Avocado is gezond voor je lichaam en ideaal voor gewichtsverlies!

Laatste update: 2 juli, 2019
avocado afvallen

Veel mensen zijn al bekend met het gebruik en eten van avocado. Ze zijn een verrijking van ons dieet en kunnen op vele manieren worden toegepast. Hierbij kun je denken aan het eten van avocado’s als tussendoortje, het maken van heerlijke salades of het persen van een lekkere, sappige en romige smoothie. De vrucht zit bomvol gezonde voedingsstoffen en is supergezond voor je lichaam. De avocado helpt ook bij afvallen en zorgt voor een optimale vetverbranding.

Hieronder lees je meer over wat een avocado is, waarom hij zo gezond is en hoe hij helpt bij afvallen.

Wat is een avocado?

Deze gewilde vrucht heeft, wanneer hij rijp is, een nootachtige en vooral romige en zachte smaak die zeer geliefd is. Er bestaan verschillende soorten avocado’s zoals de Hass, Pinkerton en de Fuerte Avocado. ​De smaak en het uiterlijk verschillen iets per soort.

Wanneer we kijken naar de afkomst van deze vrucht ligt deze met name in Centraal- en Zuid-Amerikaans gebied. In Mexico worden ze in grote hoeveelheden geteeld en vanuit hier vindt dan ook over het algemeen de meeste export plaats naar andere landen.

Je kunt deze fruitsoort het hele jaar door in de supermarkt, bij de groente- en fruitman of verschillende toko’s vinden.

Waarom zijn avocado’s zo gezond voor je?

Ze zijn gezond voor je om verschillende redenen, we zetten ze even voor je op een rijtje:

Ze maken je blijer

​Avocado bevat foliumzuur, welke een rol speelt bij het produceren van gelukshormonen in je lichaam. Hierdoor zal je jezelf beter gaan voelen, wat zich op verschillende positieve manieren ​reflecteert in je leven. En voel je je goed, dan gaat alles beter!

Het foliumzuur helpt bij de productie van de hormonen Dopamine, Serotonine en Norepinefrine. Deze ondersteunen op hun beurt weer bij de eetlust, een gezonde energiebalans, het hebben van een goede nachtrust en de manier waarop je pijnprikkels ervaart.

Draagt bij aan een gezond cholesterolgehalte

Doordat er veel ​gezonde vetten in zitten, zorgt het ook voor een goede balans in je cholesterolgehalte. HDL (goede) cholesterol wordt verhoogt door het eten van onverzadigde vetzuren, LDL (slechte) juist door verzadigde vetzuren. Maar dat is nog niet alles. Juist door het eten van onverzadigde vetten zorgt het HDL cholesterol ook sneller voor een verlaging van je LDL cholesterol.

Wanneer je deze vrucht op reguliere basis eet of drinkt in de vorm van een smoothie of sap, dan levert deze dus rechtstreeks een bijdrage aan een gezond cholesterolgehalte.

Verlaagt de kans op kanker

Nu is het natuurlijk altijd een beetje oppassen met dit soort claims, toch is het wel waar. Gezonde en met name specifieke voeding (waaronder de avocado) draagt bij aan een verlaagde kans op bepaalde ziektes, waaronder kanker. Nogmaals goed om te beseffen dat voeding een enorm effect heeft op je gezondheid. Reden te meer om deze lekkere vrucht dan ook in je voeding te verwerken.

Verminderd het risico op hart- en vaatziektes

Ze zitten vol met vetten en met name de gezonde variant. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetzuren (die in deze vrucht veelvuldig aanwezig zijn) bijdragen aan het verlagen van hart- en vaatziektes. Je vind dit soort vetten niet veel terug in andere fruitsoorten, maar wel weer in kokosolie, vette vis of onder andere noten. Dit maakt deze fruitsoort dan ook tamelijk uniek​.

Bescherming van je lever

Je kan door het eten of drinken van bepaalde dingen gifstoffen in je lichaam krijgen. Niet alleen via je voeding, maar ook bij bepaalde beroepen wordt je meer blootgesteld aan gifstoffen die je lichaam binnen kunnen dringen. Hierdoor zal je lever harder moeten werken voor de afvoering van deze gifstoffen en het verwijderen ervan uit je lichaam.

Het is dan ook fijn om te weten dat bestrijdingsmiddelen die worden gebruikt bij de verbouwing van groente- en fruitsoorten, praktisch geen effect hebben op de avocado. Door de dikke  schil zullen deze giftige stoffen niet binnen in de vrucht terechtkomen. Het maakt dan ook bijna geen verschil, wanneer je zou kiezen voor een biologische variant. De keuze zal altijd een gezonde zijn en vrij van gifstoffen.

avocado

Hoe ​kun je afvallen met avocado?

De vrucht heeft een andere samenstelling dan de meeste fruitsoorten. Over het algemeen kunnen de suikers die in fruit zitten (bij een teveel ervan) ook resulteren in overgewicht. Maar bij de avocado is dit effect nauwelijks aanwezig. Er zitten namelijk ​bijna geen suikers in. ​De avocado bevat ​veel gezonde, onverzadigde, vetzuren. En ook al bevatten vetten meer calorieën dan suikers, toch zal je er sneller mee afvallen.

Verhoging van je stofwisseling (meer vetverbranding)

Avocado staat erom bekend dat het zorgt voor een verbeterde opname van voedingstoffen en het bevorderd de aanmaak van spiermassa. Beide processen zorgen ervoor dat je vetverbranding omhoog gaat. Bij een actieve leefstijl, maar ook in de rustperiodes.


Wil je afvallen, dan is het daarom ook zeker aan te raden de vrucht met regelmaat te verwerken in je voedingspatroon.

Goed voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Voeding ​heeft een ​invloed op je bloedsuikerspiegel. ​Wanneer je voeding eet die rijk is aan suiker zal je bloedsuikerspiegel flink stijgen.

​Avocado's bevatten veel vetten en weinig suikers waardoor ze kunnen helpen om je suikerspiegel stabiel te houden.

Ook bevat de vrucht veel vezels waardoor je weer langer verzadigd bent!

Ze geven je snel een verzadigd gevoel

Door het hoge gehalte gezonde vetzuren, zal je profiteren van veel gezondheidsvoordelen. Vet is namelijk goed voor soepel haar, een mooie huid en essentieel bij het transport van bepaalde vitamines.

Maar voor afvallen is het belangrijk dat je niet teveel calorieën binnenkrijgt. Door het eten van avocado ben je snel verzadigd en zal je trek in zoetigheid minder groot zijn. Verder krijg je in 1 keer de juiste voedingsstoffen binnen die je vetverbranding en gezondheid nog meer bevorderen.

Je kan de vrucht ook nog eens heel makkelijk verwerken in je gezonde ontbijt, lunch, avondeten of gewoon als tussendoortje. In veel opzichten is het daardoor een waardevolle toevoeging voor je dieet.

Welke voedingswaarde heeft een avocado?

Meestal bevat fruit voornamelijk veel fructose (fruitsuikers), maar in de​ avocado zitten voornamelijk vetten en ook de nodige proteïnes. Dit maakt dat het een ideale fruitsoort is om mee af te vallen, ook bodybuilders kunnen de vrucht toevoegen voor dat extra beetje eiwitten.

Dit is de voedingswaarde van avocado per 100 gram:

​Let op dat 1 avocado elke keer weer een verschillend gewicht kan hebben, gemiddeld ligt dit tussen de 200 en 250 gram per stuk.

  • ​Kcal 160
  • ​Vet 15 gram (verzadigd 2,1 gram, meervoudig onverzadigd 1,8 gram, enkelvoudig onverzadigd 10 gram)
  • ​Koolhydraten 9 gram (voedingsvezels 7 gram, suikers 0,7 gram)
  • chevron-right
    Eiwitten 2 gram

​Verder bevat avocado: Natrium 7 mg, Kalium 485 mg, Vitamine A 146 IU, Calcium 12 mg, Vitamine C 10 mg, IJzer 0,6 mg, Vitamine B6 0,3 mg, Magnesium 29 mg.

Wanneer is een avocado rijp en hoe bewaar je de vrucht?

Ben je ook zo benieuwd hoe je de beste avocado eruit pikt in de winkel? Gebruik dan onderstaand testje om te ontdekken wanneer ze optimaal rijp zijn.

avocado recepten

1. Kijk naar de kleur van de schil

Hoe donkerder hoe beter (let wel op dat soms groene avocado’s ook rijp kunnen zijn en check dus altijd ook de overige punten).

2. Knijp zachtjes in de vrucht

Is hij bikkelhard dan moet hij nog een paar dagen rijpen. Geeft de vrucht een beetje mee dan is hij zacht en klaar voor consumptie. Is de avocado veel te zacht, dan is hij waarschijnlijk overrijp. Een beetje oefenen en je haalt snel de beste eruit!

3. Verwijder het steeltje bovenop

En kijk welke kleur het kuiltje heeft. Is dit een heldere (vaak groene) kleur, dan kun je hem gelijk eten. Is het kuiltje echter donker van kleur, dan kun je beter even op zoek gaan naar een andere.

4. Schud de avocado een paar keer

Soms kun je met een beetje schudden de pit horen rollen, dit is vaak wel lastig. Maar wederom een teken van rijpheid en dat je ze kunt kopen.

​​Je kunt rijpe avocado’s het beste bewaren in de koelkast (6-8 graden). Wanneer je ze echter nog wilt laten door rijpen, dan kun je ze beter bewaren met een temperatuur van tussen de 12 en 18 graden. De vrucht samen met een banaan, appel of peer in een zakje doen kan het rijpingsproces ook soms versnellen.

Zo kun je een avocado pellen en eten

Het is niet moeilijk om deze fruitsoort te pellen, maar als je dit nooit doet moet je het wellicht wel even onder de knie krijgen. Belangrijk is om te weten op welke manier je de meeste voedingstoffen meeneemt na het pellen. Doe je het een paar keer, dan zal het niet anders voor je zijn dan het pellen van een banaan of het schillen van een appel of peer. Lees hieronder hoe je hem pelt en kunt eten.

Avocado pellen en schoonmaken

In onderstaande 5 stappen maak je ​de avocado eet klaar:

  1. ​Je kunt hem het beste in de lengte doorsnijden met het mes tot de pit
  2. Nu ga je de 2 helften goed vasthouden en in tegengestelde richting van elkaar (en de pit) losdraaien
  3. Verwijder de pit ​
  4. Snij nu de 2 helften in de lengte door en maak er dus in totaal 4 kwartjes van
  5. Gebruik je duimen (en geen mes) om de schil eraf te halen

Je kunt de avocado nu eten of verwerken in een gerecht, salade of smoothie. Lees hieronder wat tips over hoe je hem kunt gebruiken.

Eten als tussendoortje

Nu je hem hebt gepeld kun je de avocado direct eten als tussendoortje. Sommige mensen vinden de vrucht lekker zoals hij is, anderen gooien er soms een beetje zout en peper over. Je kunt er ook citroen- of limoensap overgooien, samen met wat avocado- of olijfolie.

Avocado smoothie recepten

Een avocado smoothie is zo gemaakt, je kunt experimenteren of een groene smoothie recept gebruiken voor het maken van een lekkere avocado smoothie. De vrucht laat zich goed combineren met onder meer mango, ananas, bladspinazie maar ook nog een hele hoop andere groente- en fruitsoorten. Leef je uit.

Heerlijke salades maken

​De avocado is ​een ideale fruitsoort om salades mee te maken. Zo heeft de avocado van zichzelf een niet al te zoete smaak, maar kun je deze wel op smaak brengen. Hierdoor kan deze fruitsoort makkelijk worden toegevoegd aan elke salade zonder dat deze hiermee wordt verpest. Je hebt dan ook altijd een lekkere salade met het toevoegen van deze sappige vrucht.

Hoe vaak mag je een avocado eten?

Je kunt de avocado dagelijks eten. Ze zijn supergezond voor je en kan er altijd weer iets anders mee maken, of het eten en drinken als tussendoortje. Bij afvallen is het zelfs aan te raden deze fruitsoort dagelijks te gebruiken in je voedingspatroon.

Niet alleen voor afvallen maar ook voor je algehele gezondheid doe je er goed aan de vrucht ​regelmatig te gebruiken. Het heeft veel gezondheidsvoordelen en stimuleer vetverbranding. Probeer het ook eens een keertje en laat je verassen.