Ideale gewicht berekenen: de 4 beste manieren (nee niet de BMI..)

Laatste update: 13 september, 2018
ideale gewicht berekenen

Ben jij benieuwd of je een gezond, te zwaar of licht gewicht hebt? Je ideale gewicht berekenen kan op verschillende manieren. Niet iedere manier is even geschikt of nauwkeurig.

In dit artikel ​vind je 4 methodes om ​je gezond en ideale gewicht berekenen:

  1. De ​4 manieren om je ideaal gewicht te berekenen
    1. Gewicht berekenen met de BMI
    2. De huidplooimeting
    3. De buikomtrek meten
    4. Vetpercentage meten
  2. Welke risico’s loop je met overgewicht?
  3. Tot slot

​​​​De ​4 manieren om je ideaal gewicht te berekenen

Je kan jouw ideale gewicht ​op verschillende manier meten. In dit artikel zet ik 4 methodes voor je op een rij, namelijk:

  • ​De BMI ​of Body Mass Index
  • ​De huidplooimeting
  • ​De buikomtrek meten
  • chevron-right
    Het vetpercentage meten

​Iedere methode heeft zijn voor en nadelen. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende manieren om je ideaal gewicht te berekenen.

1. Gewicht berekenen met de BMI

De BMI of Body Mass Index berekenen doe je aan de hand van een vrij simpele formule. Het laat zien of je te licht, te zwaar bent of op een gezond gewicht zit. Je kunt je ideale BMI makkelijk berekenen met onze online BMI calculator.

​​De BMI is niet ​heel betrouwbaar

​De BMI is eigenlijk de minst betrouwbare manier om te kijken of je een gezond gewicht hebt. ​En dit geld nog eens extra voor de volgende groepen:

  • Kinderen en ouderen
  • ​Zwangere en borstvoeding gevende vrouwen
  • chevron-right
    ​Mensen met meer dan gemiddelde spieren

​Wist je dat Brad Pitt tijdens de opnames van Fight Club volgens de BMI in de categorie overgewicht viel? ​Onvoorstelbaar toch.. Dit komt simpelweg omdat in de berekening van de BMI alleen rekening wordt gehouden met de lengte en het gewicht.​

Kies naast de BMI altijd voor nog een andere meting

Om die reden is de BMI misschien handig om een keer te meten als je ​een gemiddeld lichaam hebt. Maar dan nog adviseer ik om naast de BMI ​​nog een andere vetmeting te kiezen!

Val je buiten de gemiddeldes doordat je bijvoorbeeld veel spieren hebt of al wat ouder bent dan is de BMI al helemaal niet geschikt en zou ik direct kiezen voor een andere manier om te meten of je een gezond gewicht hebt.

2. ​De huidplooimeting

​Een nauwkeurige manier om je ideale gewicht te berekenen is de huidplooimeting. De huiplooimeting meet de dikte van de huidplooi op een aantal plaatsen op het lichaam. Op basis van de dikte van de huidplooien kan het vetpercentage van het lichaam worden bepaald.

Met behulp van het vetpercentage en leeftijd kun je heel gemakkelijk ​kijken of je een gezond vetpercentage hebt. Het voordeel van de huidplooimeting is dat deze zeer nauwkeurig is. Het nadeel is dat je de meting niet zelf kunt uitvoeren. Voor meer informatie over de huidplooimeting zie dit artikel: huidplooimeting met de huidplooimeter.

ideale gewicht

3. De buikomtrek meten

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bij ​een gezond gewicht berekenen de buikomtrek ​van essentieel belang is. De buikomtrek ​schept namelijk een veel nauwkeuriger beeld over jouw gezondheidssituatie. Vele malen beter dan wanneer alleen bijvoorbeeld de BMI wordt gebruikt.

Buikvet is het gevaarlijkste vet

Dit heeft te maken met het feit dat de meeste vetopslag die ongezond is, rondom je buik zit. Veel buikvet levert meer gezondheidsrisico's op dan wanneer je bijvoorbeeld veel vet op je billen en dijen hebt. ​Een vrouw met volle heupen en een normale of slanke buik ​heeft daarom minder gezondheidsrisico's dan iemand waarbij het vet zich concentreert op de buik.

​Met name visceraal vet (ook wel orgaanvet genoemd) is in een te grote mate gevaarlijk. Wanneer dit het geval is dan is het aan te raden om direct actie te ondernemen om het buikvet te verminderen.

Wil je meer weten over de buikomtrek meten en hoe je deze meting precies doet? Dan kun je kijken in dit artikel​: buikomtrek meten met instr​ucties.

gezond gewicht

4. ​Vetpercentage meten

​Het vetpercentage is ook een nauwkeurige manier om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Wanneer je het vetpercentage meet dan meet je hoeveel vetmassa je hebt op je lichaam.

Dit kun je ​op verschillende manieren doen. De bekendste zijn: ​een weegschaal met lichaamsanalyse of een ​een dexa scan.

Het voordeel van het vetpercentage meten is dat je alleen meet waarin je in geïnteresseerd bent: de vetmassa.

Ook kun je heel makkelijk bepalen of je een gezond vetpercentage hebt door dit aan de hand van je leeftijd en vetpercentage op te zoeken in een vetpercentage tabel.

​Een weegschaal met lichaamsanalyse is het makkelijkst

​Het makkelijkst ​meet je het vetpercentage met de weegschaal met lichaamsanalyse. Deze weegschaal analyseert je lichaamssamenstelling door een klein stroompje door je lichaam te sturen. De weerstand die hierbij gemeten wordt gecombineerd met het geslacht, leeftijd, gewicht en de lengte om de lichaamssamenstelling/vetpercentage berekenen. De meting is niet zo nauwkeurig als een huidplooimeting maar als je een goede weegschaal hebt best goed.

Wil je meer informatie over hoe je makkelijk je vetpercentage meet. Dan kun je in dit uitgebreide artikel kijken: de methodes om het vetpercentage te meten + vetpercentage tabel.

Welke risico’s loop je met overgewicht?

Je kan supergezond zijn met een beetje extra vet. Maar bij overgewicht en teveel opgeslagen lichaamsvet (speciaal rondom je buik) is het belangrijk hier iets aan te doen. Reden hiervoor is meestal dat je er beter uit wilt zien. Maar serieus overgewicht neemt ook de nodige gezondheidsrisico’s met zich mee.

​Teveel buikvet vergroot de kans op diabetes type 2 en hart en vaatziektes​. Ook kan gewicht de nodige klachten veroorzaken voor je botten, gewrichten en conditie.

Zorg er dan ook voor dat je bij overgewicht actie onderneemt. Op die manier ben je er snel vanaf en ga je een gezondere leefstijl tegemoet. ​Je kunt altijd mijn gratis voedingsschema downloaden en starten met dit gezonde dieet.

​Gezond gewicht berekenen: tot slot

​De BMI gebruiken om te kijken of je een gezond gewicht hebt is makkelijk en snel. Maar het is helaas niet nauwkeurig genoeg.

Gebruik daarom altijd een huidplooimeter of vetpercentage weegschaal​ om je vetpercentage te bepalen. Als je veel waarde hecht aan de nauwkeurigheid van de meting dan is de huidplooimeting de beste tool. Wil je de meting zelf uit kunnen voeren dan heb je keuze uit de buikomtrek of een weegschaal met vetpercentage functie.

Met de buikomtrek kun je beter meten of je gezondheidsrisico's loopt en heeft daarom onze voorkeur.​ ​​Daarom kun je het beste altijd de buikomtrek meten!