15 tips voor hardlopen in slecht weer

Is jouw favoriete sport hardlopen, maar vind je het moeilijk om het te blijven doen als het weer slechter wordt?

Je bent niet de enige.

Als het herfst wordt en de dagen korter worden, als het weer guur is en de wind hard waait, is het verleidelijk om lekker binnen te blijven en je training maar eens over te slaan.

Toch is het belangrijk om te blijven hardlopen. Als de regelmaat van het sporten verdwijnt, merk je al snel dat je conditie achteruit gaat. Het is de bedoeling dat je prestaties op niveau blijven. Om dat te bereiken, zul je ook in de herfst en de winter je hardlooptraining moeten blijven volhouden. In dit artikel lees je de beste tips om te kunnen hardlopen in slecht weer.

15 Tips voor hardlopen in slecht weer

Hieronder vind je de 15 beste tips voor hardlopen in slecht weer:

1. Houd je doel in het zicht

Weer of geen weer, hardlopen kan altijd. Misschien ziet het er niet aantrekkelijk uit buiten en blijf je liever in bed liggen of op de bank zitten. Voel je je motivatie wankelen? Denk dat aan het doel dat je hebt: die paar kilo’s afvallen, je conditie verbeteren of wat je maar wilt bereiken. Zeg tegen jezelf dat je dit niet zult halen, als je nu blijft zitten. Gebruik je doel als stimulans of toch naar buiten te gaan.

2. Bedenk vast een alternatief voor als je niet buiten kunt hardlopen

Is het zo bar en boos dat je echt niet kunt hardlopen? Denk hierbij aan ijzel, een hevig onweer, hagel of sneeuw. Als je niet naar buiten kunt, kun je naar de sportschool gaan, thuis trainen met gewichten of bijvoorbeeld je conditie op peil houden op een hometrainer. Het scheelt als je een plan hebt, want als je eerst moet uitvogelen wat je gaat doen in plaats van hardlopen, is de kans groot dat je niets kunt bedenken. En dan blijf je op de bank zitten.

Wil je meer informatie over hardlopen op een loopband? Dan kun je hier kijken: hardlopen op een loopband of hier voor de top 10 beste loopbanden voor thuis.

3. Zorg goed voor je spieren

Tijdens de winter is het belangrijk goed voor je spieren te zorgen. Omdat het een stuk kouder is, kun je beter wat meer tijd uittrekken voor de warming up. Door de kou zou je anders last kunnen krijgen van kramp in je spieren. Ook is de kans groter dat je een spier verrekt.

De cooling down daarentegen kun je beter korter doen, dan wat je in de zomer gewend bent. Besteed er wel even tijd aan en loop korte tijd wat rustiger. Maar let op dat je niet teveel en te snel afkoelt. Doe het stretchen pas als je weer thuis bent, waar het warm is. Trek dan ook snel je bezwete kleding uit, zodat je het niet koud krijgt.

4. Pas je trainingsschema aan

Heb je echt een hekel aan kou, regen en wind en merk je dat je het hardlopen vaker afzegt? Dan is het aanpassen van je trainingsschema een goed idee. In plaats van bijvoorbeeld vier keer per week buiten hardlopen, doe je dit maar twee keer. Doe de andere twee trainingen iets anders, bijvoorbeeld binnen op een loopband of Assault airrunner hardlopen of ga trainen in de sportschool. Zo lukt het je toch je conditie op peil te houden of zelfs te verbeteren. Op zoek naar een trainingsschema? Hier vind je een beginnersschema voor hardlopen.

5. Doe mee met wedstrijden

Ook in de herfst en winter zijn er wedstrijden om aan mee te doen. Schrijf je zo af en toe in om gemotiveerd te blijven. Je kunt aan korte wedstrijden meedoen om te werken aan je snelheid en de langere voor je conditie. Schrijf je ook in voor een grotere wedstrijd aan het einde van de winter. Dit doel, dat nog wat verder weg is, zal je helpen om ook met slecht weer goed te blijven trainen.

6. Ga met iemand samen hardlopen

Met zijn tweeën of met meer mensen samen hardlopen, heeft veel voordelen. Je kunt elkaar motiveren om te gaan, en steunen als het eens wat moeilijker is om vol te houden. Door de gezelligheid tijdens het lopen, zul je het vast ook niet zo merken dat het koud is of regent. Vooral als je in een groep loopt, heb je altijd iemand om mee samen te lopen. En kun je je niet aansluiten bij een groepje? Dan kun je altijd nog met de hond gaan hardlopen.

7. Geef jezelf regelmatig een beloning

Heb je jezelf doelen gesteld voor het hardlopen? Plan dan ook momenten in, dat je jezelf kunt belonen, bijvoorbeeld als je 5 kilo bent afgevallen of 10 kilometer kunt hardlopen. Als je een doel hebt behaald, gun je jezelf een avondje naar de bioscoop, het theater of nieuwe schoenen.

8. Zorg voor een goede voorbereiding

Er zijn een aantal zaken, die het hardlopen in slecht weer beter te verdragen maken, waardoor je minder excuses hebt om niet te gaan.

  • Leg van tevoren alvast je hardloopkleding en schoenen klaar. Vergeet dan niet kleding neer te leggen, die geschikt is voor regen, koude wind of sneeuw. Als dit al klaar ligt, kost het minder tijd om je aan te kleden en kun je bijvoorbeeld snel tussen de buien door gaan hardlopen.
  • Bereid ook zoveel mogelijk je ontbijt of avondeten voor. Je maakt het jezelf gemakkelijk, je zorgt dat je niet teveel eet of drinkt, zodat je een volle maag als excuus kunt gebruiken. Ook hier geldt, als het snel klaar is, kun je snel gaan lopen.
  • Als het regent kan dit ervoor zorgen dat je kleding gaat schuren. Je kleding wordt nat en zwaar, op sommige plekken kan dit gaan irriteren. Bij vrouwen is dit vaak bij de randjes van de beha, bij mannen op de borst bij de tepels. Maar ook de broek kan schuren op de dijbenen en als het water naar beneden zakt, komt het in je schoenen. Gebruik vaseline om schuurplekken te voorkomen: smeer je dus in voor je weggaat.

9. Hardlopen in slecht weer met de juiste hardloopkleding

Goede kleding maakt het hardlopen plezieriger. Maar het gaat er vooral ook om dat je je niet te warm of te koud kleedt.

  • Regent het, dan is het toch zaak erop te letten dat je je niet te warm aankleedt. Misschien denk je dat je door een jas aan te trekken niet nat wordt. Maar dan heb je het al snel te warm, waardoor je erg gaat zweten en het daarna veel te koud krijgt. Draag ook geen regenjas, omdat dit soort jassen niet ademt en dat zit niet aangenaam bij het hardlopen.
  • Je kunt wel een waterafstotende jas dragen. Deze zijn niet volledig waterdicht, maar houden je toch een tijdje droog. Je kunt hem om je middel doen, als het niet meer regent.
  • Er zijn regenjasjes speciaal voor het hardlopen. Dit is vooral heel geschikt als je een wedstrijd gaat lopen, waarbij je nog een tijd moet wachten voor de start. Je koelt dan snel af als het regent en dat kun je beter voorkomen door een regenjas aan te doen.
  • Als je in de regen hardloopt, kun je ook behoorlijk last hebben van de druppels die over je gezicht naar beneden druipen. Je blijft je gezicht afvegen en het voelt vervelend. De oplossing is een pet met klep, hiermee voorkom je dat de regen op je gezicht (of op je bril) valt en je kunt toch nog goed om je heen kijken. Dit in tegenstelling tot een capuchon.
  • Is het koud? Dan kan de juiste onderkleding je goed beschermen. Draag bij lage temperaturen onderkleding, zoals een hemd, shirt of een onderbroek, maar let erop dat het goed ventileert en zorgt voor een goede afvoer van vocht.
  • Bij lage temperaturen is het niet voldoende om een dik fleecevest of een dikke trui aan te doen. Dunne laagjes houden de warmte beter vast. Het lijkt misschien eerst of dat te koud is, maar als je warmer wordt door het hardlopen, zul je merken dat je aangenaam warm blijft, zonder dat het te warm wordt. Het kan ook nodig zijn om handschoenen en een muts te dragen.

10. Denk aan je elektronica

Jij hebt aan alles gedacht voor je training en gaat hardlopen, ondanks dat het regent. Vergeet alleen niet ook je elektronica te beschermen tegen het hemelwater. De meeste smartphones, sporthorloges en muziekspelers zijn niet bestand tegen een uur lang in de regen. Houd ze goed onder je kleding verborgen of doe er een waterbestendige hoes omheen.

11. Houd de weg goed in de gaten

Als het slecht weer is, zul je wat meer aandacht moeten hebben voor de weg waar je op loopt. Het zicht kan slechter zijn (donker of mist), dus let altijd goed op wat er op je pad komt. Liggen er plassen op de weg? Het is niet altijd meteen te zien hoe diep een plas is.

Neem het zekere voor het onzekere en ga er omheen. Je kunt gemakkelijk je enkel verzwikken als deze toch dieper is dan je dacht. En je schoenen kunnen vol water komen te staan. Dat is niet zo comfortabel tijdens de rest van je training.

Let ook op modderige plekken op het pad. Modder kan de ondergrond verraderlijk glad maken. Kom je op een modderig stuk, maak je passen dan korter, zodat je beter in balans kunt blijven.

12. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent

Met slecht weer is het zicht meestal een stuk minder. In de winter wordt het ook nog eens vroeg donker en dan is het verstandiger als je goed zichtbaar bent als hardloper. Er zijn twee manieren waarop je je zichtbaarheid kunt vergroten:

  • Gebruik van lampjes: De kleine, lichtgewicht led-lampjes kun je gemakkelijk ergens op je kleding vastmaken. Draag je een jas, dan kun je er eentje achterop de kraag bevestigen. Wees je ervan bewust dat je dan zichtbaar bent voor achteropkomend verkeer. Voor de zekerheid kun je ook een lampje op de voorkant van je kleding dragen.
  • Reflecterende kleding: Kies kleding met reflecterende randen en lijntjes, zodat je goed zichtbaar bent voor fietsers en automobilisten. De combinatie van dit soort kleding met een lampje is het beste.

13. Let op je houding

Met guur en koud weer hebben de meeste mensen de neiging om hun schouders op te trekken. Dat kan zorgen voor spierpijn en je loopt er minder soepel door. Probeer je schouders en armen toch te ontspannen. Wees je ervan bewust dat je door ze op te trekken niet warmer door wordt. Dat word je door lekker door te lopen.

Heb je een stevige tegenwind, dan buigen sommige hardlopers naar voren vanuit hun middel. Beter is het om een houding aan te nemen alsof je een heuvel op rent, door vanuit je enkels naar voren te buigen.

14. Hardlopen in slecht weer is een training voor je geest

Zie hardlopen in slecht weer niet alleen als een training voor je lichaam, maar ook voor je geest. Het levert een extra uitdaging, iets om te overwinnen. Je wordt er dus ook mentaal sterker van: je krijgt meer doorzettingsvermogen en innerlijke kracht.

15. Kies de juiste schoenen

Om te kunnen hardlopen in alle weersomstandigheden, zijn goede hardloopschoenen onmisbaar. Maar vooral met slecht weer is het belangrijk dat je schoenen de juiste zolen hebben. Het is verstandig om, voor de herfst begint, eens naar je zolen te kijken. Loop je al langere tijd op dezelfde schoenen, dan zal de grip minder zijn en kun je het beste een nieuw paar kopen.

Normale hardloopschoenen voor op de weg hebben over het algemeen voldoende grip om ook bij nat weer gewoon te kunnen hardlopen. Het kan zijn dat je wel wat merkt van gladheid, maar je zult niet zo snel onderuit gaan.

Heb je juist hardloopschoenen voor het bos, die meer grip hebben? Dan hebben deze schoenen op een natte asfaltweg juist minder houvast. Door hun grovere profiel, gemaakt van harder materiaal, maken ze minder contact met het oppervlak van de weg en zullen ze sneller wegglijden. Een hardloopschoen met een zool van zachter materiaal loopt het beste op een natte weg.

Alles over fitness