De top 3 beste sporthorloges van 2017! (Check snel de nr 1!)

Laatste update: vrijdag, 10 februari, 2017

sporthorloge kopenWil je graag jouw training naar het volgende niveau te tillen?

Dan is een sporthorloge een ideale manier om dit te doen. Met een sporthorloge kun je namelijk iedere training meten, analyseren en verbeteren!

Er zijn heel veel verschillende sporthorloges met verschillende functies om verschillende doelen te bereiken.

Waar moet je dan op letten als je een sporthorloge wilt kopen?

En wat is dan het beste sporthorloge van dit moment? In dit artikel ga ik je te helpen om jouw beste sporthorloge te vinden!


Dit vind je in dit artikel:

  1. Waar moet je op letten wanneer je een sporthorloge wil kopen?
  2. De top 3 beste sporthorloges van 2017
  3. Welk merk sporthorloge is het beste?
  4. Sporthorloge of activity tracker?

Waar moet je op letten bij het kopen van een sporthorloge?

Er zijn veel verschillende dingen waar je op moet letten als je een sporthorloge wilt kopen. Hieronder zet ik de belangrijkste sensoren voor je op een rij. Ook leg ik uit welke sport programma’s er zijn en welke verbindingstechniek het beste is om je sporthorloge te koppelen met sensoren en je telefoon.

Sensoren

Er zijn verschillende sensors beschikbaar voor sporthorloges. Wat ons betreft zijn de GPS en hartslagsensor de belangrijkste sensors. Zorg daarom dat het sporthorloge dat je kiest deze sensors heeft!

Hartslagmeter

Een sporthorloge met hartslagmeter legt tijdens de training continue de hartslag vast. De hartslagmeter draag je normaal op je borstkas. De metingen worden tijdens de training naar het sporthorloge verzonden die alle metingen verzamelt en bewaart.

Vind je een borstband niet fijn? Kies dan voor een hartslagsensor op de pols of een sporthorloge met een geïntegreerde hartslagsensor. Een voordeel van een ingebouwde hartslagmonitor is dat je de hele dag je hartslag kunt monitoren en op deze manier meer inzicht kan krijgen van je lichaam.

De inzichten van je hartslag kun je op verschillende manieren gebruiken om je training te verbeteren. Er bestaat namelijk een direct verband tussen de intensiteit van de training en de hartslag. Met behulp van je rusthartslag, maximale hartslag en anaerobe drempel kun je jouw persoonlijke perfecte trainingsintensiteit bepalen.

GPS sensor

Een hartslaghorloge met GPS sensor houd tijdens de training continue de afgelegde route, afstand en snelheid voor je vast. Dit geeft je waardevolle informatie over je training. Je kunt precies zien hoe je je ontwikkeld en waar je je misschien kunt verbeteren.

Bijkomende extra’s zijn de verschillende programma’s die je kunt gebruiken als je GPS sensor hebt. Dit kun je lezen bij trainingsprogramma’s en virtual partner.

Hoogtemeter

Wil je het sporthorloge gebruiken voor wintersport, bergbeklimmen, wielrennen of een andere sport waarbij je de hoogte wilt meten dan is een hoogtemeter misschien een goede feature voor je. Sporthorloges meten de hoogte op twee manieren: via de GPS of via een barometer. Is de hoogtemeter voor jouw sport van belang? Kies dan voor een sporthorloge met een barometer voor de hoogtemeter. Deze is namelijk veel nauwkeuriger dan een hoogtemeter met GPS.

Stappenteller

Dagelijks voldoende bewegen is belangrijk. Aanbevolen wordt om iedere dag minimaal 10.000 stappen te zetten. Dit is ongeacht of je sport. Met een stappenteller op je sporthorloge kun je dit precies bijhouden. Als je dagelijks je horloge draagt kun je zeker weten dat je de 10.000 haalt!

Verbindingstechniek

De verbindingstechniek wordt gebruikt om de verschillende sensoren zoals bijvoorbeeld een borstband te verbinden met je sporthorloge. Deze verbindingstechniek moet natuurlijk draadloos zijn. Daarom gebruiken de meeste sporthorloges bluetooth, ANT+ en WIND als verbindingstechniek.

Bluetooth

Bluetooth ken je waarschijnlijk al. Dit gebruik je ook vaak bij je mobiele telefoon. Bijvoorbeeld om een carkit te verbinden. Veel horloges maken ook gebruik van bluetooth. Het is stabiel en heeft geen last van storingen. Er is enkel één nadeel aan bluetooth: je kunt maar één apparaat koppelen aan je horloge. Stel je sporthorloge is verbonden met je hartslagmeter borstband dan kun je er geen andere sensor meer mee verbinden.

ANT+

De ANT+ techniek is vergelijkbaar met bluetooth maar met één belangrijk verschil: je kunt meerdere sensoren koppelen aan een apparaat. Heel handig als je hardloper bijvoorbeeld een sporthorloge met hartslagmeter en een foodpod aan je sporthorloge wilt koppelen.

W.I.N.D.

WIND is eigenlijk hetzelfde als bluetooth maar dan ontworpen door Polar.

De top 3 beste sporthorloges van 2017

Model SportSensoren
Accu
duur 
Verbinding
techniek
Programma’sPrijs

1. Polar M400 Black HR

De Polar M400 wordt geleverd met een borstband en heeft verschillende coole features! Deze Polar herkent wanneer je lang niet bent gaan sporten en spoort je aan om dit weer op te pakken. Je training analyseer je makkelijk met de Polar Flow app.
 polar sporthorlogeFietsen
Lopen
Outdoor
Hartslag met borstband
GPS
Stappenteller
720 uurBluetoothIntervaltraining
Virtual partner
Rondeteller
€139Bekijk

2. TomTom Runner 2

Goede sporthorloge van TomTom voor mensen die hardlopen, zwemmen of fietsen met geïntegreerde hartslagsensor. Je verbind de horloge met Bluetooth aan je telefoon en analyseert je training met de TomTom MySports app!
tomtom sporthorlogeFietsen
Hardlopen
Zwemmen
Hartslag met polssensor
GPS
Fietssensoren (vermogen,snelheid, cadans) los verkrijgbaar
336 uurBluetoothHandmatige programma’s
Intervaltraining
Virtual partner
Rondeteller
Stopwatch
€149Bekijk

3. TomTom Runner 3 Cardio

 Iets minder compleet als de runner 2. Dus op de derde plaats. Maar nog steeds een prima sporthorloge!
 tomtom-runner-3Fietsen
Hardlopen
Zwemmen
Hartslag met polssensor
GPS
Fietssensoren (vermogen,snelheid, cadans) los verkrijgbaar
504 uur –Intervaltraining Rondetijden Stopwatch
Virtual Partner
€198Bekijk

Trainingsprogramma’s en virtual partner

sporthorlogeWanneer je een sporthorloge met GPS koopt dan bied dat de mogelijkheid voor verschillende trainingsprogramma’s en virtual training partners. Je kunt op verschillende manieren hiervan gebruik maken:

  • je kunt een eigen programma maken op basis van meet gegevens van je trainingen
  • je kunt gebruik maken van de voorgeprogrammeerde programma’s van het horloge
  • je kunt trainen tegen een virtuele trainingspartner

Handmatige trainingsprogramma

Met deze functie kun je zelf een trainingsprogramma maken. Deze functie is handig als je zelf een trainingsprogramma kunt samenstellen.

Voorgeprogrammeerde trainingsprogramma’s

Bij een voorgeprogrammeerd programma kun je bijvoorbeeld denken aan een interval programma. Hierbij wordt op basis van de tijd of de hartslag de training opgedeeld in rustige en actieve stukken. Deze manier van trainen is een goede afwisseling van je normale training.

Virtuele trainingspartner

Dit vind ik zelf het coolste trainingsprogramma. Met de virtual partner kun je tegen jezelf opnemen! Je loopt namelijk tegen een eerder vastgelegde training. Je kun je continue proberen om jezelf te verbeteren!

Extra sensoren voor fietsers

Ga je het sporthorloge op de fiets gebruiken? Dan zijn er nog andere sensors die het overwegen waard zijn. Deze sensors zijn speciaal voor de fietser. Ga jij het sporthorloge niet gebruiken op de fiets? Dan kun je dit stuk overslaan.

Cadanssensor

garmin cadans sensorDe cadans is het aantal omwentelingen dat de pedalen tijdens het fietsen maken. Een wielrenner wil de cadans tijdens het fietsen het liefst zo stabiel mogelijk houden. Over het algemeen wordt een cadans van 90 rpm geadviseerd. Met deze cadans zou je het efficiëntst fietsen.

De cadanssensor monteer je op de fiets en meet tijdens het fietsen het aantal omwentelingen per minuut (RPM). Zo kun je tijdens het fietsen continue de cadans monitoren en hiermee zo efficiënt mogelijk fietsen! Een goede uitbreiding voor de fanatieke fietser!

Vermogenssensor

Met een vermogenssensor kun je druk die je uitoefent op de pedalen meten (in Watt). Door deze informatie te analyseren kun je je fiets techniek verbeteren.

Snelheidssensor

Een snelheidssensor registreert simpelweg de snelheid die je met de fiets behaalt.

Het beste merk sporthorloge

Er zijn verschillende merken sporthorloges zoals:

  1. de polar sporthorloge
  2. de garmin sporthorloge
  3. de sigma sporthorloge
  4. de suunto sporthorloge
  5. de tomtom sporthorloge

Kun je een merk direct als beste merk sporthorloge bestempelen? Nee, helaas niet. Het zijn allemaal goede merk sporthorloges. De sigma sporthorloges zijn over het algemeen wat goedkoper dan de andere merken.

Verder hebben verschillende grote merken zoals Polar en TomTom eigen software om jouw training te analyseren. Wil je graag gebruik maken van deze specifieke software dan kun je voor dat merk kiezen. Kies anders gewoon voor het beste sporthorloge op basis van de activiteiten die jij gaat doen!

Sporthorloge of activity tracker?

Een sporthorloge is specifiek gericht op sport trainingen en wedstrijden. Zoek jij een een horloge die niet specifiek gericht is op sport maar meer jouw activiteiten overdag en slaapritme in de nacht bijhoud? Dan is een fitbit of andere activity tracker misschien meer iets voor je. Deze hebben vaak ook een subtieler ontwerp dan een sporthorloge.

Een compleet artikel over fitbits en andere activity trackers kun je hier vinden.

Hopelijk heb ik met deze sporthorloge gids goed kunnen informeren over hoe je het beste sporthorloge voor jouw sport kunt vinden!

Delen:
Share on Pinterest