12 afvaltips voor verantwoord afvallen!

Laatste update: 28 oktober, 2018
afvaltips

Afvallen hoeft niet heel moeilijk te zijn. Hieronder vind je een aantal goede en snelle afvaltips om ervoor te zorgen dat je snel en verantwoord 10 kilo kunt afvallen. Met deze afvaltips en de nodige actie bereik je zeker je doel.

1. Eet natuurlijk

Probeer om je voedingspatroon zoveel mogelijk te laten bestaan uit producten die niet of weinig bewerkt zijn. Groeit het in een boom, struik, de grond of loopt het rond, dan zit je over het algemeen goed.

Is het product door de industrie bewerkt dan wordt er veel rommel aan toegevoegd. Om producten er aantrekkelijk uit te laten zien, lekkerder te laten smaken en een langere houdbaarheid te geven wordt o.a. snelle suikers, zout, transvet, kleur en smaakstoffen toegevoegd.

Kies voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn

Kies dus voor:

  • ​fruit
  • ​groente
  • ​noten
  • chevron-right
    granen
  • chevron-right
    vis en vlees

​En niet voor:

  • ​kant en klaar maaltijden
  • ​Bewerkte producten in pakjes en zakjes
  • ​muesli
  • chevron-right
    liga's en eierkoeken
  • chevron-right
    frikadellen

​Alleen al de hoeveelheid (verborgen en snelle) suikers die je met deze afvaltip niet binnen krijgt zal ervoor zorgen dat je zonder dieet kan afvallen.

Download mijn gratis dieetschema

Als je hulp wilt om wat natuurlijker te gaan eten dan kun je eens kijken naar mijn gratis dieet schema. Dit schema volgt bovenstaande principes! Het is een dieet waarbij je alleen maar natuurlijke producten eet.

Als je het gratis dieet schema eens wilt proberen dan kun je hieronder gratis downloaden. Klik hieronder op de grote knop:

2. Voedingsdagboek

Houd gedurende één week bij wat je zoal eet. Noteer alle maaltijden, snacks en drinken in een voedingsdagboek. Hiermee krijg je een goed beeld wat je eigenlijk op een dag eet. Ook kun je achteraf uitrekenen hoeveel calorieën je op een dag eet en hoe die zijn verdeeld in eiwitten, koolhydraten en vet.

Er zijn verschillende programma's op internet waarmee je een voedingsdagboek kunt bijhouden. Met behulp van je voedingsdagboek kun je de slechte producten herkennen en vervangen door goede. In vergelijking met de andere afvaltips is dit relatief veel werk maar het geeft je veel inzicht in je voedingspatroon en is daarom heel nuttig.

3. Meten is weten

De derde afvaltip zorgt voor de juiste motivatie. Belangrijk voor de motivatie is om voortgang te zien. Meet daarom regelmatig de vooruitgang.

Doe dit alleen niet te vaak!

Twee keer per dag op de weegschaal staan heeft geen zin. Meet 1 of 2 keer per week de voortgang en gebruik hiervoor goede meetapparatuur. Gebruik hiervoor niet de BMI . Deze geeft niet aan hoeveel vet je bent verloren.

Gebruik één van deze manieren om de voortgang te meten

Om op een goede manier de voortgang te meten kun je de volgende methodes gebruiken:

  1. Wegen met de weegschaal. Minder nauwkeurig dan de andere manier maar wel gemakkelijk.
  2. Vetpercentage meten met een vetmeter.
  3. De huidplooi meten met een huidplooi meting. Een huidplooimeting is heel nauwkeurig maar kost wel wat werk..

Als je een meting hebt gedaan schrijf die dan op. Hierdoor kun je mooi zien van hoever je gekomen bent. Een goede motivatie als je een keer tijdens een weegmoment niet of niet zoveel bent afgevallen.

afvallen tips

4. De simpelste afvaltip: ​ontbijten

De belangrijkste van de afvaltips is het ontbijt! Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je stofwisseling snel op gang komt.

Zorg dus voor een uitgebalanceerd ontbijt met vet, complexe koolhydraten en eiwitten. Dus geen cruesli, kellogs of andere snelle suiker bommetjes!

Als je deze simpele en snelle afvallen tip gaat toepassen zal je snel en verantwoord afvallen en gezonder leven. Het gewichtsverlies en gezonder leven zorgt voor een blijvend resultaat!

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar mijn heerlijke koolhydraatarme ontbijt recepten!

5. Sporten

Sporten is belangrijk voor een gezond lichaam. Maar ook bij afvallen kan sporten zeker helpen. Door (meer) te gaan sporten zal je de vet verbranding stimuleren en zal je snel en verantwoord afvallen. Zeker als je kiest voor een spier opbouwende sport zal ook je spiermassa vergroot worden waardoor je stofwisseling hoger komt te liggen.

Je kunt bijvoorbeeld thuis gaan fitnessen met deze fitnessapparaten voor thuis. Een alternatief is een conditionele sport. Met een conditionele sport verbranden je veel calorieën maar bouw je geen spieren op. Als je graag wilt afvallen dan kun je het beste kiezen voor een sport waarbij je spieren opbouwt. Dit verhoogt namelijk structureel de ruststofwisseling.

Denk alleen niet dat je door heel veel te sporten direct heel veel zal afvallen. Deze afvaltip werkt samen met de afvaltip eet natuurlijk. Als je wil afvallen is voeding het belangrijkst. Dit kun je aanvullen met de juiste sport om het afvallen te versnellen. Maar natuurlijke voeding is het belangrijkste als je wilt afvallen.

tips om af te vallen

6. Frisdrank en vruchtensap

De meeste mensen weten wel dat cola en andere frisdrank enorme hoeveelheden suiker bevat. Maar naast de grote hoeveelheid suiker zit er niets in waar het lichaam iets mee kan. Frisdrank bied je lichaam het volgende:

  1. geen enkele voedingswaarde Frisdrank bied je lichaam helemaal niets waar het iets mee kan.
  2. een enorme piek in je suikerspiegel De enorme hoeveelheid suiker zorgt voor een piek in je suikerspiegel. En na de piek komt de dip waardoor je weer trek in suiker krijgt.
  3. loze calorieën Je drinkt loze calorieën die je lichaam niets bieden.

Maar let ook op andere dranken waar veel suiker in zit zoals vruchtensappen. Deze hebben hetzelfde effect. Ook alcohol kan het best vermeden worden. In bier zitten bijvoorbeeld 42 kcal per 100 gram en in rode wijn 86 kcal. Dit zijn onnodige calorieën als je wilt afvallen. Drink dus voornamelijk water (ongeveer 2 liter per dag), thee, koffie en af toe een glas light frisdrank. In vergelijking met de andere afvaltips is dit een natuurlijk een makkelijke om uit te voeren!

7. Vet is niet slecht

Let op met het kopen van de 0% vet en light producten. Deze producten zijn vaak niet beter voor de lijn dan de normale variant. Om deze producten zonder vet toch lekker te laten smaken wordt namelijk vaak veel suiker toegevoegd. En als er iets is waar je van aankomt dan is het suiker wel..

Kijk op het etiket en kijk hoeveel calorieën een product bevat, hoeveel vet en vooral hoeveel suiker. Koop het gezondste alternatief, ook als hier (on)verzadigd vet in zit. Vet is namelijk ook belangrijk voor je lichaam. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je na een maaltijd verzadigd bent wat je van suiker dus absoluut niet hebt.

8. Doe het rustig aan

Als je heel snel afvalt weet je zeker dat de kilo's er ook weer heel snel aanzitten. Verdiep je in goede en slechte voeding, stop met snoepen en begin met sporten. Door deze snelle afvaltips toe te passen zal je geleidelijk beginnen met afvallen. Eet alleen natuurlijke maaltijden met eiwit en vet maar weinig koolhydraten en je zal geen honger hebben maar wel snel afvallen.

afval tips

9. De leukste van de afvaltips: De Junkdag

De leukste van deze afvaltips is de junkdag! Kies één keer per week iets wat je echt heel erg lekker vind. Zoals een enorme hamburger 😛

En eet dan één keer per week ​een junk maaltijd. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je die dag helemaal rond te eten. Dus het vereist wel wat discipline. Als jij het type bent wat na één junkmaaltijd meteen in de 'nu maakt het niet meer uit' modus komt dan moet je deze afvaltip misschien overslaan..

Een junkmaaltijd heeft een aantal voordelen:

  • ​Je lichaam raakt niet gewend aan het calorietekort van het dieet.
  • ​Je hebt weer de motivatie om een week door te gaan. En je kunt de je alvast gaan verheugen op de junkmaaltijd.
  • ​Etenswaren die je heel lekker vind hoef je niet helemaal te missen.

Wil je meer informatie over een junkdag? Dan kun je in dit artikel kijken over zondigen en afvallen.

Als je deze 9 afvaltips gaat toepassen dan kun je zeker 10 kilo afvallen. Je moet natuurlijk wel zelf actie ondernemen..

10. Zoek een manier van afvallen die bij je past

Om af te vallen volg je meestal een dieet (alhoewel dat niet direct nodig is, lees hier mijn artikel over afvallen zonder dieet). Je zult je toch enkele weken aan dit dieet moeten houden en soms kan dat lastig zijn. Daarom is het belangrijk om een dieet te kiezen dat goed bij jou past. Als het je niet veel moeite kost en je kunt veel eten dat je lekker vindt, is een dieet goed vol te houden en heb je de meeste kans op succes.

Gelukkig zijn er veel verschillende diëten samengesteld, waar je uit kunt kiezen. Het is in ieder geval belangrijk dat je een dieet kiest waarbij je gezond blijft eten, zodat je niet allerlei waardevolle voedingstoffen moet missen. Een ander punt is dat het niet de bedoeling is dat je lange tijd met honger rond loopt. Als dat het geval is, zul je het dieet niet goed vol kunnen houden.

Voordeelden van diëten waarmee je goed afvalt en die je langdurig veilig kunt volgen:

Gratis dieetschema

1. Ons gratis dieetschema

In dit dieetschema vind je gezonde maaltijden, die gebaseerd zijn op een koolhydraatarme manier van eten. Ze voorzien je van alle belangrijke voedingsstoffen, maar beperken de inname van koolhydraten. Je eet in plaats daarvan meer eiwitten. Die hebben als voordeel dat ze je bloedsuikerspiegel niet doen schommelen, en dat zorgt ervoor dat je tussendoor minder snel trek krijgt. Eiwitten bevorderen het verbranden van lichaamsvet en vullen beter dan koolhydraten. Daardoor kun je dus gemakkelijker afvallen, zonder hongergevoel.

Je kunt het gratis dieetschema hier downloaden.

2. Het mediterraanse dieet

Eet de heerlijke maaltijden die de mensen in de Middellandse zeegebieden eten. In dit dieet staan verse groenten, het gebruik van olijfolie, noten en granen en pure, natuurlijke producten centraal. Het gebruik van suiker en rood vlees wordt beperkt. Het is bekend dat er gebieden zijn rondom de Middellandse zee, waar mensen relatief ouder worden dan in andere delen van de wereld. Dat ligt voor een groot deel aan hun manier van eten. In dit dieet gebruik je alle gezonde producten die daar vandaan komen en hiermee kun je gezond en verantwoord afvallen. Lees in dit artikel meer over het Mediterraanse dieet.

afvaltips

11. Pak je slechte eetgewoontes aan

Overgewicht kan voornamelijk veroorzaakt worden door die kleine slechte gewoontes die we allemaal hebben. Het kan al heel veel schelen als je die aanpakt. Want hoe vaak op een dag eet je bijvoorbeeld een dropje? Of is er op kantoor weer iemand jarig en kun je geen nee zeggen tegen een stuk cake? Daarom zou je het beste vandaag nog deze slechte gewoontes moeten aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan:

Ongezonde tussendoortjes

Dat plakje cake voor de verjaardag van een collega (de derde deze week), die paar stukjes chocola, het stiekem gesnoepte koekje. Een tussendoortje kan ook gezond zijn, dus kies voor een handje noten of een bakje yoghurt met wat fruit.

Eet alleen wanneer je echt honger hebt

Eet als je honger hebt, niet omdat het tijd is: Heb je nog geen honger? Ga dan ook nog niet eten. Het is het teken dat je maag nog niet klaar is voor voedsel. Leer afgaan op je eigen hongersignalen, die geven precies aan wat je nodig hebt. Dat stimuleert een gezonde spijsvertering en voorkomt de opslag van vet.

Neem geen suikermaaltijden

Neem geen suikerrijke ontbijtgranen, zoals muesli en cornflakes. Ze bevatten veel suiker en zijn helemaal niet zo gezond. Ze geven je bloedsuikerspiegel een grote opdonder, wat ook betekent dat deze binnen een uur of drie weer naar beneden keldert. Dat heeft als gevolg dat je ook snel weer lekkere trek krijgt. Eet in plaats daarvan yoghurt met noten en fruit, eieren of havermout.

12: Leer jezelf gezonde eetmanieren aan

Met deze handige tips kun je heel eenvoudig zorgen voor een gezonde manier van eten, die helpt bij het afvallen.

  • ​Eet van kleinere borden. Hele grote borden zijn hip en modern, maar ze zorgen er wel voor dat je automatisch veel te veel opschept. En als je op zo’n bord een bescheiden maaltijd neemt, die wel precies genoeg voor je is, registreren je hersenen dat alsof het veel te weinig is. Laat je niet bedriegen door je ogen en eet gewoon van een kleiner bord. Dan schep je een juiste hoeveelheid eten op en zie je gemakkelijker dat je een normale hoeveelheid eet.
  • ​Kauw je eten langzaam en goed. Dit helpt je lichaam om je eten goed te verteren en alle voedingsstoffen op te nemen. En daardoor zul je je sneller verzadigd voelt. Daarnaast eet je rustiger en heeft je lichaam dus de tijd te reageren op het signaal dat de maag afgeeft, als die vol zit.
  • ​Leg tussen de happen door even je vork en mes neer. Dat helpt ook met rustig eten, je geeft jezelf de tijd voor de maaltijd en het helpt met het langzaam kauwen.
  • Eet bewust: proef alle smaken, voel de texturen, neem elke hap goed in je op. Tegenwoordig eten we vaak voor de televisie, maar dat bevordert niet het genieten van een maaltijd. Als je echt goed je eten proeft, eet je ook rustiger, maar het zal je ook meer verzadiging geven, dus dat je je sneller vol voelt. Daardoor zul je minder snel teveel eten.