9 Afvaltips: verantwoord 10 kilo afvallen

Laatste update: woensdag, 12 september, 2018
afvaltips

Afvallen hoeft niet heel moeilijk te zijn. Hieronder vind je een aantal goede en snelle afvaltips om ervoor te zorgen dat je snel en verantwoord 10 kilo kunt afvallen. Met deze afvaltips en de nodige actie bereik je zeker je doel.

1. Eet natuurlijk

Probeer om je voedingspatroon zoveel mogelijk te laten bestaan uit producten die niet of weinig bewerkt zijn. Groeit het in een boom, struik, de grond of loopt het rond, dan zit je over het algemeen goed. Is het product door de industrie bewerkt dan wordt er veel rommel aan toegevoegd. Om producten er aantrekkelijk uit te laten zien, lekkerder te laten smaken en een langere houdbaarheid te geven wordt o.a. snelle suikers, zout, transvet, kleur en smaakstoffen toegevoegd.

Kies voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn

Kies dus voor fruit, groente, noten, granen, vis en vlees en niet voor muesli, liga’s, eierkoeken, frikadellen, kant en klaar maaltijden etc.

Alleen al de hoeveelheid (verborgen en snelle) suikers die je met deze afvaltips niet binnen krijgt zal ervoor zorgen dat je zonder dieet kan afvallen.

Download mijn gratis dieetschema

Als je hulp wilt om wat natuurlijker te gaan eten dan kun je eens kijken naar mijn gratis dieet schema. Dit schema volgt bovenstaande principes!

Het is een dieet waarbij je alleen maar natuurlijke producten eet.

Als je het gratis dieet schema eens wilt proberen dan kun je hieronder gratis downloaden. Klik hieronder op de grote knop:

2. Voedingsdagboek

Houd gedurende één week bij wat je zoal eet. Noteer alle maaltijden, snacks en drinken in een voedingsdagboek. Hiermee krijg je een goed beeld wat je eigenlijk op een dag eet. Ook kun je achteraf uitrekenen hoeveel calorieën je op een dag eet en hoe die zijn verdeeld in eiwitten, koolhydraten en vet.

Er zijn verschillende programma’s op internet waarmee je een voedingsdagboek kunt bijhouden. Met behulp van je voedingsdagboek kun je de slechte producten herkennen en vervangen door goede. In vergelijking met de andere afvaltips is dit relatief veel werk maar het geeft je veel inzicht in je voedingspatroon en is daarom heel nuttig.

3. Meten is weten

De derde afvaltip zorgt voor de juiste motivatie. Belangrijk voor de motivatie is om voortgang te zien. Meet daarom regelmatig de vooruitgang. Doe dit alleen niet te vaak. Twee keer per dag op de weegschaal staan heeft geen zin. Meet 1 of 2 keer per week de voortgang en gebruik hiervoor goede meetapparatuur. Gebruik hiervoor niet de BMI . Deze geeft niet aan hoeveel vet je bent verloren.

Gebruik één van deze manieren om de voortgang te meten

Om op een goede manier de voortgang te meten kun je de volgende methodes gebruiken:

  1. Wegen met de weegschaal. Minder nauwkeurig dan de andere manier maar wel gemakkelijk.
  2. Vetpercentage meten met een vetmeter.
  3. De huidplooi meten met een huidplooi meting. Een huidplooimeting is heel nauwkeurig maar kost wel wat werk..

Als je een meting hebt gedaan schrijf die dan op. Hierdoor kun je mooi zien van hoever je gekomen bent. Een goede motivatie als je een keer tijdens een weegmoment niet of niet zoveel bent afgevallen.

4. De simpelste afvaltip: Ontbijten

De belangrijkste van de afvaltips is het ontbijt! Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je stofwisseling snel op gang komt.

Zorg dus voor een uitgebalanceerd ontbijt met vet, complexe koolhydraten en eiwitten. Dus geen cruesli, kellogs of andere snelle suiker bommetjes!

Als je deze simpele en snelle afvallen tip gaat toepassen zal je snel en verantwoord afvallen en gezonder leven. Het gewichtsverlies en gezonder leven zorgt voor een blijvend resultaat!

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar mijn heerlijke koolhydraatarme ontbijt recepten!

5. Sporten

Sporten is belangrijk voor een gezond lichaam. Maar ook bij afvallen kan sporten zeker helpen. Door (meer) te gaan sporten zal je de vet verbranding stimuleren en zal je snel en verantwoord afvallen. Zeker als je kiest voor een spier opbouwende sport zal ook je spiermassa vergroot worden waardoor je stofwisseling hoger komt te liggen.

Je kunt bijvoorbeeld thuis gaan fitnessen met deze fitnessapparaten voor thuis. Een alternatief is een conditionele sport. Met een conditionele sport verbranden je veel calorieën maar bouw je geen spieren op. Als je graag wilt afvallen dan kun je het beste kiezen voor een sport waarbij je spieren opbouwt. Dit verhoogt namelijk structureel de ruststofwisseling.

Denk alleen niet dat je door heel veel te sporten direct heel veel zal afvallen. Deze afvaltip werkt samen met de afvaltip eet natuurlijk. Als je wil afvallen is voeding het belangrijkst. Dit kun je aanvullen met de juiste sport om het afvallen te versnellen. Maar natuurlijke voeding is het belangrijkste als je wilt afvallen.

6. Frisdrank en vruchtensap

afvaltip frisdrank

De meeste mensen weten wel dat cola en andere frisdrank enorme hoeveelheden suiker bevat. Maar naast de grote hoeveelheid suiker zit er niets in waar het lichaam iets mee kan. Frisdrank bied je lichaam het volgende:

  1. geen enkele voedingswaarde Frisdrank bied je lichaam helemaal niets waar het iets mee kan.
  2. een enorme piek in je suikerspiegel De enorme hoeveelheid suiker zorgt voor een piek in je suikerspiegel. En na de piek komt de dip waardoor je weer trek in suiker krijgt.
  3. loze calorieën Je drinkt loze calorieën die je lichaam niets bieden.

Maar let ook op andere dranken waar veel suiker in zit zoals vruchtensappen. Deze hebben hetzelfde effect. Ook alcohol kan het best vermeden worden. In bier zitten bijvoorbeeld 42 kcal per 100 gram en in rode wijn 86 kcal. Dit zijn onnodige calorieën als je wilt afvallen. Drink dus voornamelijk water (ongeveer 2 liter per dag), thee, koffie en af toe een glas light frisdrank. In vergelijking met de andere afvaltips is dit een natuurlijk een makkelijke om uit te voeren!

7. Vet is niet slecht

Let op met het kopen van de 0% vet en light producten. Deze producten zijn vaak niet beter voor de lijn dan de normale variant. Om deze producten zonder vet toch lekker te laten smaken wordt namelijk vaak veel suiker toegevoegd. En als er iets is waar je van aankomt dan is het suiker wel..

Kijk op het etiket en kijk hoeveel calorieën een product bevat, hoeveel vet en vooral hoeveel suiker. Koop het gezondste alternatief, ook als hier (on)verzadigd vet in zit. Vet is namelijk ook belangrijk voor je lichaam. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je na een maaltijd verzadigd bent wat je van suiker dus absoluut niet hebt.

8. Doe het rustig aan

Als je heel snel afvalt weet je zeker dat de kilo’s er ook weer heel snel aanzitten. Verdiep je in goede en slechte voeding, stop met snoepen en begin met sporten. Door deze snelle afvaltips toe te passen zal je geleidelijk beginnen met afvallen. Eet alleen natuurlijke maaltijden met eiwit en vet maar weinig koolhydraten en je zal geen honger hebben maar wel snel afvallen.

9. De leukste van de afvaltips: De Junkdag

junkfood

De leukste van deze afvaltips is de junkdag! Kies één keer per week iets wat je echt heel erg lekker vind. Zoals een enorme hamburger 😛 En eet dan één keer per week één maaltijd zo’n junk maaltijd. Het is natuurlijk niet de bedoeling om je die dag helemaal rond te eten. Dus het vereist wel wat discipline. Als jij het type bent wat na één junkmaaltijd meteen in de ‘nu maakt het niet meer uit’ modus komt dan moet je deze afvaltip misschien overslaan.. Een junkmaaltijd heeft een aantal voordelen:

  • Je lichaam raakt niet gewend aan het calorietekort van het dieet.
  • Je hebt weer de motivatie om een week door te gaan. En je kunt de je alvast gaan verheugen op de junkmaaltijd.
  • Etenswaren die je heel lekker vind hoef je niet helemaal te missen.

Wil je meer informatie over een junkdag? Dan kun je in dit artikel kijken over zondigen en afvallen.

Als je deze 9 afvaltips gaat toepassen dan kun je zeker 10 kilo afvallen. Je moet natuurlijk wel zelf actie ondernemen..

Foto credit: l, l