Vet verbranden met de beste vet verbranding tips

Laatste update: woensdag, 29 maart, 2017
vet verbranden

Bij afvallen denken mensen direct aan gewicht verliezen.

Maar wat je eigenlijk wilt is vet verbranden!

Wat de weegschaal over je zegt is niet belangrijk zolang je tevreden bent als je voor de spiegel staat en lekker in je vel zit.

Het lichaam is complex en laat zich helaas niet makkelijk sturen in de vet verbranding. Maar er zijn wel aantal dingen die je kunt doen zodat je vet verbranding een flinke boost krijgt.

In dit artikel vind je de beste tips om jouw vetverbranding een flinke boost te geven!

Zorg voor een optimale stofwisseling

Voor een goede vet verbranding is het belangrijk dat de stofwisseling optimaal is. Met een aantal kleine wijzigingen in je eetpatroon kun je de stofwisseling verhogen en vet verbranden:

  • Zorg ervoor dat de motor direct goed op gang komt. Eet altijd een goed ontbijt.
  • Eet tussen de drie maaltijden door een gezond tussendoortje zoals fruit, groente, noten o.i.d. Op deze manier blijft de motor op gang.
  • Drink voldoende water. Water zorgt voor een optimale stofwisseling.
  • Zorg voor een goede samenstelling van iedere maaltijd. Een goede verhouding tussen eiwit, vet en koolhydraten is belangrijk.

Heb je moeite om een goede maaltijd samen te stellen? (nee geen boterham met hagelslag šŸ™‚ )

Download hieronder dan gratis een compleet weekschema met simpele recepten. Klik op de grote knop hieronder om de gratis recepten te ontvangen!

Eiwitten

Voor het verteren van eiwitten heeft het lichaam 2 keer zoveel energie nodig dan voor koolhydraten of vetten. Daarom verzadigt eiwit het beste van de drie voedingsstoffen.

Eiwitten zijn ook een belangrijke bouwsteen voor het onderhouden en opbouwen van spieren.

Wil je vet verbranden?

Probeer dan bij iedere maaltijd voldoende eiwitten te nemen voor een optimale vet verbranding.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel eiwitten zijn:

  • Vis zoals Tonijn, koolvis, heilbot, kabeljauw
  • Kip en kalkoen
  • Vlees zoals tartaar, rosbief, gerookt vlees
  • Noten zoals amandelen. Let wel: kies voor de onbewerkte variant.
  • Zuivel zoals kwark. Let hierbij wel op de verzadigde vetten.
  • Sojabonen
  • Eieren

Je kunt naast eiwitten uit voeding ook eiwit uit een voedingssupplement halen. Dit wordt ook veel gebruikt door sporters om het spierherstel te bevorderen na een workout.

Je kunt een dergelijk voedingssupplemet bijvoorbeeld hier bestellen.

Groene thee verhoogt de vet verbranding

beste manier om vet te verbranden

Groene thee is heel lekker en bevat geen calorieƫn. Het heeft ook een aantal gezondheidsvoordelen.

Groene thee is namelijk rijk aan antioxidanten. Antioxidanten kunnen het natuurlijke afweersysteem versterken. Maar groene thee helpt ook met vet verbranden!

Een combinatie van twee stoffen die groene thee bevat, catechine en cafeĆÆne, zorgt voor een verhoogde vet verbranding. Wanneer je iedere dag 3 kopjes groene thee drinkt en verder niets doet dan verlies je in Ć©Ć©n tot drie maanden ongeveer 1,3 kg.Ā Een makkelijke manier om vet te verbranden! (bron)

Wil je vet verbranden m.b.v. groene thee kies dan voor een echte thee uit een koffie en theewinkel bij jou in de buurt en niet voor supermarkt thee. Hier zitten meer kleur en smaakstoffen in dan echte thee. Als je geen groene thee lust maar toch wilt profiteren van de vet verbranding eigenschappen dan kun je kiezen voor een groene thee extract. Deze zijn bijvoorbeeld hier verkrijgbaar.

Vet verbranden met krachttraining

Met cardio oefeningen zoals hardlopen of fietsen op b.v. een spinningbike of de beste hometrainer fiets verbruik je over het algemeen meer energie dan met krachttraining. Maar krachttraining heeft een aantal grote voordelen voor vet verbranden:

  1. Krachttraining verhoogt namelijk de ruststofwisseling.
  2. Krachttraining zorgt ervoor dat je tijdens het afvallen geen spieren verliest maar spiermassa opbouwt.

De ruststofwisseling is de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt als je de hele dag op bed zou liggen en niets zou eten. Ongeveer 60 tot 70 procent van de energie die je dagelijks verbruikt wordt bepaald door je ruststofwisseling. Ongeveer een kwart van deze ruststofwisseling wordt bepaald door de hoeveelheid spiermassa in je lichaam. Wanneer je een crashdieet volgt dan kan je lichaam het enorme energietekort niet direct opvangen en zal het overgaan tot het opbreken van spiermassa voor energie. Dit is de reden dat je na een crashdieet weer aankomt en zwaarder wordt dan voor het dieet.

Krachttraining zorgt ervoor dat je tijdens het afvallen geen spieren verliest maar spiermassa opbouwt. Dit betekent dat de ruststofwisseling stijgt en je dagelijks meer energie verbruikt en dus sneller kan afvallen en vet verbranden! Na een krachttraining workout is je ruststofwisseling tot wel 15 uur verhoogd. Dit betekent dat je tot 15 uur na een krachttraining workout nog steeds extra calorieƫn verbrand! Bovendien is de vet verbranding met ongeveer 60 procent verhoogd. Ideaal als vet verbranden je doel is!

Krachttraining heeft dus een aantal grote voordelen voor vet verbranden:

  • Hoewel minder dan met een cardio workout (600 kcal) verbrand je met krachttraining ongeveer 400 kcal per workout.
  • De ruststofwisseling wordt verhoogd door een toename van de spiermassa.
  • Tot 15 uur na de training extra vet verbranden.

Probeer daarom een paar keer per week een krachttraining workout te doen. Voor vet verbranden heeft dit namelijk heel veel voordelen. Kijk eens naar dit artikel over super effectieve compoundĀ fitness oefeningenĀ voor de beste oefeningen voor vet verbrandende fitness oefeningen.

Je hoeft niet direct lid te worden van een sportschool. Voor veel mensen is thuis trainen ook een goede optie. Het is een stuk goedkoper en je kunt trainen wanneer je wilt.Ā In een apart artikel hebben we de beste fitnessapparatuur voor thuis op een rijtje gezet.

Minimaliseer stress

optimale vetverbranding

Je hoort wel eens dat stress een dikmaker is. Voor sommige mensen klopt dit ook. Stress activeert het ‘vecht of vlucht’ systeem in het lichaam. De lichamelijke reactie op stress is als volgt:Ā  verhoogde hartslag, diepere ademhaling, opgejaagd gevoel en het immuunsysteem wordt tijdelijk onderdrukt. EĆ©n van de hormonen die vrijkomen bij stress is cortisol. Cortisol heeftĀ vervelende eigenschappen:

  • Het zorgt voor een verhoogde bloedsuikerspiegel. Hierdoor heb je meer energie om te ‘vechten of vluchten’. Het lichaam breekt hiervoor eiwitten uit het spierweefsel af. Aangezien spiermassa de ruststofwisseling verhoogt is een afbraak van de spiermassa een zeer ongewenst effect als je als doel vet verbranden hebt.
  • Het onderdrukt tijdelijk het immuunsysteem.

Heb je heel veel last van stress en ben je niet in staat om de oorzaak vanĀ de stress weg te nemen dan loop je kans dat het lichaam in een continue staat van stress komt. De effecten voor je gezondheid zijn hiervan slopend:

  • spierafbraak
  • diabetes en overgewicht
  • vermoeidheid en slapeloosheid
  • depressie
  • negatieve effecten op de spijsvertering
  • verminderde werking van het immuunsysteem
  • hart- en vaatziekten

Stress is dus heel slecht voor je lichaam zeker als je wil vet verbranden. De beste manier om dit te voorkomen is de oorzaak van de stress weg te nemen. Helaas is dit niet altijd mogelijk door b.v. werk of relatieproblemen. Probeer dan met de volgende tips op tijd te ont stressen:

  • Ga eens flink sporten.
  • Wandelen door de natuur
  • Meditatie

photo credits: link, picture by Moyan Brenn on Flickr

Delen:
3
Shares
Share on Pinterest