Het Pioppi dieet

Wie gezond wil eten, heeft tegenwoordig vele diëten en leefstijlplannen om uit te kiezen. Ze geven allemaal aan gezond te zijn en je te helpen met afvallen. Het Pioppi dieet is sinds vorig jaar bekend geworden in Nederland. Het is ontwikkeld door een cardioloog, die zich verdiept had in de eetgewoonten van de bewoners van het dorpje Pioppi in Italië. Zij worden allemaal erg oud.

Dat willen we natuurlijk allemaal wel. Door te eten wat zij eten en zoveel mogelijk de manier van leven te volgen zoals de mensen in Pioppi dat doen, zou je je gezondheid kunnen ondersteunen. Wat heeft het Pioppi dieet ons te bieden, is het echt zo gezond en is het goed vol te houden?

In dit artikel kom je alles over het dieet te weten.

Wat is het Pioppi dieet?

Dit dieet is gebaseerd op de eet- en leefgewoontes van de inwoners van het Italiaanse dorpje Pioppi. Omdat de mensen hier allemaal relatief oud worden, besloot cardioloog Asheem Malhotra onderzoek te doen naar wat hier de oorzaak van was. De inwoners van Pioppi leven heel anders dan wij hier in Nederland. Er is in het kleine dorp geen supermarkt, de mensen eten de verse groente uit hun eigen moestuin. Ze sporten niet, maar zijn wel veel buiten. En ook belangrijk: ze ervaren weinig stress.

De manier van eten van het Pioppi dieet lijkt op het Mediterraanse dieet, maar verschilt op enkele belangrijke punten. Het is:

  1. koolhydraatarm (en dat is het Mediterraanse dieet niet) en vetrijk, je gebruikt gezonde vetten, zoals van olijfolie en kokosolie.
  2. Je eet drie voedzame maaltijden per dag, die bestaan uit verse groenten, soms wat vlees of vis, kaas, noten, eieren en fruit.
  3. Suiker en koolhydraten worden zoveel mogelijk vermeden. Producten als aardappelen, pasta en brood zul je dus niet eten.

Het voornaamste in dit dieet is dat je pure en onbewerkte voeding eet. Over het algemeen worden producten die uit meer dan drie ingrediënten bestaan, afgeraden. Dat betekent dus geen sauzen uit potjes, geen kruidenmixen of bewerkt vlees en kant en klaar maaltijden. Het komt er op neer dat je zelf kookt en je voedsel met verse groente bereidt.

Maar wat je kookt is heerlijk en puur van smaak. Je kunt dus echt lekker eten, genieten van drie maaltijden per dag. Er worden niet veel tussendoortjes gegeten en ook wordt aangeraden om een dag in de week 24 uur te vasten. 

Dit kun je eten:

  • Verse groente, minstens 5 porties per dag (van courgette, spinazie, witlof tot boerenkool, bietjes en champignons)
  • Vlees (ongeveer 500 gram per week)
  • Vis (twee keer per week)
  • Noten (amandelen, walnoten, cashewnoten enz.)
  • Fruit met een laag suikergehalte (Bijvoorbeeld frambozen, bosbessen, aardbeien)
  • Eieren (minstens 10 per week)
  • Volvette zuivelproducten (roomboter, kaas, yoghurt, kwark)
  • Peulvruchten
  • Alcohol (elke dag een glas wijn is gezond)
  • Oliën, olijfolie en kokosolie

Wat kun je niet eten?

  • Granen (zoals in brood, pasta, pizza, koekjes)
  • Rijst
  • Suikers (in snoep, frisdrank, vruchtensap, gedroogd fruit, maar ook honing)
  • Aardappelen
  • Bewerkte producten
  • Andere oliën, zoals maisolie, zonnebloemolie, pindaolie

Hoe werkt het Pioppi dieet?

gezonde vetten

Gezonde voeding kan veel bijdragen aan een fit en gezond lichaam. Dat blijkt uit het feit dat er gebieden zijn op de wereld waar mensen significant ouder worden dan in de rest van de wereld. Dit worden de Blue Zones genoemd. Nu hoort Pioppi hier officieel niet bij, maar ook hier worden mensen gemiddeld 10 jaar ouder dan elders!

Opvallend is dat er geen supermarkt is in het dorp. Dit verplicht de inwoners om zelf hun groente en fruit te verbouwen. Hun eten is dus supervers en staat bol van de vitamines, vezels en mineralen. Verder houden ze totaal geen rekening met calorieën of vetarm eten. Ze gebruiken veel olijfolie, die ze over hun salades doen en ze bakken erin.

Een ander belangrijk kenmerk van de leefstijl is het vasten. De inwoners van het dorp zijn relatief arm. In het verleden kwam het voor dat ze geen geld hadden voor eten en dan af en toe een maaltijd moesten overslaan. Tegenwoordig geven we hier de hippe naam intermittent fasting aan. Maar het is bewezen dat dit voor je gezondheid eigenlijk heel goed is. Het stimuleert de vetverbranding en de spijsvertering in het algemeen.

Het lijkt misschien lastig om elke week te vasten. Maar in feite is dit niet heel moeilijk om in je leven in te passen. Malhotra raadt aan om het vasten na het avondeten te starten en dan sla je de volgende ochtend het ontbijt en de lunch over. Aan het einde van de dag kun je weer een maaltijd eten. Je mag wel water drinken.

Het gebruik van vetten

Dit alles heeft Malhotra dus overgenomen in zijn Pioppi dieet. Hij is cardioloog en weet dus veel over alles dat met het hart en de bloedsomloop te maken heeft. Dat er in het dieet veel vetten gebruikt worden, wordt door tegenstanders van het dieet vaak gezien als gevaarlijk. Hij geeft aan dat vetten juist gezond zijn en belangrijk zijn voor  gezonde hart- en bloedvaten.

Hij weert dus ook verzadigde vetten niet uit het dieet. Roomboter, volle zuivelproducten en olijfolie mag je gewoon gebruiken. De verhouding van vetten in je bloed verbetert juist door verzadigde en onverzadigde vetten te gebruiken, maar dan moet je wel minder koolhydraten eten.

De voordelen van koolhydraatarm eten zijn ook onderzocht. Suiker (en ook koolhydraten uit pasta of rijst) doet je bloedsuikerspiegel schommelen. Hierdoor krijg je eetbuien en ga je gemakkelijk teveel eten. Ook vergroten koolhydraten het risico op diabetes type 2. Door koolhydraatarm te eten, zul je minder lekkere trek hebben, kun je gemakkelijker afvallen en blijven je hart- en bloedvaten gezond.

In plaats van koolhydraten zul je meer vetten gaan eten. Vet wordt dan ook de brandstof voor je lichaam. Je hoeft zelfs niet te letten op hoeveel vet je mag eten per dag. Je kunt dus lekker genieten van kaas, boter, yoghurt en dagelijks olie gebruiken. Er zijn naast het Pioppi dieet verschillende andere koolhydraatarme diëten zoals bijvoorbeeld het South Beach dieet.

Groente en vlees eten

Door puur en onbewerkt te eten, krijgt je lichaam veel minder chemische stoffen binnen. Denk aan kleur-, geur- en smaakstoffen, maar ook conserveermiddelen en chemische zoetstoffen. Hierdoor wordt je lichaam minder belast. Verse groente en fruit bevatten ook meer vitamines en mineralen. Als je volgens het Pioppi dieet eet, zul je bovendien meer groente en fruit gaan eten, wel 5 porties per dag.

Het gebruik van vlees wordt wel meer beperkt. Je zou slechts 500 gram per week mogen eten. Dit komt neer op 2 porties per week. Het advies is dat dit vlees het beste onbewerkt kan zijn, dus zonder marinades en kant en klare sauzen. Ook hamburgers (die vol zitten met zout, conserveermiddelen en aroma’s) zijn niet toegestaan. Je kunt ze natuurlijk wel zelf maken.

Leefstijl adviezen

Aanpassingen in je leefstijl kunnen ook veel positieve invloed op je gezondheid hebben. Het leven in Pioppi is rustig en eenvoudig. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om je eigen leven dusdanig aan te passen dat je net zo simpel en stressloos de dag door komt. Maar met enkele aanpassingen kun je proberen om het stressniveau te verlagen.

Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat je genoeg pauzes inlast tijdens je werkdag. Ga altijd even naar buiten en maak elke dag een wandeling. Probeer zo min mogelijk gestoord te worden door je smartphone. Zorg voor ontspanning met vrienden en familie. In Pioppi zijn de familiebanden sterk en vinden mensen steun bij elkaar.

Vooral buiten in de natuur zijn is belangrijk. Je hoeft niet eens te gaan sporten, het gaat erom dat je geniet en ontspant. Het is bewezen dat het groen van de natuur, de natuurlijke geluiden en de frisse lucht stress binnen een half uur reduceren. Dus als je elke dag even naar buiten gaat, zorg je zeker voor een boost van je gezondheid.

​Pioppi dieet voorbeeld dagschema

Voorbeeld van een dagschema. Er staan meerdere opties voor ontbijt, lunch en avondeten.

Ontbijt:

  • Pap van kokosmeel of amandelmeel met kokosmelk. Voeg hier fruit aan toe (aardbeien, kersen, frambozen).
  • Eieren (gekookt, roerei of gebakken).
  • Kwark of yoghurt met noten en fruit.

Lunch:

  • Salade van rucola sla met vette vis (zalm, haring, makreel), met ei en extra vierge olijfolie. Voeg voor meer smaak olijven, tomaat en kaas toe.
  • Pompoensoep gekruid met gember en koriander.
  • Groene smoothie van spinazie, avocado, kiwi, kokosolie en kruiden als kurkuma en munt. Voeg noten toe voor extra eiwitten.

Avondeten:

  • Curry van zalm en Thaise groenten.
  • Steak (150 gram) met spinazie en een salade.
  • Kippensoep van zelf getrokken bouillon van kippenbot, met 1 eetlepel olijfolie, kabeljouwfilet en groenten.
  • Tussendoortjes heb je niet echt nodig. Heb je trek in iets lekkers tussendoor, kun je twee stukjes pure chocolade eten, een bakje yoghurt of een handje noten.

Tussendoortjes heb je niet echt nodig. Heb je trek in iets lekkers tussendoor, kun je twee stukjes pure chocolade eten, een bakje yoghurt of een handje noten.

De voordelen van het Pioppi dieet

Vermindert risico op diabetes type 2

Door de inname van koolhydraten te beperken loop je minder kans op diabetes type 2. Dit type diabetes kan ontstaan doordat je lichaam resistent is geworden voor insuline. Je bloedsuikerspiegel kan daardoor niet meer aangepast worden en je krijgt teveel suiker in je bloed. Dit is gevaarlijk.

Een aanpassing in je dieet, namelijk minder koolhydraten tot je nemen, zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel nauwelijks meer zal schommelen. Ook als je al diabetes hebt, kan dit dieet veel betekenen en gebruikt worden in plaats van medicatie in te nemen. Ben je onder behandeling van een arts voor diabetes, overleg dan altijd eerst met je arts voor je iets aanpast in je voeding.

Afvallen

Het Pioppi dieet is niet eens ontwikkeld om je te helpen bij het afvallen, maar daar helpt het wel bij. Door te eten als de Pioppianen kun je makkelijker gewicht verliezen en daarna ook op je ideale gewicht blijven. Dat komt door wat je eet:

  • Minder koolhydraten: Het zijn juist koolhydraten die ervoor zorgen dat je aankomt. Ze worden gemakkelijk omgezet in vet en zorgen voor eetbuien, waardoor je teveel gaat eten.
  • Meer vetten: Vetten zorgen ervoor dat je goed gevuld bent na een maaltijd. Je krijgt dus niet snel trek. Verder verbranden ze ook langzamer, wat ook helpt om de tijd te overbruggen naar een volgende maaltijd.
  • Meer vezels: Ook vezels zijn belangrijk om je vol te voelen na het eten. Omdat je veel groente eet (wat vezelrijk is), zul je je langdurig verzadigd voelen. Vezels dragen ook bij aan een goede spijsvertering en een stabiele bloedsuikerspiegel.

Goed voor de bloeddruk en gezonde hart en bloedvaten

groente en fruit

Er zijn meerdere redenen waarom het dieet helpt om je hart- en bloedvaten gezond te houden. Alleen al omdat je meer verse groenten en fruit eet, krijg je meer waardevolle voedingsstoffen binnen, die bijdragen aan een gezond hart- en vaatstelsel. Denk aan antioxidanten, mineralen en vitamines.

Gezonde vetten zijn belangrijk voor het in balans houden van het goede en slechte cholesterol. Het goede cholesterol helpt je bloedvaten soepel te houden. Het gebruik van olijfolie is goed voor je hart, het helpt de bloeddruk laag te houden. Een hoge bloeddruk zet je hart onder druk en vergroot de kans op een beroerte of een hartaanval.

Minder stress

Als je ook nog je leefstijl aanpast, zul je minder last hebben van stress. Je zult beter slapen, meer ontspanning voelen en daardoor beter kunnen genieten van het leven zelf. Ook dat draagt bij aan een gezond lichaam.

Nadelen van het Pioppi dieet

Kun je het volhouden?

Het Pioppi dieet is redelijk bewerkelijk. Er is een reden dat mensen graag kiezen voor maaltijden met pakjes en zakjes, kant en klaar maaltijden en diepvriesgroente. We hebben het allemaal druk en zijn gestrest. Bij dit dieet moet je alles zelf maken en verse, onbewerkte producten gebruiken. Het kost wat meer tijd om dit te maken. Dit gaat misschien de eerste weken goed, omdat je enthousiast bent. Maar houd je het ook na enkele weken vol?

Daarbij is het ook even wennen aan koolhydraatarm eten. In Nederland zijn we gewend aan brood als lunch en eten we graag pasta, rijst of aardappelen. Ook hier kan het zijn dat je een paar weken lang geniet van anders eten en de koolhydraten niet mist. Maar dat kan veranderen na verloop van tijd. Brood is gemakkelijk om mee te nemen en als iedereen om je heen wel koolhydraten eet, kan dat best lastig zijn om vol te houden.

Is het werkelijk gezond?

pioppi levensstijl

Er zijn twee redenen om hier vraagtekens bij te zetten. Ten eerste zijn wetenschappers het nog steeds niet eens over het de vraag of koolhydraatarm eten nu werkelijk het beste is voor het lichaam. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat het daadwerkelijk de kans op diabetes verlaagt. Het Voedingscentrum vindt het Pioppi dieet gevaarlijk, omdat we vooral gezonde granen nodig zouden hebben. Ook geven ze aan dat het hoge aandeel vetten het risico op hart- en vaatziekten juist vergroot. Voorstanders van het dieet zeggen echter dat het Voedingscentrum achterhaalde ideeën aanhangt.

Wat ook opvalt is dat dit dieet gebaseerd zou zijn op de eetgewoontes van de dorpelingen in Pioppi. Dit zijn echter wel Italianen en zij eten helemaal niet koolhydraatarm. Ze eten wel degelijk pasta en brood. Daardoor kun je je afvragen of je, als je dit dieet volgt, wel hetzelfde eet als de mensen in Pioppi en dus dezelfde gezondheidseffecten zult hebben. 

Ervaringen met het Pioppi dieet

Zoals met elk dieet zijn de ervaringen met dit dieet wisselend.

  • Heerlijk om te koken met verse ingrediënten en de maaltijden smaken allemaal prima.
  • De ingrediënten in het kookboek van Malhotra zijn niet makkelijk te vinden in de supermarkt. Voor de gemiddelde Nederlander zijn ze soms redelijk exotisch.
  • De recepten worden door sommige mensen ingewikkeld gevonden en zijn niet altijd geschikt voor de huis- tuin- en keukenkok.
  • Veel mensen die het dieet proberen geven aan dat ze zich gezonder en fitter voelen en ook dat ze erdoor afvallen.
  • De verleidingen zijn groot. Om je heen zie je allerlei dingen die je niet mag eten, van patat tot gebak en van lekkere broodjes tot hamburgers. Dat maakt het moeilijk om je aan het dieet te houden.
  • Het voorbereiden en klaarmaken van de maaltijd kost relatief veel tijd. En dat kan lastig zijn als je het druk hebt.