Buikomtrek meten: dit betekent jouw buikomvang + instructies!

Laatste update: 25 september, 2018
buikomtrek opmeten

Een van de makkelijkste manieren om te berekenen of je overgewicht hebt is door de buikomtrek op te meten. De ​buikomvang is heel eenvoudig te meten met een meetlint en geeft een goede indicatie over het gevaarlijkste vet wat je kunt hebben: buikvet.

Daarom is het verstandig om de buikomtrek op te meten en als deze te hoog is proberen omlaag te brengen.

Gewicht, ​BMI of ​buikomvang

​De meeste mensen houden hun gewicht in de gaten. Ook de BMI wordt vaak ​gebruikt. ​Hiermee kun je wel zien of je te zwaar bent in verhouding tot je lengte. Maar ​met het gewicht of BMI krijg je geen inzicht in een van de belangrijkste factoren die je gezondheid bepalen. Dat is namelijk je buikomvang. En met name het vet dat zich rondom je organen bevindt, het viscerale buikvet. 

​Buikvet is het gevaarlijkste vet

De relatie tussen buikvet en gezondheidsrisico's is in verschillende wetenschappelijke studies aangetoond.

​Het gaat daarbij niet om het onderhuids vet maar om het zogenaamde viscerale vet. Het vet dat zich bij de organen bevindt. Zelfs als iemand volgens ​de BMI index een gezond gewicht heeft kan deze teveel buikvet hebben waardoor hij gezondheidsrisico's loopt.

Meet daarom regelmatig je buikomtrek

Daarom zou het beter zijn om ​regelmatig je buikomtrek te meten. Dat zegt namelijk meer over waar je lichaamsvet zich bevindt. En dat is ​belangrijker ​dan je gewicht of BMI.

Vrouwen vinden over het algemeen vet op hun heupen of billen vervelend en lelijk en doen oefeningen om daar vanaf te komen. Maar toch is dit vet minder schadelijk dan vet op de buik. Dat is namelijk het viscerale vet, dat om de organen heen zit en dit is een waarschuwingsfactor voor gezondheidsrisico’s.

Voor meer informatie over het onderzoek waarbij de relatie tussen buikvet en gezondheidsrisico's wordt aangetoond klik hier.

​Zo kun je de buikomtrek ​opmeten

De ​buikomvang opmeten is heel eenvoudig. ​Volg de instructies hieronder om de buikomtrek op te meten​:

  • ​Neem een meetlint
  • ​Leg ​het meetlint op de blote huid
  • ​Meet halverwege de bekkenrand en de onderste ribbenkast ( oftewel de taille)
  • chevron-right
    Ontspan je en adem uit
  • chevron-right
    Trek het lint niet strak, maar kijk waar het uitkomt

​In onderstaande instructie video wordt ​nogmaals uitgelegd hoe je de buikomvang kunt opmeten:

buikomtrek meten

Buikomtrek tabel

Wanneer je de buikomtrek hebt opgemeten kun je in deze tabel zien of je verhoogde gezondheidsrisico's hebt.

​Te laag

​Normaal

​Te hoog

​Buikomtrek man

​​< 94 cm

​94 tot 99 cm

​> 100 cm

​Buikomtrek vrouw

​​< 80 cm

​80 tot 89 cm

​> 90 cm

Gezond of niet

Met ​de buikomtrek en deze tabel kun je zelf zien of je teveel gevaarlijk buikvet hebt of niet. ​Heb je geen gezonde buikomvang? Dan zou je kunnen proberen om wat gewicht te verliezen.

Maar ook hier kun je nog een kanttekening maken, omdat lichaamslengte niet meegenomen wordt in de berekening. Iemand die 1.80 m is, heeft gemakkelijker een buikomtrek van 94 cm of meer (voor een man) dan iemand die korter is. Daarom zou je om een echt duidelijk beeld van je gezondheid te krijgen, het beste ook ​je vetpercentage op kunnen meten.

buikomvang

Hulpmiddel voor buikomtrek meten

Er is een handig hulpmiddel op de markt om de buikomtrek meten makkelijker te maken. Het is een meetlint wat zichzelf aanspant en altijd dezelfde hoeveelheid druk uitoefent. Hierdoor kun je zeer nauwkeurig meten omdat je altijd onder dezelfde omstandigheden de buikomtrek meet! Een prima meetlint is de Body Mass Tape Measure en is te koop voor maar ​een paar euro!

Waarom buikvet gevaarlijk is

Vet in het lichaam kan op twee manieren worden opgeslagen. Onderhuids of rondom de organen. Waar dit vet zit is heel bepalend voor het effect dat het heeft op het lichaam. Vet dat bij de buikorganen zit is actiever dan vetcellen in andere plekken van het lichaam. Vetcellen die om de organen zitten, produceren hormonen, verstoren de stofwisseling en kunnen de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline verminderen. Als vet bijvoorbeeld op je heupen zit, kan het daar veel minder schade veroorzaken.

Visceraal buikvet vergroot het risico op allerlei ziektes:

  • ​Diabetes type 2
  • ​Kortademigheid
  • ​Ontstekingen in gewrichten
  • chevron-right
    Hart- en vaatziekten
  • ​Slagaderverkalking
  • ​Sommige vormen van kanker
  • ​Herseninfarct

​Wil je wat buikomvang verliezen?

Teveel buikvet is heel ongezond! Als je een verhoogd risico hebt dan zou ik zeker actie ondernemen om iets aan je buikomvang te doen.

Je kunt bijvoorbeeld starten met ons gratis dieetschema. Dit is een compleet weekschema speciaal gemaakt om je buikomtrek te verminderen.

En het is nog gratis ook! Wil jij meedoen en ook afvallen? Klik dan hieronder op de grote knop en vraag jouw gratis schema direct aan.

Buikvet is gevaarlijk voor je gezondheid. Het is dus verstandig erop te letten dat je hier zo min mogelijk last van hebt. ​Houd hier zicht op door regelmatig je buikomtrek te meten en je ​vetpercentage op te ​meten.