Gaat je lichaam in spaarstand na een dieet?

lichaam in spaarstand Pin

Als je ooit geprobeerd hebt af te vallen, is het je vast al eens overkomen: de eerste weken val je lekker af. De weegschaal geeft steeds een lager gewicht aan. Maar dan opeens houdt het op. Je valt alleen maar langzamer af en op een gegeven moment blijf je op hetzelfde gewicht hangen. Is je lichaam in spaarstand gegaan?

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat dit veroorzaakt wordt doordat je lichaam in de spaarstand komt. Het is gewend geraakt aan het lijnen en gaat op de bespaarmodus. De verbranding vertraagt en afvallen zou dan niet meer lukken. Maar bestaat die spaarstand wel of is er toch iets anders aan de hand?

Wat is de spaarstand?

Iedereen die een beetje bekend is met de wereld van het afvallen, heeft gehoord van de term “spaarstand”. Met deze term wordt bedoeld dat je lichaam zou schrikken van het feit dat je zo weinig calorieën eet, dat het in de spaarstand gaat. Je lichaam is namelijk ingesteld op overleven. Wanneer je langere tijd minder energie binnenkrijgt, ziet het dat als een bedreiging. Het weet niet wanneer je weer meer gaat eten. Om je overlevingskansen te vergroten, beperkt het de verbranding van vet en gaat het juist calorieën opslaan.

Deze spaarstand wordt met een moeilijk woord adaptieve thermogenese genoemd. Het stamt nog uit de tijd dat we jager en verzamelaar waren. Daar was het natuurlijk een nuttige aanpassing, die ons hielp langer te overleven als er te weinig eten te vinden was. Maar nu werkt het tegen ons, als we proberen op een gezond gewicht te komen. Als je lichaam in de spaarstand zou gaan, lukt het afvallen niet meer. Maar de vraag is of dit allemaal wel klopt. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een chronisch tekort aan voeding, waar we in de oertijd last van hadden, en afvallen met gebruikmaking van een dieet.

Kan je lichaam in spaarstand gaan?

Op de vraag of de spaarstand bestaat, is het antwoord niet eenvoudig te geven. Het hangt er ook vanaf hoe je het begrip definieert. Uit onderzoek (bron) blijkt wel dat het lichaam minder calorieën gaat verbranden, als je snel veel gewicht verliest. Door dit te doen, kan het lichaam verhongering zoveel mogelijk tegengaan en tevens kan het de energie die nog binnenkomt beter verdelen over de verschillende organen.

Maar is er sprake van een spaarstand waarbij je helemaal geen gewicht meer verliest? Dat is zeker niet het geval, het is een fabel. Als jij minder calorieën binnenkrijgt dan dat je nodig hebt, zul je zeker wel blijven afvallen. En dat is ook logisch. Want als de spaarstand zo zou werken, zou dat betekenen dat je nauwelijks meer hoefde te eten en dat je toch in leven zou kunnen blijven.

Chronisch te weinig eten betekent dat je lichaam hieraan onderdoor zal gaan. Er zijn echter wel andere redenen waarom het soms niet meer lukt om af te vallen.

Wil jij 2 kilo per week afvallen?

Met mijn dieetschema kun je moeiteloos 2 kilo per week afvallen! Klik hieronder op de knop om mijn gratis dieetschema te downloaden.

Welk dieet past bij jou?

Waarom val ik dan niet meer af?

Toen je net met je dieet begon, leek afvallen gemakkelijk te gaan. Maar op een gegeven moment vertraagt het proces. Het kan goed zijn dat je je dan teleurgesteld voelt en je afvraagt waarom het afvallen niet meer lukt? Dit komt dus niet door de spaarstand. Er is een logische verklaring voor het stilvallen van het gewichtsverlies.

Wanneer je afvalt, eet je als het goed is minder calorieën dan je verbruikt. Je verliest nu lichaamsgewicht en dat is ook wat je wilt. Echter, je hebt nu minder lichaamsmassa. Wanneer je vetmassa verliest, en eventueel ook wat spiermassa (wat kan gebeuren, zeker als je snel afvalt), vertraagt je metabolisme. In feite komt het er op neer, dat je minder weegt en daardoor ook minder energie, dus calorieën, nodig hebt.

Je moet je dieet aanpassen aan je nieuwe gewicht

Dit is dus een normaal proces. Een lichaam dat bijvoorbeeld 120 kilo weegt, heeft meer energie nodig om te bewegen, te sporten en te werken, dan een lichaam dat 100 kilo weegt. Je lichtere lichaam hoeft lang niet zoveel energie binnen te krijgen. Maar waarschijnlijk heb jij je dieet niet aangepast aan je lagere lichaamsgewicht.

Dat is de reden dat je op een gegeven moment niet meer afviel. Dat heeft dus niets te maken met een spaarstand van je lichaam. Het wordt simpelweg veroorzaakt doordat je inname van calorieën nu gelijk is aan wat je verbrandt. Wat je nu moet doen is dus je dieet aanpassen en ervoor zorgen dat je dagelijkse hoeveelheid calorieën omlaag gaat. Meer bewegen kan natuurlijk ook goed helpen!

Hoe zorg je dat je weer gaat afvallen?

Als je blijft hangen op een bepaald gewicht, terwijl je nog meer wilt afvallen, zul je wat moeten aanpassen in je dieet en je beweegpatroon. Zo kun je het plateau doorbreken en het afvallen weer aan de gang krijgen.

1. Krachttraining

Doe je nog niet aan krachttraining? Dan kan nu het juiste moment zijn om daarmee te beginnen. Door met gewichten te trainen verhoog je je energieverbruik. Natuurlijk vergroot je hiermee ook je spiermassa, waardoor je lichaam steeds meer calorieën gaat verbruiken, ook op momenten dat je niet actief bent. Dit kan dus goed helpen om je gewichtsverlies weer te stimuleren.

2. Afwisseling

Een van de dingen die ervoor kan zorgen dat je niet meer afvalt, is teveel routine. Zowel in eten als in beweging. Probeer voldoende afwisseling in je maaltijden te houden, zodat je niet elke dag hetzelfde eet. Ook met sporten is het belangrijk om af te wisselen. Doe je elke dag of week dezelfde oefeningen, dan gaat je lichaam hier aan wennen. Je prikkelt je spieren en spiergroei door verschillende soorten oefeningen te doen, dus probeer regelmatig een nieuw programma of trainingsschema.

3. Meer eiwitten

Door meer eiwitten te eten kun je het verbranden van vetten stimuleren. Eiwitten verteren kost meer energie dan het verteren van koolhydraten en suikers en dat is dan ook goed om het afvallen te bevorderen. Verder zijn eiwitten erg verzadigend, zodat je minder trek hebt in tussendoortjes. Zorg dus dat je in elke maaltijd een goede bron van eiwitten verwerkt.

4. Zorg voor uitdaging!

Is jouw training eigenlijk een beetje gemakkelijk geworden? Als je workout geen uitdaging is, verbrand je over het algemeen ook niet erg veel calorieën. Verleg je grenzen weer, daag jezelf uit en werk je weer eens goed in het zweet. De kans is groot dat regelmatig een uitdagende training doen, flink zal bijdragen aan je gewichtsverlies.

5. Slechte gewoontes die erin geslopen zijn

Val je niet meer af, dan is het een goed idee om eens kritisch naar jezelf te kijken. Houd je je nog wel aan je weekmenu of zijn er stiekem toch weer wat oude gewoontes in geslopen? Denk aan dat extra koekje bij de koffie of een toetje na het eten. Schrap deze slechte gewoontes en probeer je weer goed aan je dieet te houden.

6. Aanpassen van je dieet

Vergeet ook niet dat het afvallen zelf gestopt kan zijn, doordat je nu, na een aantal weken dieet, minder weegt. Als het nodig is, pas je dagelijkse hoeveelheid calorieën dan aan. De kans is groot dat je nu weer snel kan gaan afvallen.

Conclusie

De meeste mensen beginnen enthousiast aan het afvallen. Het is dan ook erg demotiverend als het gewichtsverlies stokt. Toch is dit niet, zoals veel mensen denken, een gevolg van de spaarstand van het lichaam. Je was juist heel goed bezig met afvallen, en nu heeft je lichaam minder calorieën nodig dan je dacht.

Om het afvallen weer aan de gang te krijgen, is het simpelweg nodig om de dagelijkse hoeveelheid calorieën nog wat verder omlaag bij te stellen. Meer bewegen, afwisseling in je training en eens kritisch naar je eetgewoonten kijken, kan ook veel bijdragen. Dus blijf jij hangen op een bepaald gewicht tijdens het afvallen, dan kun je dit met bovenstaande handige tips doorbreken en uiteindelijk je streefgewicht alsnog bereiken!

Andere leuke artikelen