BMI Berekenen? Vertrouw niet alleen op de BMI!

Laatste update: woensdag, 19 september, 2018
bmi uitrekenen

Wil je graag weten wat jouw BMI is? Dan kun je hieronder heel simpel jouw BMI berekenen.

Let wel op dat de BMI absoluut niet de beste methode is om te bepalen of je overgewicht hebt. Hier kom ik verderop in dit artikel op terug.

BMI Berekenen

Vul hieronder je lengte en gewicht en druk op de knop "bereken jouw BMI" om je BMI uit te rekenen:

Jouw BMI is

​Heb je een gezond BMI?

Het getal dat uit de berekening komt, kun je hieronder terugvinden in de BMI tabel. Hieruit kun je opmaken ​of je een gezond BMI hebt.

  • ​Minder dan 18,5 = ondergewicht
  • ​Tussen 18,5 en 24,9 = gezond normaal gewicht
  • ​Tussen 25 en 29,9 = overgewicht
  • chevron-right
    Tussen 30 en 34,9 = obesitas
  • chevron-right
    35 of hoger = extreme obesitas

​Score lager dan 18,5: ondergewicht

​Je hebt een BMI lager dan 18,5. Dit betekent dit dat je in verhouding tot je lengte te weinig weegt. Ondergewicht is net zo min gezond als overgewicht. Mensen met ondergewicht hebben vaak weinig energie, zijn moe en hebben een slechte conditie. Er is ook een risico op depressie en je kunt duizelig zijn. Ondergewicht is dus zeker ook iets om aan te pakken.

Score tussen de 18,5 en 24,9: gezond gewicht

Ligt je score tussen ​de 18,5 en 24,9? Dan heb je een ​gezond BMI. De verhouding tussen wat je eet en hoeveel je beweegt is prima in orde. Houd je gewicht in de gaten en zorg dat je op dit gewicht blijft.

Score tussen 25 en29,9: overgewicht

Als je score hier uitkomt heb je last van overgewicht. Omdat je meer eet dan je lichaam nodig heeft, wordt dat opgeslagen in de vorm van vet. Dit vet komt bij vrouwen vaak terecht op de heupen en bij mannen rond de buik. Overgewicht hoeft niet direct te leiden tot klachten, zeker niet als het maar licht overgewicht is. Maar hoe zwaarder je wordt, hoe meer klachten er kunnen gaan ontstaan. Het is verstandig om direct actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat je weer een gezond gewicht hebt. Je kunt bijvoorbeeld hier klikken om mijn gratis dieetschema te downloaden. Hiermee kun je makkelijk een paar kilo verliezen.

Score tussen 30 en 34,9: Obesitas

Bij deze BMI score is er sprake van obesitas, wat ernstig overgewicht betekent. Mensen met obesitas hebben een hoog risico op hart- en vaatziekten. Alle eerder genoemde risico's zijn hier van toepassing, maar ook is er sprake van een verhoogde slijtage van gewrichten. Er is een verhoogd risico op kanker, galstenen en trombose. De kans op een hartinfarct of hersenbloeding is groot. Als je obesitas hebt is het belangrijk om, eventueel samen met een diëtist of arts, je gewicht aan te pakken. Elke kilo die je kwijt kunt raken is goed beter je gezondheid.

Score van 35 of hoger: extreme obesitas

Als je last hebt van extreme obesitas kun je het beste professionele hulp inschakelen om te zorgen voor een goede begeleiding bij het afvallen. Extreme obesitas is erg gevaarlijk voor je gezondheid. Het hoge lichaamsgewicht zet alle organen onder druk, waardoor ze niet goed kunnen functioneren. Het is belangrijk om met hulp te proberen gewicht kwijt te raken. 

gezond bmi

​De BMI formule werkt zo

Als je inzicht wilt krijgen in je eigen BMI, dan zul je eerst op de weegschaal moeten gaan staan. Daarnaast moet je opmeten hoe lang je bent. Als je die cijfers hebt kun je je BMI uitrekenen. De BMI berekent je gewicht in verhouding tot je lengte. De uitkomst is een getal dat aangeeft of je op een gezond gewicht zit, of onder-, overgewicht of obesitas hebt. Met deze berekening deel je je lichaamsgewicht in kilo's door je lengte in het kwadraat. Dat gaat als volgt: BMI = kg/m2

Een voorbeeld om duidelijk te maken hoe het werkt:

Stel, je bent 1,67 meter lang en je weegt 72 kilo. De berekening zou dan als volgt worden: 72 : 1,67² = 72 :(1,67 x 1,67) = 25,8

Gelukkig hoef je dit niet zelf te doen en kun je gebruik maken van de handige BMI calculator!

De BMI index is niet voor iedereen betrouwbaar

De BMI is zeker niet de betrouwbaarste manier om je overgewicht en gezondheid te meten. Maar dit geldt zeker voor de volgende gevallen:

Ouderen

Als je ouder wordt, is er sprake van een afname in lichaamsgewicht, de spier- en botmassa neemt af, en het vetpercentage neemt toe. Ook neemt de lichaamslengte af doordat men krimpt als men ouder wordt. De BMI uitrekenen geeft daardoor een vertekend beeld. Uit onderzoek blijkt dat mensen van 70 jaar en ouder juist gezonder zijn als ze volgens de BMI uitkomen in de categorie overgewicht. Ouderdom zorgt ervoor dat we andere behoeften hebben. Vaak is er meer behoefte aan mineralen en vitamines, terwijl het lichaam minder energie nodig heeft. Het is belangrijk op gewicht te blijven.

Kinderen

Bij kinderen onder de 2 jaar kan de BMI index geen zinvolle uitkomst geven. Kinderen zijn nog in de groei en hebben een heel andere verhouding lichaamsvet, spieren en lengte. Voor kleine kinderen wordt alleen gekeken naar leeftijd, gewicht en de snelheid van de gewichtstoename.

Zwangere en borstvoeding gevende vrouwen

Voor deze vrouwen kan de BMI berekenen ook geen goede uitkomst geven. Een zwangere vrouw is natuurlijk in een heel andere positie dan een niet-zwangere vrouw. Ze voedt een nog ongeboren baby en zal daardoor andere lengte/ gewicht verhouding hebben. Dit geldt ook voor vrouwen die borstvoeding geven.

Mensen met veel spieren

Als je veel sport en behoorlijk gespierd bent, weeg je veel zwaarder dan 'normale' mensen. De BMI kan geen onderscheid maken tussen spieren en vet. Door het hogere lichaamsgewicht zal de BMI je vanzelf in de categorie overgewicht scharen. Dit ondanks het feit dat je helemaal niet dik bent.

buikomtrek opmeten

Betere manieren om een gezond gewicht te meten

Of je BMI nu uitkomt in de categorie gezond ​BMI of niet, wat eigenlijk belangrijker is voor je gezondheid is, is waar het vet zich bevindt. Als het vet rond de organen opgehoopt zit, is dit gevaarlijker dan wanneer het op andere plekken zit. Dit vet is geen onderhuids vet, maar visceraal vet. Er is wetenschappelijk vastgesteld, dat er een relatie is tussen het zogenaamde buikvet en gezondheidsrisico's. Omdat dit met een BMI berekening niet kan worden vastgesteld, is het meten van de buikomtrek een betere manier om te zien of er een risico voor je gezondheid is.

Buikomtrek meten

Het opmeten van de buikomtrek kan gemakkelijk met een meetlint. Doe dit altijd op de blote huid. Leg het meetlint tussen de onderste ribben en de bovenrand van je bekken. Trek het lint niet strak aan, maar houd het gewoon goed tegen de huid aan. Adem uit op het moment dat je gaat meten. Meer weten? Dan kun je hier meer informatie vinden over de buikomtrek meten.

Wanneer heb je een gezonde buikomtrek?

Als je je buikomtrek hebt gemeten, kun je in onderstaand schema zien of je gezonde buikomvang hebt of niet.

​Te laag

​Normaal

​Te hoog

​Buikomtrek man

​​< 94 cm

​94 tot 99 cm

​> 100 cm

​Buikomtrek vrouw

​​< 80 cm

​80 tot 89 cm

​> 90 cm

​In combinatie met de BMI zijn deze gegevens handig om inzicht te krijgen in je gezondheid. Iemand met veel spiermassa, die in de BMI berekening ziet dat hij overgewicht zou hebben, kan door een meting van de buikomtrek zien dat hij geen risico loopt, omdat er geen sprake is van buikvet. Lijk je door de BMI berekening een gezond gewicht te hebben, dan kan na een meting van je buikomtrek blijken, dat er wel sprake is van buikvet. Dan kun je hier toch nog iets mee gaan doen, zodat problemen voorkomen kunnen worden.

huidplooimeting

Het vetpercentage meten

Het vetpercentage van je lichaam zegt iets over hoeveel vet zich in het lichaam bevindt in verhouding tot het lichaamsgewicht. Het is belangrijk om dit te weten, om te bepalen of het nodig is hier iets aan te doen. Een te hoog vetpercentage in het lichaam brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Het berekenen van het vetpercentage kan op meerdere manieren.

Verpercentage meten met de huidplooimeting

Met een huidplooimeter kun je op een aantal plaatsen op je lichaam de dikte van je huidplooi meten. Dit is redelijk simpel alleen kun je dit helaas niet zelf doen. Wil je meer informatie over een huidplooimeting uitvoeren? Dan kun je hier kijken.

Weegschaal met een vetpercentage functie

Voor je op de weegschaal gaat staan, vul je gegevens in als leeftijd, geslacht en lengte. De weegschaal zendt, zodra je erop gaat staan, een klein stroompje door het lichaam. Omdat vet een andere weerstand heeft dan vocht, kan de weegschaal hieraan afmeten hoeveel het vetpercentage in je lichaam is. Let wel op dat je een goede weegschaal koopt. Niet alle weegschalen zijn even nauwkeurig.

Vetmeter

De vetmeter kun je in je handen houden en deze meet op dezelfde manier als de weegschaal het vetpercentage. Je zult ook hierin je gegevens moeten invullen, zodat hij correct het percentage kan bepalen. Deze apparaten kunnen vrij nauwkeurig meten. Het is hierdoor ook een gemakkelijk hulpmiddel bij het afvallen. Voordeel is dat je voor de metingen niet naar de huisarts hoeft te gaan.

​Heb je een gezond vetpercentage?

Als je via een huidplooimeting of een weegschaal je vetpercentage hebt berekend kun je hieronder kijken of je vetpercentage gezond is. In onderstaande tabel kun je aflezen of het vetpercentage dat je hebt, je gezondheid kan belasten.

Gezond vetpercentage tabel voor vrouwen:

​Leeftijd

​Te laag

​Normaal

​Te hoog

​Veel te hoog

​20-39

​< 21%

​21% - 33%

33% - 39%

> 39%

​40-59

​< 23%

23% - 34%

​34% - 40%

​> 40%

​60-79

​< 24%

​24% - 36%

​36% - 42%

​> 42%

​Gezond vetpercentage tabel voor mannen:

​Leeftijd

​Te laag

​Normaal

​Te hoog

​Veel te hoog

​20-39

​​< 8%

​​8% - 20%

​20% - 25%

​> 25%

​40-59

​< 11%

​11% - 22%

​22% - 28%

​> 28%

​60-79

​< 13%

​13% - 25%

​​25% - 30%

​> 30%

Vetpercentage en gezondheid

Een gezond vetpercentage is dus afhankelijk van je leeftijd en of je man of vrouw bent. Hoe ouder je bent, hoe meer vet je in je lichaam zal hebben.

Voor het optimaal functioneren van het lichaam, is een bepaalde hoeveelheid vet van belang. Vet is nodig om bepaalde lichaamsfuncties te ondersteunen, zoals het regelen van de lichaamstemperatuur, het beschermen van de organen en kwetsbare weefsels en het is een bron van energie. Vrouwen slaan wat meer vet op dan mannen. Dit is biologisch bepaald. Het vrouwelijk lichaam houdt rekening met een eventuele zwangerschap en slaat daarom extra vet op.

Het berekenen van het vetpercentage bij kinderen is moeilijk. Ook een huidplooimeting geeft geen betrouwbare uitslag en de tabellen zoals hierboven vermeld, zijn niet van toepassing op kinderen. Omdat kinderen nog groeien is hun lichaam constant in verandering en zal ook een meting geen goede uitslag geven.

Houd in gedachten dat metingen thuis en berekeningen via internet, nooit helemaal nauwkeurig zullen zijn. Wil je echt zeker weten hoe het met je gezondheid is, dan kun je het beste even een bezoekje brengen aan de huisarts.

Mentale en lichamelijke gezondheid

Beweging, voeding en je mentale welzijn, zijn allemaal van invloed op je gewicht. Gezond eten en regelmatig bewegen zijn belangrijk, maar ook of je lekker in je vel zit. Voel je je gedeprimeerd of heb je last van stress, dan kan het ook zijn dat je sneller grijpt naar wat snacks. Om gezond te blijven is het goed om niet alleen voor je lichaam te zorgen, maar ook voor je geestelijke gezondheid.