het eindproduct kan ons lichaam zwaar belasten en bevat ook nog eens meer calorieën, vet en suiker. Niet echt handig als je wilt afvallen zonder dieet. Kies daarom alleen nog maar zoveel mogelijk voor puur en onbewerkt.

Let op deze producten:

Drinkyoghurt en yoghurt met smaakjes: Met minder suiker, maar meer chemische toevoegingen. Ook light producten zijn niet gezonder. Je kunt veel beter kiezen voor volle yoghurt en kwark. Als je meer smaak wilt, voeg je vers fruit toe of een beetje honing.

Kant en klare maaltijden: Deze bevatten vaak erg veel zout, eenvoudige koolhydraten, E-nummers en chemische toevoegingen. Ze bevatten te weinig groenten. Als je snel wilt eten, kun je beter kiezen voor diepvriesgroente, die nog de meeste vitamines en mineralen bevatten.

Potjes, pakjes en zakjes: Ook deze bevatten veel zout en suiker en voegen niet veel waardevols toe aan je maaltijd. Zelf een saus maken is niet moeilijk en daarmee weet je zeker wat je op je bord krijgt. Het smaakt ook nog eens veel beter.

Tussendoor koeken: Deze koeken kun je in verschillende formaten en smaken krijgen, maar allemaal hebben ze gemeen dat ze veel suiker bevatten. Het zijn zeker geen gezonde tussendoortjes. Ook als ze met honing gezoet zijn, zit er nog steeds veel suiker in. Vaak zijn ze gezoet met glucosestroop, maisstroop en andere zoetmiddelen. Kijk op de verpakking en je kunt zien dat een gemiddelde koek 20 tot 30 gram suiker per 100 gram bevat.

verantwoord afvallen zonder dieet

7. Maak zelf je tussendoortjes

Om af te kunnen vallen zonder dieet is het belangrijk te letten op wat je eet. Teveel tussendoortjes zorgen al snel voor een opstapeling van calorieën. Kies dus niet te snel voor een snack. Maar als je toch wat wilt eten, zorg dan dat je een voorraad zelfgemaakte hapjes hebt. Deze bevatten minder suiker en koolhydraten en bevatten alleen maar pure ingrediënten.

Je kunt zelf gezonde muffins van amandelmeel of havermeel maken. Kies voor een gekookt ei als tussendoortje, een handje noten, een stuk fruit of een zelfgemaakte notenreep. Wil je meer weten over gezonde tussendoortjes, lees dan Gezonde snacks en tussendoortjes maken.

hoe afvallen zonder dieet

8. ​Afvallen zonder dieet met water

Water is noodzakelijk om ons lichaam in goede conditie te houden. We hebben het nodig om te kunnen overleven (ons lichaam bestaat voor bijna 70% uit water). Maar het helpt ook om gewichtsverlies te stimuleren. Je zou genoeg water moeten drinken (1,5 tot 2 liter) om je spijsvertering goed te laten werken. Voldoende water helpt je darmen in beweging te houden en zorgt voor een goede doorbloeding van alle organen.

Maar er zit nog een voordeel aan water drinken, vooral aan koud water drinken. Dat komt door het thermogene effect. Je lichaam moet het koude water op lichaamstemperatuur brengen en dat kost calorieën, zodat je metabolisme tot wel 30% verhoogd wordt. Dit duurt zo’n veertig minuten. Ook geeft water een vol gevoel, als je het voor het eten drinkt. Daardoor eet je minder.

9. Ga alleen eten als je honger hebt

Waar ga jij op af als je gaat eten, de klok of je maag? Vaak is het tijd om te eten, 12 uur of 6 uur. Maar heb je dan al echt honger? Het beste is het om je maaltijden af te stemmen op je hongergevoel, dus je innerlijke klok. Dat zorgt ervoor dat je maag klaar is om te eten en dus ook echt leeg is. Je spijsvertering werkt dan efficiënter en je eet niet meer dan je nodig hebt.

10. Eet rustig

Hoe snel je eet (of juist langzaam) bepaalt voor een groot deel hoeveel en hoe snel je afvalt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die te snel eten, 115% meer kans hebben om dik te worden, dan mensen die rustig eten. Langzaam eten helpt om elke maaltijd 10% minder te eten.

Je maag heeft tijd nodig om het voedsel te verwerken dat hij binnenkrijgt. De spijsvertering is een ingewikkeld samenspel van hormonen, enzymen en spijsverteringssappen. Op het moment dat je maag vol begint te raken, maakt hij meerdere hormonen aan om de hersenen door te geven dat je verzadigd bent. Dat gaat echter niet zo snel, het duurt een kwartier voordat je hersenen dat bericht oppikken. Daarom is het belangrijk rustig en bewust te eten, zodat je het kunt voelen dat je vol zit.

Tips om rustig te kunnen eten:

  • ​Eet aan tafel en laat je niet afleiden door smartphones of de televisie. Hierdoor kun je beter voelen of je vol zit. Aandacht voor het eten helpt ook om meer te kunnen proeven en dat geeft een groter gevoel van verzadiging.
  • ​Kauw goed en langdurig voor je doorslikt.
  • ​Neem kleinere happen.
  • chevron-right
    Leg je bestek neer tussen de happen door.
  • chevron-right
    Maak eens een maaltijd waar je lang over doet, met kleine hapjes, zoals salade, soep en verschillende groentes. Geniet van samen eten met anderen, dek de tafel en zet kaarsen neer.

11. Eet meer vezels

Vezels zijn de onverteerbare deeltjes waaruit de celwanden van groente en fruit bestaan. Ze zorgen voor een soepele stoelgang en helpen bij het afvallen. Dat komt omdat ze veel water opnemen in de maag en darmen. Daarmee zorgen ze voor een vol gevoel en krijg je minder snel honger. Zorg dat je minstens 30 tot 40 gram vezels op een dag eet, dan zul je merken dat je best kunt afvallen zonder dieet.

zelf afvallen zonder dieet

12. Verminder stress

Stress heeft een negatieve impact op het proces van afvallen. Het verstoort de hormoonbalans en daardoor kan de spijsvertering van slag raken. Ook heeft het een psychische impact. Veel mensen gaan meer eten als ze gestrest zijn, dan ga je snoepen en snacken. Je kunt vermoeider zijn en sneller kiezen voor eten uit de snackbar of kant en klaar maaltijden.

Een ander nadelig effect van stress is dat het de stofwisseling vertraagt en het leidt tot meer vetopslag op de buik. En dat is juist een gevaarlijk soort vet. Dit wordt veroorzaakt door het hormoon cortisol, dat in tijden van stress meer aangemaakt wordt. Stress is dus iets dat we liever willen voorkomen, zeker als we willen afvallen zonder dieet. Plan elke dag even een wandeling in de natuur en doe regelmatig iets dat voor jou ontspannend is (yoga, een massage van je partner of een lange warme douche).