Fietsen en afvallen: gewicht verliezen met fietsen

Laatste update: dinsdag, 14 november, 2017
afvallen met fietsen

Fietsen en afvallen is een hele goede combinatie! Fietsen is namelijk een hele makkelijk manier om gewicht te verliezen. Je hebt geen duur sportabonnement nodig. Je gaat binnen op de spinningsfiets zitten of pakt gewoon de fiets uit de schuur en gaat fietsen en afvallen! Met fietsen verbrand je gemiddeld zo’n 600 kcal per uur. Als jij iedere dag een uurtje fiets en je eetpatroon niet aanpast zul je dus snel gewicht gaan verliezen. Maar dat is zeker niet het enige voordeel van fietsen en afvallen.

Fietsen is niet belastend

Als je last hebt van (veel) overgewicht dan valt het niet mee om te gaan hardlopen, bodysteppen of bodypumpen. Dergelijke sporten zijn, zeker met overgewicht, belastend voor je gewrichten en kunnen snel tot blessures leiden. Fietsen daarentegen is niet belastend voor je lichaam. Als je het rustig opbouwt en op een rustig tempo fietst heb je maar weinig kans op blessures en kun je toch fietsen en afvallen!

Fietsen werkt stressverlagend

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die in hun dagelijks leven veel stress ondervinden meer en ongezonder eten. Met regelmaat ontstressen is dus heel belangrijk. Er zijn veel manieren om stress te verminderen maar sporten is een hele goede manier. Vind je het leuk om op de fiets een uurtje door de bossen te fietsen? Dan combineer je sporten met de natuur. Een supergoede manier om even tot rust te komen en meteen calorieën te verbranden.

Fietsen en de gezondheid

Uit onderzoek van TNO blijkt dat fietsen veel voordelen voor je gezondheid oplevert:

  • Fietsen houdt diabetes op afstand
  • Fietsen houdt de bloedvaten schoon
  • Fietsen beschermt de hersenen

Het onderzoek van TNO heeft de fietsersbond ertoe bewogen een boekje te schrijven over de gezondheidsvoordelen van fietsen. Het boekje heet fietsen als medicijn en is online te koop.

Het beste fietstempo voor fietsen en afvallen

Als je wilt fietsen en afvallen dan kun je het beste fietsen op een rustig tempo. Op een rustig tempo verbrand je namelijk meer vet dan op een snel tempo. Maar dat is niet het enige voordeel. Op een rustig tempo heb je minder kans op blessures en kun je het langer volhouden! Om het ideale tempo van fietsen en afvallen te bepalen kun je uitgaan van de hartslag. Als je fietst op 70 – 75% van de maximale hartslag zit in je in de vetverbrandingszone. De maximale hartslag kun je volgens de volgende stelregel berekenen: 220 – leeftijd.

Stel je bent 40 jaar, dan neem je 220 – 40 = 180. De ideale hartslag tijden het fietsen is dan 75% van 180 is 135. Je kunt je hartslag tijden het lopen meten met een hartslagmeter. Vind je dit allemaal te omslachtig fiets dan op een tempo waarbij je nog makkelijk kunt praten zonder te hijgen.

Wil je thuis aan de slag met fietsen en afvallen? Dan kun je eens kijken naar een goede hometrainer voor thuis. Een hometrainer is namelijk een prima manier om thuis te fietsen en afvallen.

Heb je al een goede sportfiets? Dan kun je kijken naar bijvoorbeeld een tacx fietstrainer.

Spinning

Spinning is een makkelijke manier om met fietsen wat af te vallen. Je kunt lekker binnen blijven en het is een hele intensieve manier om te fietsen. Als je een spinningstraining van een uur doet heb je snel zo’n 700 kcal verbrand.

Bijna iedere sportschool heeft tegenwoordig wel een spinningsruimte waar je in groepsverband kunt trainen.

Maar ook thuis kun je gemakkelijk op deze manier sporten. Er is een grote keuze aan spinningsfietsen voor thuis. Als je hier naar op zoek bent heb ik in dit artikel de top 6 spinningfietsen op een rij gezet!

Wat is belangrijker: Sporten of voeding?

Je kunt prima afvallen door veel te gaan fietsen maar als de dan de verkeerde voeding binnenkrijgt dan gaat het wel heel lang duren. Wanneer je wilt afvallen dan is voeding het allerbelangrijkste. Zie een sport zoals fietsen dan als een hulpmiddel om nog sneller je doel te bereiken. Maar richt je er eerst op dat je voeding helemaal goed is.

Eet op een natuurlijke manier en zorg dat je weinig suiker en snelle koolhydraten binnenkrijgt en veel goede eiwitten en gezonde vetten. Op deze manier zorg je ervoor dat je lichaam efficiënt omgaat met de voeding die hij binnenkrijgt en zoveel mogelijk vet verbrand. Hierbij kun je natuurlijk fietsen om het afvallen wat sneller te laten verlopen!

Fietsschema voor fietsen en afvallen

Wil jij nu ook starten met fietsen en afvallen dan kun je dit het beste rustig opbouwen. In onderstaand beginner schema bouw je het fietsen rustig op tot je een uur onafgebroken kunt fietsen. Luister altijd naar je lichaam. Als je lichaam signalen geeft dat het teveel is doe er ook iets mee.

 Week Training 1 Training 2 Training 3
 1– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 10 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 10 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 10 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 15 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 15 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 15 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo..
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 20 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 20 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 20 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 30 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 30 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 30 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 40 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 40 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
– Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 40 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
 – Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 50 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
  – Begin met 5 minuten heel rustig fietsen.
– Voer nu het tempo op en probeer dit 50 minuten vol te houden. Let op het ideale fietstempo.
– Fiets nu nog 5 minuten op een heel rustig tempo.
 Gefeliciteerd, je kunt nu een uur onafgebroken fietsen en afvallen!

schema: beginnerschema voor fietsen en afvallen.

Delen:
3
Shares
Share on Pinterest