5 vetverbranders met een bewezen werking!

vetverbranders Vetverbranders kunnen bijdragen aan sneller afvallen. Het zijn voedingsmiddelen die het lichaam aanzetten tot een hoger energieverbruik. Het ene middel zal hierin meer doen dan het andere, maar alle beetjes helpen. De vraag is wel of vetverbranders echt werken. Want als het zo makkelijk was als een pil slikken of veel groene thee drinken, zou iedereen dat waarschijnlijk doen.

In dit artikel kun je lezen wat vetverbranders precies zijn, of hun werking ook bewezen is en welke voedingsmiddelen het meeste bijdragen aan het verbranden van lichaamsvet.

Wat zijn vetverbranders?

Het lichaam heeft brandstof nodig om in leven te blijven. Deze brandstoffen krijg je binnen via voeding, dat zijn glucose, vetten en eiwitten. De hele dag door is je lichaam bezig met het omzetten van deze brandstoffen in energie. Maar als je meer eet dan je nodig hebt, kunnen ze ook opgeslagen worden in vet. Dat is de reden dat je aankomt.

Het omzetten van brandstof in energie is het metabolisme. Naast energie uit voeding, kan je lichaam dat ook uit het eigen lichaamsvet halen. Zo kan lichaamsvet een bron van energie worden. Dit proces zou je kunnen stimuleren door vetverbranders eten.

Vetverbranders zijn producten die het lichaam aanzetten tot sneller lichaamsvet te verbranden: ze verhogen het metabolisme. Het gaat hierbij om natuurlijke producten (voedingsmiddelen). Deze stoffen kunnen echter ook verwerkt worden in capsules, poeders of tabletten, waarmee je een afgepaste en geconcentreerde dosis binnen kunt krijgen.

Werken vetverbranders echt?

Er zijn producten die het lichaam aanzetten tot het verbranden van vet, dat blijkt uit onderzoeken. Zo heeft het eten van eiwitten dat effect, dus eiwitrijke voeding is goed om te eten als je wilt afvallen. Maar ook bepaalde specerijen stimuleren het metabolisme, zodat je meer vet verbrandt dan normaal. Toch is het hierbij belangrijk te beseffen, dat niet makkelijk is aan te geven, hoe sterk dit effect is.

Verder is het zo, dat los van hoe effectief vetverbranders zijn, het echt nodig is om je voedingspatroon aan te pakken als je wilt afvallen. Geen enkele vetverbrander werkt zo efficiënt, dat je ermee kunt afvallen, terwijl je doorgaat met teveel eten of met slecht eten. Sommige vetverbranders stimuleren het lichaam op milde wijze om meer vet te verbranden. Gebruik ze als een steuntje in de rug, maar verwacht geen wonderen.

5 vetverbranders die een wetenschappelijk bewezen werking hebben

Hieronder vind je 5 natuurlijke vetverbranders die een bewezen werking hebben:

1. Cayennepeper

cayennepeper Cayennepeper is een chilipeper, die het stofje capsaïcine bevat. Deze stof kan je metabolisme stimuleren. Het zet het lichaam aan om de hoeveelheid warmte die wordt geproduceerd, te verhogen. Hiervoor heeft het meer energie nodig, dus zul je meer calorieën kunnen verbranden.

Er is onderzoek gedaan naar de invloed van cayennepeper op de spijsvertering. Mensen die een ontbijt aten, dat zowel capsaïcine als natuurlijke vetten bevatte, verbrandden tot 50% meer calorieën, dan mensen die dit niet namen. Houd er wel rekening mee, dat je lichaam zich zal aanpassen aan het eten van cayennepeper. Als je het regelmatig eet, wordt het effect ervan minder.

2. Cafeïne

cafeïne als vetverbrander De stof cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in bijvoorbeeld theebladeren, cola en cacaobonen. Het is bekend dat het een opwekkend effect heeft, wat komt omdat het inwerkt op het zenuwstelsel. Het kan er ook voor zorgen dat je stofwisseling gestimuleerd wordt, waardoor je lichaam meer vet gaat verbranden. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne je metabolisme kan verhogen met 15%, en dat blijft zo gedurende twee uur nadat je het genomen hebt.

Cafeïne wordt ook vaak verwerkt in supplementen die de vetverbranding stimuleren. De dosis daarin verschilt per merk, maar kan zoveel zijn als drie kopjes koffie. Het is dus verstandig daar rekening mee te houden, als je ook nog koffie drinkt. Teveel cafeïne kan bijwerkingen geven, zoals hartkloppingen, hoofdpijn en een opgefokt gevoel.

Wil jij 2 kilo per week afvallen?

Met mijn dieetschema kun je moeiteloos 2 kilo per week afvallen! Klik hieronder op de knop om mijn gratis dieetschema te downloaden.

Welk dieet past bij jou?

Dieetschema met vlees

Vegetarisch dieetschema

3. Matcha poeder/Matcha thee

fatburner matcha poeder Matcha poeder wordt gemaakt van de theeplant, maar doordat de plant anders behandeld wordt, krijg je een gezondere, unieke thee. Enkele weken voor de oogst worden er schermen over de struiken geplaatst. Dit zorgt voor de fel groene kleur, maar ook voor een thee die nog gezonder en lekkerder is. Van de bladeren wordt een poeder gemaakt waar je thee van kunt zetten. Het bevat zeer veel antioxidanten, mineralen en vitamines.

Niet alleen dat, het is ook een goede stimulans voor de stofwisseling. Dit komt door de stof EGCG (een antioxidant) en de werking hiervan is door onderzoek bewezen. Het verhoogt het percentage vetverbranding tot zo’n 40%. De voordelen van matcha thee drinken zijn groot: het bevat nauwelijks calorieën, is erg gezond en veroorzaakt geen stress of een gestrest gevoel zoals cafeïne.

4. Eieren

eieren Wil je een maaltijd rijk aan eiwitten, voeg dan wat eieren toe. Het zijn goede bronnen van eiwit en ze zetten je lichaam aan tot een snellere verbranding van vetten. Het eten van een ei versnelt je metabolisme met gemiddeld zo’n 30%. Dat komt omdat eiwitten voor het lichaam moeilijker te verteren zijn dan suikers. Het verbranden van eiwit kost juist energie.

Een ei bevat ongeveer 13 gram eiwit, dus dat geeft je een vol gevoel en zet je lichaam aan meer vet te verbranden. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je 30% van je calorieën uit eiwit haalt, je spijsvertering beter functioneert, vergeleken met mensen bij wie dat percentage rond de 10% ligt.

5. Gember

gember vetverbrander Gember helpt je op meerdere manieren als je vet wilt kwijt raken. Dat deze specerij effectief is, blijkt uit meerdere onderzoeken. Gember versnelt je stofwisseling, maar zorgt ook nog eens dat je eetlust beter onder controle blijft.  Tevens helpt het je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Dat heeft veel positieve effecten, namelijk:

  • Een stabiele bloedsuikerspiegel helpt eetbuien voorkomen.
  • Verlaagt het risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.
  • De vetverbranding wordt gestimuleerd. Als je bloedsuikerspiegel veel schommelt, kan je lichaam vrijwel geen buikvet verbranden.

Dat zijn al behoorlijk wat voordelen, maar daar houdt het nog niet eens op. Gember zorgt er namelijk ook voor, dat de opname van vet in de darmen geremd wordt. Daardoor heb je eigenlijk dubbel profijt van gember als je wilt afvallen. En gember is gemakkelijk om te gebruiken: het smaakt lekker in oosterse gerechten, maar je kunt er ook thee van zetten.

6. Vetverbranders als voedingssupplement

fat burner Als laatste zijn er ook nog voedingssupplementen die vetverbranders zijn. Meestal bevatten ze een of meerdere stoffen die de vetverbranding stimuleren, zoals:

  • Cafeïne
  • Choline
  • Gemberextract
  • Zwarte peper
  • Capsaïcine
  • L-Carnitine
  • Groene thee extract
  • Kurkuma
  • Guarana
  •  Garcinia Cambogia extract

Deze supplementen zouden ook kunnen bijdragen aan gewichtsverlies, maar wees je ervan bewust dat er wel enig risico verbonden is aan het gebruik ervan. De hoge doses van bepaalde stoffen kunnen bijwerkingen veroorzaken, variërend van diarree, misselijkheid en duizeligheid tot een opgefokt gevoel. Neem er vooral niet meer van dan wordt voorgeschreven en gebruik ze ook niet lange tijd achter elkaar.

Conclusie

Uit onderzoeken blijkt dat vetverbranders een zeker effect hebben op hoe snel de vetverbranding verloopt. Hoe groot dit effect is verschilt per stof, maar ook per gebruiker. Elk lichaam is natuurlijk anders en ook wat je eet op een dag en hoeveel je beweegt. Het is belangrijk kritisch te blijven. Als er gezegd wordt dat gember de stofwisseling versnelt, kan dat wel zo zijn, maar de vraag is hoeveel gember je zou moeten eten, voor je een meetbaar effect kunt merken.

Vetverbranders kunnen nuttig zijn als ondersteuning. Maar zonder aanpassing van je normale eetpatroon hebben ze weinig zin. Daarnaast zou je er ook op moeten letten dat het eten of drinken van vetverbranders in normale hoeveelheden gebeurt, zodat je geen last van bijwerkingen krijgt (zoals bijvoorbeeld bij cafeïne). We raden aan toch vooral te kiezen voor een gezond eetpatroon.

Andere leuke artikelen