De voordelen van een smith machine

Als je aan krachtsport wilt doen is een Smith machine een handig apparaat. Het maakt het doen van squats en andere oefeningen eenvoudiger en veiliger. Het werd in de jaren vijftig ontwikkeld in Amerika en werd al snel populair vanwege de mogelijkheden die het apparaat biedt. Tegenwoordig kom je Smith machines tegen in sportscholen, maar je kunt ze ook prima gebruiken om thuis mee te trainen. In dit artikel wordt uitgelegd wat een Smith machine precies is, wat de voordelen zijn om hiermee te trainen en waar je op moet letten als je er een wilt kopen.

Wat is een Smith Machine?

Met een Smith machine kun je trainen met gewichten. Het bestaat uit een frame, waar een barbell stang in bevestigd is. Deze loopt tussen stalen rails door, waardoor deze alleen verticaal op en neer kan bewegen. Je kunt verschillende oefeningen doen, maar hij wordt vaak gebruikt voor Smith machine squats.

Een ander kenmerk van de Smith machine is dat op de verticale standaards stoppers zitten, die het mogelijk maken om op elk moment de barbell veilig terug te leggen. Zo kun je dus trainen zonder spotter (iemand die naast je staat en je kan helpen, als het gewicht te zwaar voor je wordt). Sommige Smith machines hebben een stopmechanisme, dat ervoor zorgt dat de barbell nooit onder een bepaalde minimum hoogte kan komen. Dit kun je vooraf instellen.

De Smith machine is geschikt voor iedereen die aan krachttraining wil doen. Je kunt er explosieve of maximale krachttraining op doen, maar hij kan ook gebruikt worden om mee te revalideren. De apparaten zijn in ieder geval geschikt voor verschillende oefeningen, zoals bench press, shoulder press en de upright row, maar er zijn meer oefeningen mogelijk, zeker als je het apparaat nog kunt uitbreiden. Maar hij kan ook onderdeel zijn van een groter krachtstation.

Wat zijn de voordelen van een smith machine?

Een smith machine heeft verschillende voordelen. Hieronder vind je de 3 belangrijkste voordelen:

1. Veilig trainen

Dat de Smith machine het trainen veiliger maakt, uit zich op twee manieren.

Als je ermee squats doet is het eerste wat opvalt, dat je enkel in een verticale lijn kunt werken. Doe je losse squats, dan ga je wiebelen en kun je zelfs voor- of achterover vallen met het gewicht. De Smith machine beperkt dus eigenlijk je bewegingen. Maar dat heeft dus als voordeel dat je je geen zorgen hoeft te maken over het bewaren van je evenwicht.

De barbell zal ook mooi recht blijven en niet draaien of schuin gaan. Door de oefeningen met een Smith machine te doen, kun je dus goed focussen op de oefening zelf, op kracht zetten. Je hoeft niet direct op je houding te letten. Daardoor kun je precies de juiste spieren trainen.

De andere reden waarom de Smith machine trainen veiliger maakt, is het spot systeem. De apparaten beschikken vaak over een aantal stoppers, verspreid over de verticale standaards. Hierdoor kun je hiermee prima alleen trainen. Zelfs als je het maximale geeft, kun je als je te moe wordt, eenvoudig het gewicht op een houder terugleggen. Train je met een losse barbell en ben je alleen, dan levert dit normaal gesproken een risico op, dat het gewicht op je borst terecht komt. Daarom wordt er vaak samen met een partner met gewichten getraind. Gebruik je een Smith machine, dan is dat dus niet nodig.

2. Geschikt voor beginners, gevorderden en revalidatie

De Smith machine is ideaal voor beginners, die hierdoor de bewegingen sneller onder de knie kunnen krijgen. Ze kunnen rustig vertrouwen in zichzelf krijgen en bekend raken met het gevoel van de gewichten.

Omdat de oefening hiermee goed onder controle kan worden gehouden, en je dus niet snel onverwachte bewegingen zult maken, kunnen ook mensen die revalideren veilig hun kracht opbouwen met een Smith machine.

Maar ook gevorderden zullen hun ei kwijt kunnen met een Smith machine. Het is dan wel belangrijk bij aanschaf te letten op het maximale gewicht waarmee gewerkt kan worden. Maar als je daarop let, zul je ook als gevorderde een uitdagende training kunnen doen.

3. Geschikt voor verschillende oefeningen

De squat is niet de enige oefening die met de Smith machine gedaan kan worden. Je kunt er in ieder geval de volgende oefeningen mee doen, als je ook beschikt over een bankje:

  • Shoulder press: Er zijn twee varianten van deze oefening te doen: de military press en de behind the neck press. Dit zijn compound oefeningen, waarmee je alle grote spiergroepen van de schouders kunt trainen.
  • Bench press:Dit is een bekende oefening, waarmee je je borstspieren kunt trainen. Ook de schouders en triceps worden gebruikt, waardoor dit eveneens een compound oefening is.
    Calf raise:Deze oefening traint je kuitspieren. Je kunt ook deze oefening veilig doen met een Smith machine, zonder angst dat je je evenwicht verliest.
  • Upright row: Met deze oefening train je zowel je schouders als de spieren van de bovenrug

Waar moet je op letten wanneer je een smith machine koopt?

Er zijn 6 dingen waar je op moet letten wanneer je een smith machine wilt kopen. Hieronder vind je de 6 belangrijkste punten:

1. Stabiliteit en stevigheid

Om veilig en met een gevoel van vertrouwen te kunnen trainen, is het van belang dat het apparaat zeer stabiel staat. Let bij aanschaf op de basis, die breed moet zijn, waarbij de poten die op de grond rusten lang zijn. Hoe langer de poten zijn, hoe meer stabiliteit en veiligheid. Er zijn Smith machines die je aan de grond kunt schroeven.

Op het gebied van veiligheid is het ook slim om te letten op het materiaal waar het apparaat van gemaakt is. Er komt veel gewicht in te hangen, dus de gebruikte materialen zouden van hoge kwaliteit moeten zijn. Over het algemeen is het verstandig te kiezen voor een apparaat dat voor het grootste deel uit metaal is gemaakt. Een goed metalen frame is de basis van de Smith machine.

2. Aantal en soort oefeningen

Het kan handig zijn om van tevoren te beslissen welke soort oefeningen je wilt doen (en dus welke spieren je wilt kunnen trainen) op de Smith machine. Sommige zijn heel uitgebreid, maar aan deze apparaten zit dan ook een prijskaartje verbonden. Besluit van tevoren of je al deze oefeningen zult gaan doen of dat je ook met minder toe kunt.

3. Gewichtslimiet

Waar je ook op zou moeten letten is het gewichtslimiet. Als beginner zul je op de meeste Smith machines kunnen trainen, omdat je nog niet in de buurt komt van deze limiet. De standaard apparaten hebben een gewichtslimiet tussen de 200 en 300 kilo en daarmee kun je vast voorlopig wel vooruit.

Ben je een enthousiaste krachtsporter met veel ervaring, dan is deze limiet wel iets om in de gaten te houden. Zou je zwaarder willen liften, dan zou je een Smith machine kunnen aanschaffen, waarmee je met een gewicht tot 500 kilo kunt trainen. Bedenk wel, dat hoe hoger het gewichtslimiet is, hoe zwaarder het apparaat zelf zal moeten zijn, waardoor de gebruikte materialen ook van hogere kwaliteit moeten zijn. De prijs van dit soort apparaten ligt dan ook hoger.

4. Uitbreidingsmogelijkheden

Als je meer verschillende oefeningen wilt kunnen doen, kun je kijken naar de mogelijkheden om de Smith machine uit te breiden. Houd hierbij in de gaten dat je uitbreidingen neemt die van hetzelfde merk zijn als de Smith machine die je op het oog hebt of dat deze er volgens de specificaties mee gecombineerd kunnen worden. Zo kunnen er bijvoorbeeld de volgende onderdelen aan gekoppeld worden:

  • Lat pulley
  • Low pulley
  • Lat row
  • Leg press
  • Calf raise
  • Bankje
  • Extra gewichten

5. Beschikbare ruimte

Het is verstandig om de ruimte waar je de Smith machine wilt zetten eerst opmeet. Bij het kiezen van het apparaat, moet je niet alleen puur de afmetingen van het apparaat in gedachten houden, maar ook de benodigde ruimte er omheen.

Hij moet er niet alleen in passen, je moet er ook omheen kunnen bewegen. Niet alleen tijdens het sporten, ook om aanpassingen te kunnen doen aan het apparaat (bijvoorbeeld het aandraaien van een pin of vervangen van een gewicht). Kijk altijd goed naar de vermelde afmetingen en let op dat twee apparaten met dezelfde opties toch in afmeting kunnen verschillen.

6. Opbergruimte

Het is handig als je Smith machine zelf beschikt over opbergruimte. Als je meerdere gewichten voor het apparaat hebt, wil je ze liever niet apart moeten opruimen op een rek. En op de grond neerleggen is natuurlijk ook geen goede optie. Daarom is een interne opbergruimte een ideale optie bij een Smith machine.

Alles over fitness