Buikvet verbranden: wat jij moet weten over buikvet verliezen!

Laatste update: zaterdag, 30 september, 2017
buikvet

Heb jij teveel buikvet? Lees dan verder. Want afvallen heeft meer voordelen dan alleen maar een goed uiterlijk. Niet alleen is teveel buikvet cosmetisch gezien weinig aantrekkelijk, de gevaren voor je gezondheid zijn ook groter dan je denkt.

Belangrijkste risico is een sterk vergrote kans op hart- en vaatziekten. Maar ook je gewrichten (rug, knieën, enkels) krijgen het bij overgewicht zwaar te verduren. Tot slot wordt een teveel aan buikvet gezien als een sterke indicator voor het ontwikkelen van diabetes type 2, wat leidt tot serieuze, soms zelfs dodelijke aandoeningen aan hart en bloedvaten.

Het gevaarlijkste buikvet zie je niet!

Een buikje is dus niet zonder gevaar. Vaak denken mensen dat een klein buikje geen kwaad kan. Maar pas op, juist het extra vet dat rond je middel wordt opgeslagen is gevaarlijk!

Het menselijk lichaam slaat vetten namelijk op twee verschillende plaatsen op. De eerste kennen we maar al te goed, duidelijk zichtbaar onder de huid van de buik, heupen, billen en bovenbenen.

Maar ook dieper onderhuids wordt vet opgeslagen: rond het hart, de longen, de maag en de lever. Dit orgaanvet is weliswaar onzichtbaar, maar erg ongezond als je er te veel van hebt. En dat buikje is een directe aanwijzing dat er rond de organen te veel vet is opgeslagen.

Buikvet maakt cortisol hormonen aan

Maar het gaat verder, uit onderzoek blijkt dat buikvet veel cortisol hormonen aanmaakt. En deze hebben een sterke relatie met de ontwikkeling van kankercellen en tumoren. Cortisol wordt door het lichaam aangemaakt bij stress (lees: gevaar) en gaat er om die reden vanuit dat je extra energie later nodig hebt om het gevaar te beteugelen. En dus gaat het lichaam het opslaan. Daar komt bij dat cortisol de eetlust verhoogt waardoor je onbewust nog meer gaat eten.

Kortom, een negatieve spiraal die erg gevaarlijk is. Laat je niet afleiden door de cosmetische kant van het verhaal, buikvet is geen kwestie van uiterlijk alleen. Het is simpelweg levensgevaarlijk.

Ben jij te dik?

Loop eens een rondje door de supermarkt. En probeer een schatting te maken van het percentage voedingsmiddelen dat je daadwerkelijk nodig hebt in relatie tot datgene wat alleen maar luxe is.

Wel beschouwd zou iedere supermarkt met de helft van het assortiment probleemloos aan al onze voedingseisen kunnen voldoen.

Buikvet is het gevolg van een rigoureus veranderd voedingspatroon

Gaan we terug in de tijd dan blijkt dat vanuit evolutionair perspectief ons lichaam is gemaakt om veel vetten en eiwitten te verbranden en relatief weinig koolhydraten. Maar tijden veranderen, onze welvaart is gestegen maar helaas daarbij onze voedingsgewoonten ook.

Veel gezondheidsproblemen, waaronder met name overtollig buikvet, zijn het gevolg van een rigoureus veranderd voedingspatroon. Ga maar na, bijna al het voedsel dat we vandaag kunnen kopen is afkomstig uit een fabriek. Waar we vroeger groente en fruit gewoon op de markt of bij een boer kochten, wordt alles nu kant en klaar in de meest opvallende verpakkingen aangeboden.

Met deze zogenaamde geproduceerde voedingsmiddelen werd ook een ander probleem geïntroduceerd; er kwamen massa’s kunstmatige hulpstoffen in ons voedsel. Die zijn goedkoop, eenvoudig te verpakken en eenvoudig te consumeren. En het liefst zo veel mogelijk, de megaverpakkingen, 2 voor de prijs van 1 en kiloknallers vliegen je om de oren. Het stijgende aanbod heeft de kwaliteit niet verbeterd, integendeel.

Dat je kampt met overgewicht is dus niet vreemd. Maar ontkennen heeft ook geen zin.

Wil je weten of jij overgewicht hebt? Pak een meetlint en doe de test. Voor mannen wordt een buikomtrek van meer dan 94 centimeter gezien als overgewicht, voor vrouwen is deze omtrek 80 centimeter. Zit je boven deze waardes is het echt vijf voor twaalf, hoe oud je ook bent.

De juiste brandstof voor ons lichaam

Zonder benzine rijdt je auto niet. Logisch, maar ook het menselijk lichaam heeft continue brandstof nodig. Waar auto’s kunnen rijden op benzine, diesel, gas of elektriciteit heeft het menselijk lichaam 3 verschillende brandstoffen nodig. Dat zijn koolhydraten, vetten en eiwitten.

Koolhydraten zijn te vinden in brood, pasta, noedels, aardappelen, rijst, graanproducten, fruit, groente en alle suikerrijke producten zoals snoep, chocolade, gebak, koekjes en kant-en-klare sauzen.

Vetten zijn er grofweg in twee soorten:

  • Onverzadigde vetten hebben een positief effect op je gezondheid en zijn te vinden in noten, zaden, vette vis, avocado en olijfolie.
  • Verzadigde vetten zoals snacks uit de frituurpan of bak- en braadvet hebben daarentegen een negatief effect op je gezondheid.

Eiwitten zijn essentiële bouwstenen voor het lichaam en zijn te vinden in vlees, ei , vis, en in mindere mate in noten, zaden en bonen.

Koolhydraten zijn de hoofdoorzaak van overtollig vet

Al deze typen brandstoffen hebben een ander effect op je lichaam. Dit effect is heel belangrijk als je wilt afvallen en zeker als je van je buikvet af wilt!

Helaas geldt voor veel zaken dat voortschrijdend inzicht nooit snelheidsrecords breekt. Jarenlang zijn we door de voedingsindustrie en overheden misleid over de waarheid omtrent koolhydraten en vetten. Je zou denken dat je door het eten van vetten lichaamsvet opslaat. Hoewel dat deels waar is, zijn juist koolhydraten de hoofdoorzaak van overtollig vet.(l)

Verkeerde koolhydraten

Gezonde vetten en eiwitten zorgen niet voor overgewicht. Er is de laatste decennia veel wetenschappelijk bewijs geleverd dat het eten van te veel koolhydraten de hoofdoorzaak is van overtollig lichaamsvet!

In het kort komt het erop neer dat voedsel rijk aan koolhydraten ervoor zorgt dat je buikvet opslaat en voedsel dat rijk is aan vitaminen, mineralen, gezonde vetten en eiwitten ervoor zorgt dat je makkelijk buikvet verbrandt.

Suiker zorgt ervoor dat je lichaam vet gaat opslaan

Een aparte categorie koolhydraten zijn de suikers. Suiker wordt veel gebruikt, maar bevat geen enkele voedingsstof en bijna alleen maar calorieën.

Het effect van suiker is dat het tegen je lichaam zegt dat het moet stoppen om vet te verbranden en juist vet moet gaat opslaan. Dat suikers een enorme rol zijn gaan spelen in onze voeding blijkt uit het feit dat honderd jaar geleden de gemiddelde suiker consumptie 2 kilo per jaar was. Vijftig jaar later was dit gestegen naar 6 kilo.

Anno 2016 consumeren we gemiddeld 65 kilo suiker per jaar…..

En suiker is niet alleen slecht voor de lijn… Suiker wordt ook gelinkt met verschillende gezondheidsproblemen zoals kanker(l), hartfalen(l) en is het slecht voor de ontwikkeling van de hersenen(l).

Het proces wat leidt tot buikvet is simpel

Het proces wat leidt tot het ontstaan van buikvet is geen rocket science. Na het consumeren van koolhydraten worden deze door je spijsverteringsorganen direct omgezet in energie. Deze energie heet glucose. Echter, te veel glucose in je bloed is gevaarlijk.

Verkeerde koolhydraten zorgen voor een hoge insulinewaarde

Om glucose naar de juiste plek te brengen, maakt je lichaam direct het hormoon insuline aan. Insuline transporteert de glucose eerst naar je lever en spiercellen om deze te bevoorraden. De crux is dat de verkeerde koolhydraten snel worden verteerd en de hoofdoorzaak zijn van een hoge insulinewaarde. Ze verstoren je hormoonbalans en zorgen ervoor dat je vet opslaat in alle delen van je lichaam.

Ons lichaam is vanuit de evolutie ingesteld op overleven. In tegenstelling tot nu was vroeger de eerstvolgende maaltijd geen zekerheid. Om te overleven worden om die reden koolhydraten die niet voor directe verbranding nodig zijn opgeslagen.

Maar als jij je lichaam deze koolhydraten niet geeft hoeft het deze ook niet op te slaan. Gelukkig betekent een koolhydraatarm voedingspatroon niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Haal alleen de overbodige uit je voeding en je voelt je energiek en fit terwijl de overtollige kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Hoe verlies ik dan mijn buikvet?

Om voor eens en voor altijd af te rekenen met teveel buikvet en het daar onlosmakelijk aan verbonden orgaanvet zijn de volgende stappen een goed begin.

De eerste stap is om je eet- en leefstijl te veranderen. Een regelmatig en stabiel eetpatroon is noodzakelijk. Je verbrandt geen buikvet als je niet regelmatig eet. Het motortje moet blijven draaien, dat is het beste voor je verbranding.

Een bijkomend voordeel is dat je minder vaak honger hebt en dus niet de neiging krijgt om ongezond te gaan snacken.

Wil je een handig dieetschema wat je helpt om je buikvet te verliezen? Dan kun je hieronder op de grote downloadknop klikken en mijn gratis dieetschema aanvragen:

Daarnaast is het zaak om te kiezen voor de juiste brandstoffen:

Schrap direct (geraffineerde) suiker uit je eetpatroon en zie je buikvet wegsmelten! Een recente studie liet namelijk zien dat je dan het meeste vetverlies kunt verwachten rond de buik(l) en middel.

De tweede stap is gezonder en verstandiger gaan eten, dat betekent minder koolhydraten, meer gezonde vetten en voldoende eiwitten, dan zal het buikje vanzelf verdwijnen.

Bewegen en nog eens bewegen

Een volgende stap is het meest bekend, bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Bij sporten wordt het buikvet en orgaanvet het eerst aangesproken om energie te leveren.

Het maakt niet uit wat je gaat doen, hardlopen, wandelen, fietsen, cardio in de sportschool op bijvoorbeeld een hometrainer of spinningfiets. Als het kan een halfuur per dag, maar beter is het dubbele.

Een ander belangrijk item is slaap. Dit wordt vaak onderschat, maar uit onderzoek is gebleken dat mensen die 6 tot 7 uur per nacht slapen, in vijf jaar minder orgaanvet opbouwen dan mensen die minder lang of juist langer slapen.

Tot slot, reduceer stress. Stress leidt tot een hogere productie van het hormoon cortisol, dat zorgt voor extra opslag van het gevaarlijke orgaanvet. Ontstress door voldoende te ontspannen, tijd voor jezelf te nemen en de werk/privé balans in de gaten te houden.

Maar wat moet ik dan eten?

De eerste vraag die mensen stellen als ze willen afvallen is een logische. Wat moet ik dan gaan eten als ik geen koolhydraten meer mag? Maak je geen zorgen, er zijn meer dan genoeg voedingsmiddelen om gezond en verantwoord te eten.

Niet alle koolhydraten zijn slecht

De belangrijkste stap is om minder koolhydraten te gaan eten. Koolhydraten zijn te verdelen in 2 groepen.

Enerzijds de complexe koolhydraten, die zitten in fruit, groente, noten, pitten, zaden, bruine rijst, zoete aardappel en havermout.

Aan de andere kant de enkelvoudige koolhydraten, die vind je terug in suiker, (koek, snoep, gebak), chips, witbrood, pasta, witte rijst, aardappelen, frisdrank, bewerkte zuivelproducten en vruchtensappen uit pak.

En het zijn juist deze enkelvoudige koolhydraten die je bloedsuikerspiegel in razend tempo laten stijgen en dus zorgen voor meer buikvet. Koolhydraten zijn zeker niet verboden, let er alleen op dat je niet teveel enkelvoudige binnen krijgt.

Wat kun je het beste eten?

Eet veel:

  • groenten (alle groenten, onbeperkt)
  • fruit (maximaal twee stuks per dag)
  • vis (vooral koudwatervis, haring, makreel, sardientjes en zalm)
  • eieren
  • vlees (vooral biologisch),
  • noten, pitten, zaden
  • natuurlijke oliën
  • gezonde koolhydraten (quinoa, zoete aardappelen en in mindere mate havermout en couscous).

Je kunt ook overwegen om brood als ontbijt te vervangen door bijvoorbeeld havermout met amandelmelk en blauwe bessen of door salade met stukjes avocado, cherrytomaatjes, komkommer, spinazie en een gekookt ei.

En frisdranken kun je beter vervangen door water of thee.

Actie ondernemen voor verandering

Iedere verandering begint met begrip van de huidige situatie en een doelstelling voor de toekomst. Dit artikel heeft bijgedragen aan het eerste. Je weet nu hoe gevaarlijk buikvet is. Het is nu aan jou om aan de slag te gaan.

Nog een paar laatste tips. Haal de juiste boodschappen in huis: wat je niet koopt kun je ook niet eten. Er zijn genoeg delen van de supermarkt die je probleemloos over kunt slaan. Zorg verder voor een aantal gezonde snacks binnen handbereik. Afvallen betekent dat je soms trek krijgt. Verval dan niet in de oude fout, maar zorg dat een aantal gezonde opties klaar liggen.

Delen:
36
Shares
Share on Pinterest