Buikomtrek meten: makkelijk het gewicht berekenen

Laatste update: maandag, 27 maart, 2017
buikomtrek meten

Een van de makkelijkste manieren om te berekenen of je overgewicht hebt is door de buikomtrek op te meten. De buikomtrek is heel eenvoudig te meten met een meetlint en geeft een goede indicatie over het gevaarlijkste vet wat je kunt hebben: buikvet.

Daarom is het verstandig om de buikomtrek op te meten en als deze te hoog is proberen omlaag te brengen.

Vetverdeling

Door de buikomtrek te meten kun je zien of je gezondheidsrisico’s loopt, omdat je hiermee de omvang van de risicovolle vetmassa meet.

De locatie van de vetmassa is het belangrijkste. De relatie tussen buikvet en gezondheidsrisico’s is in wetenschappelijke studies aangetoond.

Het gaat daarbij niet om het onderhuids vet maar om het zogenaamde viscerale vet. Het vet dat zich bij de organen bevindt. Zelfs als iemand volgens b.v. de BMI index een gezond gewicht heeft kan deze teveel buikvet hebben waardoor hij gezondheidsrisico’s loopt.

Om te controleren of je gezondheidsrisico’s loopt kun je dus beter je buikomtrek opmeten.

Voor meer informatie over het onderzoek waarbij de relatie tussen buikvet en gezondheidsrisico’s wordt aangetoond klik hier.

Hulpmiddel voor buikomtrek meten

Er is een handig hulpmiddel op de markt om de buikomtrek meten makkelijker te maken. Het is een meetlint wat zichzelf aanspant en altijd dezelfde hoeveelheid druk uitoefent. Hierdoor kun je zeer nauwkeurig meten omdat je altijd onder dezelfde omstandigheden de buikomtrek meet! Een prima meetlint is de Body Mass Tape Measure en is te koop voor maar 7 euro!

 

Buikomtrek meten

De buikomtrek opmeten is heel eenvoudig. Neem een meetlint en meet halverwege de bekkenrand en de onderste ribbenkast ( oftewel de taille). Blaas nu goed uit (niet smokkelen) en meet de buikomtrek. In onderstaande instructie video wordt het makkelijk uitgelegd

buikomtrek meten
Instructies om de buikomtrek te meten

Buikomtrek tabel

Wanneer je de buikomtrek hebt opgemeten kun je in deze tabel zien of je verhoogde gezondheidsrisico’s hebt.

Laag risicoVerhoogd risicoSterk verhoogd risico
Mannen< 94 cm94 tot 99 cm> 100 cm
Vrouwen< 80 cm80 tot 89 cm> 90 cm

 

Wil je wat buikomvang verliezen?

Teveel buikvet is heel ongezond! Als je een verhoogd risico hebt dan zou ik zeker actie ondernemen om iets aan je buikomvang te doen.

Je kunt bijvoorbeeld starten met ons gratis dieetschema. Dit is een compleet weekschema speciaal gemaakt om je buikomtrek te verminderen.

En het is nog gratis ook! Wil jij meedoen en ook afvallen? Klik dan hieronder op de grote knop en vraag jouw gratis schema direct aan:

Veel succes!

Delen:
Share on Pinterest