Vet verbranden met de 12 beste vet verbranding tips

Laatste update: 10 oktober, 2018
vet verbranden

Bij afvallen denken mensen direct aan gewicht verliezen. Maar wat je eigenlijk wilt is vet verbranden! Maar hoe verbrand je vet?

​Het lichaam is complex en laat zich helaas niet makkelijk sturen in de vet verbranding. Maar er zijn wel aantal dingen die je kunt doen zodat je vet verbranding een flinke boost krijgt.

In dit artikel vind je de beste tips om jouw vetverbranding een flinke boost te geven!

1. Snel vet verbranden met eiwitten

Hoe verbrand je vet met eiwitten? Voor het verteren van eiwitten heeft het lichaam 2 keer zoveel energie nodig dan voor koolhydraten of vetten. Daarom verzadigt eiwit het beste van de drie voedingsstoffen.

Eiwitten zijn ook een belangrijke bouwsteen voor het onderhouden en opbouwen van spieren.

Wil je vet verbranden?

Probeer dan bij iedere maaltijd voldoende eiwitten te nemen voor een optimale vetverbranding.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel eiwitten

  • ​Vis zoals Tonijn, koolvis, heilbot, kabeljauw
  • ​Kip en kalkoen
  • chevron-right
    Noten zoals amandelen. Let wel: kies voor de onbewerkte variant.
  • ​Zuivel zoals kwark. Let hierbij wel op de verzadigde vetten.
  • ​Sojabonen
  • ​Eieren

Je kunt naast eiwitten uit voeding ook eiwit uit een voedingssupplement halen. Dit wordt ook veel gebruikt door sporters om het spierherstel te bevorderen na een workout.

Je kunt een dergelijk ​voedingssupplement bijvoorbeeld hier bestellen.

2. Boost je vetverbranding met een optimale stofwisseling

Voor een goede vet verbranding is het belangrijk dat de stofwisseling optimaal is. Met een aantal kleine wijzigingen in je eetpatroon kun je de stofwisseling verhogen en vet verbranden.

​De beste manier om vet te verbranden met een optimale stofwisseling:

  • ​Zorg ervoor dat de motor direct goed op gang komt. Eet altijd een goed ontbijt.
  • ​Eet tussen de drie maaltijden door een gezond tussendoortje zoals fruit, groente of noten. Op deze manier blijft de motor op gang.
  • ​Drink voldoende water. Water zorgt voor een optimale stofwisseling.
  • chevron-right
    Zorg voor een goede samenstelling van iedere maaltijd. Een goede verhouding tussen eiwit, vet en koolhydraten is belangrijk.

Wil je meer tips hoe jij je ​vetverbranding kunt verhogen door een optimale stofwisseling? Dan kun je hier kijken naar mijn uitgebreide artikel ​met tips om je metabolisme te versnellen.

Heb je moeite om een goede maaltijd samen te stellen? (nee geen boterham met hagelslag 🙂 )

Download hieronder dan gratis een compleet weekschema met simpele recepten. Klik op de grote knop hieronder om de gratis recepten te ontvangen!

3. Groene thee verhoogt de vet verbranding

hoe verbrand je vet

Groene thee is heel lekker en bevat geen calorieën. Het heeft ook een aantal gezondheidsvoordelen.

Groene thee is namelijk rijk aan antioxidanten. Antioxidanten kunnen het natuurlijke afweersysteem versterken. Maar groene thee helpt ook met vet verbranden!

Een combinatie van twee stoffen die groene thee bevat, catechine en cafeïne, zorgt voor een verhoogde vet verbranding. Wanneer je iedere dag 3 kopjes groene thee drinkt en verder niets doet dan verlies je in één tot drie maanden ongeveer 1,3 kg. Een makkelijke manier om vet te verbranden! (bron)

Kies wel voor 'echte groene thee'

Wil je vet verbranden m.b.v. groene thee kies dan voor een echte thee uit een koffie en theewinkel bij jou in de buurt en niet voor supermarkt thee. Hier zitten meer kleur en smaakstoffen in dan echte thee. Als je geen groene thee lust maar toch wilt profiteren van de vet verbranding eigenschappen dan kun je kiezen voor een groene thee extract. Deze zijn bijvoorbeeld hier verkrijgbaar.

vet verbranding

​4. Vet verbranden met krachttraining

Met cardio oefeningen zoals hardlopen of fietsen ​verbruik je over het algemeen meer energie dan met krachttraining. Maar krachttraining heeft een aantal grote voordelen voor vet verbranden:

  1. Krachttraining verhoogt namelijk de ruststofwisseling.
  2. Krachttraining zorgt ervoor dat je tijdens het afvallen geen spieren verliest maar spiermassa opbouwt.

De ruststofwisseling is de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt als je de hele dag op bed zou liggen en niets zou eten. Ongeveer 60 tot 70 procent van de energie die je dagelijks verbruikt wordt bepaald door je ruststofwisseling. Ongeveer een kwart van deze ruststofwisseling wordt bepaald door de hoeveelheid spiermassa in je lichaam.

Wanneer je een crashdieet volgt dan kan je lichaam het enorme energietekort niet direct opvangen en zal het overgaan tot het opbreken van spiermassa voor energie. Dit is de reden dat je na een crashdieet weer aankomt en zwaarder wordt dan voor het dieet.

Met krachttraining verhoog jij je ruststofwisseling

Krachttraining zorgt ervoor dat je tijdens het afvallen geen spieren verliest maar spiermassa opbouwt. Dit betekent dat de ruststofwisseling stijgt en je dagelijks meer energie verbruikt en dus sneller kan afvallen en vet verbranden!

Na een krachttraining workout met bijvoorbeeld een ​krachtstation is je ruststofwisseling tot wel 15 uur verhoogd. Dit betekent dat je tot 15 uur na een krachttraining workout nog steeds extra calorieën verbrand! Bovendien is de vet verbranding met ongeveer 60 procent verhoogd. Ideaal als vet verbranden je doel is!

Krachttraining is dus zeker de beste ​sport om vet te verbranden!

Krachttraining heeft dus een aantal grote voordelen voor vet verbranden:

  • ​Hoewel minder dan met een cardio workout (600 kcal) verbrand je met krachttraining ongeveer 400 kcal per workout.
  • ​De ruststofwisseling wordt verhoogd door een toename van de spiermassa.
  • ​Tot 15 uur na de training extra vet verbranden.

​Probeer daarom een paar keer per week een krachttraining workout te doen. Voor vet verbranden heeft dit namelijk heel veel voordelen.

Je hoeft niet direct lid te worden van een sportschool. Voor veel mensen is thuis trainen ook een goede optie. Het is een stuk goedkoper en je kunt trainen wanneer je wilt. In een apart artikel hebben we de beste fitnessapparatuur voor thuis op een rijtje gezet.

5. Minimaliseer stress

verlies vet

Je hoort wel eens dat stress een dikmaker is. Voor sommige mensen klopt dit ook. Stress activeert het 'vecht of vlucht' systeem in het lichaam. De lichamelijke reactie op stress is als volgt:  

  • ​verhoogde hartslag
  • ​diepere ademhaling
  • ​opgejaagd gevoel
  • chevron-right
    het immuunsysteem wordt tijdelijk onderdrukt

​Eén van de hormonen die vrijkomen bij stress is cortisol. Cortisol heeft vervelende eigenschappen:

  • ​Het zorgt voor een verhoogde bloedsuikerspiegel. Hierdoor heb je meer energie om te 'vechten of vluchten'. Het lichaam breekt hiervoor eiwitten uit het spierweefsel af. Aangezien spiermassa de ruststofwisseling verhoogt is een afbraak van de spiermassa een zeer ongewenst effect als je als doel vet verbranden hebt.
  • ​Het onderdrukt tijdelijk het immuunsysteem.

Stress heeft een slopend effect op je gezondheid

Heb je heel veel last van stress en ben je niet in staat om de oorzaak van de stress weg te nemen dan loop je kans dat het lichaam in een continue staat van stress komt.

De effecten voor je gezondheid zijn hiervan slopend:

  • ​spierafbraak
  • ​diabetes en overgewicht
  • ​vermoeidheid en slapeloosheid
  • chevron-right
    depressie
  • ​negatieve effecten op de spijsvertering
  • ​verminderde werking van het immuunsysteem
  • ​hart- en vaatziekten

Stress is dus heel slecht voor je lichaam zeker als je snel wilt afvallen. De beste manier om dit te voorkomen is de oorzaak van de stress weg te nemen. Helaas is dit niet altijd mogelijk door b.v. werk of relatieproblemen. Probeer dan met de volgende tips op tijd te ont stressen:

  • ​Ga eens flink sporten.
  • ​Wandelen door de natuur
  • ​Meditatie

6. Kies voor voeding met een hoge thermische waarde

Het ene product is lastiger te verteren voor het lichaam, dan het andere. Als het lichaam moeite moet doen om iets te verteren, dan kost dat meer energie. Op dat moment worden je vetreserves aangesproken. Vezels en eiwitten hebben een hoge thermische waarde. Dus eet meer groente, eieren, zuivel, peulvruchten en havermout.

snel vet verbranden

7. Eet voldoende calorieën

Mensen die willen afvallen, gaan angstvallig calorieën mijden. Hoe minder hoe beter, lijken ze te denken. Toch is het niet verstandig een crashdieet te gaan doen, waarbij je minder dan 1200 calorieën binnenkrijgt. Dit is zeker niet de beste manier om vet te verbranden!

Je lichaam gaat ​dan enorm bezuinigen op energie. Het went aan het tekort. Op het moment dat je weer normaal gaat eten, wordt elke calorie snel opgeslagen in lichaamsvet. Dat betekent dat je gemakkelijk weer zult aankomen.

Om op de lange termijn vet te kunnen verbranden, is het raadzaam voldoende calorieën te blijven eten. Je spijsvertering blijft daardoor normaal werken, je energieniveaus blijven op peil en de vetverbranding blijft stabiel. Het dieet is dan ook veel beter vol te houden en daardoor is de kans op succes groter. Het is het beste om zo’n 1500 tot 1700 calorieën per dag eten als vrouw, en als man tussen de 1800 en 2000.

8. Gebruik specerijen die vetverbranding stimuleren

Er zijn een heel aantal specerijen die de vetverbranding stimuleren en de spijsvertering in het algemeen ondersteunen. De beste manier om vet te verbranden met specerijen zijn:

Kaneel​

Kaneel helpt de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Daardoor maakt het lichaam minder insuline aan. Insuline is het hormoon dat de vetopslag stimuleert, maar als je iets met kaneel eet, wordt er minder insuline aangemaakt. Op deze manier helpt kaneel dus de opslag van vet te voorkomen.

Een ander pluspunt van kaneel is dat het een kalmerende werking op de darmen heeft. Kaneel smaakt erg lekker in combinatie met fruit, havermoutpap, groene smoothies en pannenkoeken.

Ginseng

​Ginseng is een wortel die in Azië al heel lang wordt gebruikt en verschillende gezondheidseffecten heeft. Het stimuleert het metabolisme, bevordert gewichtsverlies en geeft je weerstand een opkikker.. Ginseng remt ook de vorming van vet in het lichaam. Ook fijn is dat ginseng je meer energie geeft.

In ​Azië zit ginseng zelfs in de tandpasta maar in ​Nederland kun je het krijgen als voedingssupplement.

Cayennepeper​

Ook bekend als chilipeper. Deze specerij stimuleert de vetverbranding en heeft een remmende werking op de eetlust. De peper is verwarmend en daardoor zal je metabolisme in het algemeen goed gestimuleerd worden. Cayennepeper geeft je ook meer energie.

Komijn

Deze specerij met een wat nootachtige smaak heeft een positieve invloed op de spijsvertering. Hij bevat antioxidanten, die vetweefsel helpen vernietigen. Een goede toevoeging aan je maaltijden dus. Smaakt goed bij kip en oosterse gerechten.

9. Een koele omgeving helpt je vet te verbranden

Wij warmbloedige wezens hebben altijd een vaste lichaamstemperatuur (als het goed is en je gezond bent), onafhankelijk van de omgeving. Het kost wel energie om dat voor elkaar te krijgen, zeker als de omgevingstemperatuur lager is. Hoe kouder het is, hoe meer energie het kost. Dat kan ons wel helpen als we vet willen verbranden.

Het is niet de bedoeling dat je nu de verwarming maar uit zet en het de hele dag koud gaat zitten hebben. Maar één of twee graden lager kan veel effect hebben voor de vetverbranding. Je lijf moet dan constant hard werken om de goede lichaamstemperatuur te verkrijgen en die vast te houden. Ook ‘s nachts kun je hiervan profiteren. Een koele slaapkamer met open raam stimuleert je lichaam om ook ‘s nachts door te blijven gaan met vet verbranden. Voor de echte doorzetters: je kunt ook af en toe een koude douche nemen!

vet verliezen

10. Doe HIIT training

De HIIT training kun je doen tijdens vrijwel elke sport. Het unieke van deze manier van trainen is dat je korte periodes van intense activiteit afwisselt met korte momenten van rust. Door deze afwisseling blijft je lichaam alert en moeten je spieren hard werken om telkens weer in actie te komen.

Een bijkomend effect is dat het de verbranding van vet stimuleert, ook nadat je training is afgelopen. Dit heet het afterburn effect. Hoe intensiever je hebt gesport, hoe langer je lichaam daarna nog calorieën blijft verbranden. Dit kan tot wel 48 uur na je training doorgaan.

Wil je snel vet verbranden? Doe dan regelmatig een​ HIIT training. Dit kun je doen met behulp van fitnessapparaten (roeien, hardlopen), maar ook met gewichtstraining of een HIIT workout.

11. Zure producten eten

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van zure voedingsmiddelen als zuurkool en miso, het verbranden van buikvet stimuleert. In 12 weken tijd was de hoeveelheid buikvet met 5% afgenomen.

12. Houd je hormonen in balans

Er zijn veel verschillende hormonen in het lichaam, die allemaal samenwerken om je lichaam draaiende te houden. Ze beïnvloeden en regelen ook alles dat te maken heeft met je lichaamsgewicht: je eetlust, je stofwisseling en waar vet wordt opgeslagen. Is je hormoonspiegel uit balans, dan merk je dit aan je gewicht en je eetlust. Daarom is het belangrijk te zorgen dat je hormonen goed hun werk kunnen blijven doen.

Leptine resistentie

Een onbalans in je hormoonspiegel kan ook eetbuien veroorzaken. Het kan zijn dat je resistent geworden bent voor het hormoon leptine. Dit hormoon geeft aan je lichaam door dat je verzadigd bent. Maar als je ongevoelig bent geworden, verstaat je lichaam dit signaal niet meer en blijf je honger hebben, terwijl je dat niet echt hebt.

Heb je last van leptine resistentie, dan heb je constant trek. Je stofwisseling vertraagt en je krijgt last van overgewicht. Het is een vicieuze cirkel. Leptine wordt aangemaakt door vetcellen. Als je overgewicht hebt en meer vetcellen, maak je dus meer leptine aan. Dat zou dan ook betekenen dat je minder honger krijgt, omdat je lichaam niet meer nodig heeft om te kunnen overleven. Helaas is het een feit dat je door leptine resistentie alleen maar meer gaat eten en meer aankomt.

Een ongezonde levensstijl is meestal de oorzaak van leptine resistentie. Door een dieet rijk aan eiwitten kun je je lichaam weer gevoelig maken voor leptine. Als je dan uiteindelijk weer afvalt, zul je weer beter reageren op het hormoon en gaan de eetbuien over.

Oestrogenen

Heb je last van vetopslag rond de heupen en billen (niet alleen bij vrouwen, ook bij mannen komt dit voor), dan kan het zijn dat je oestrogeen-niveaus te hoog zijn. Doordat we tegenwoordig veel bewerkte producten eten krijgen we veel extra hormonen binnen. Dat kunnen groeihormonen uit vlees zijn, maar ook pesticiden bevatten xeno-oestrogenen.

Biologische groente en vlees zijn op een natuurlijker manier geproduceerd en bevatten deze hormonen niet. Door hiervoor te kiezen kun je de inname van oestrogenen beperken. Voedingsmiddelen die goed kunnen helpen bij het in balans houden van je hormonen, zijn bonen, eieren en vis. Deze bevatten lysines, die helpen oestrogenen af te breken.