South Beach Dieet

SouthBeachdieet-slank Als je gewicht wilt verliezen, is het het beste om dat op een gezonde manier te doen. Dat betekent dat je voeding blijft eten die alle belangrijkste stoffen bevat die je nodig hebt, maar dat je je dieet zo aanpast dat je toch gewicht kunt verliezen. Het South Beach dieet is al langer bekend, maar wint de laatste jaren weer aan populariteit, juist omdat het dit mogelijk maakt.

Je kunt blijven genieten van lekkere maaltijden als je het South Beach dieet gebruikt, maar er zijn een aantal voedingsgroepen die je de eerste weken niet mag eten. Wil je weten hoe het South Beach dieet werkt en wat de voor- en nadelen zijn? Je leest het hieronder in dit artikel.

Wat is het South Beach dieet?

Het dieet werd in de jaren negentig ontwikkeld door de Amerikaanse cardioloog Arthur Agatston. Hij zag het eerder als een manier van leven, dan als een dieet. Het was de bedoeling dat je het South Beach dieet kon gebruiken om af te vallen, maar daarna op deze manier kon blijven eten, zodat je blijvend een gezond gewicht kon behouden.

Het dieet is opgedeeld in fasen, en gaat uit van een koolhydraatarm eetpatroon, weinig verzadigde vetten en een groter aandeel eiwitten. De koolhydraten die wel gegeten worden, hebben een lage glycemische index. Het komt dus neer op het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten. De eerste kun je niet eten, de tweede (na verloop van tijd) wel.

Tijdens de eerste fase laat je zoveel mogelijk die producten staan die ​veel (simpele) koolhydraten bevatten. Het gaat om suikerrijke en bewerkte producten, zoals snoep, pasta, brood, pizza en dergelijke. In feite ga je vrijwel koolhydraatarm eten. In de tweede fase richt je je op gezonde bronnen van koolhydraten, alle producten met een lage glycemische index (meer daarover in het volgende hoofdstuk). Je blijft in deze fase totdat je je streefgewicht hebt bereikt. Tijdens de derde fase voeg je nog producten toe die je nog niet at, maar met mate, zodat je op je streefgewicht kunt blijven.

Het bijzondere van het South Beach dieet is, dat je geen voeding hoeft af te wegen of calorieën hoeft te tellen. Je mag eten totdat je vol zit. Vlees, vis of groente mag je onbeperkt eten. Ook in de laatste fase, als je wel weer koolhydraten eet is dit het geval. Dit zorgt ervoor dat dit dieet praktisch gezien niet heel moeilijk is.

Hoe werkt het South Beach Dieet?

glycemische index Het belangrijkste uitgangspunt van het South Beach Dieet is de glycemische index van producten. Hierop is gebaseerd wat je wel en niet mag eten. De glycemische index van een product geeft weer hoe snel glucose van koolhydraten in het bloed wordt opgenomen. Hoe hoger het cijfer, hoe sneller het in het bloed komt en hoe groter de invloed op je bloedsuikerspiegel.

Er kan een groot verschil zitten in de glycemische index (GI of GI-waarde) van voeding. Producten die een GI van minder dan 55 hebben, hebben de voorkeur. Groenten met een lage GI zijn bijvoorbeeld andijvie, spinazie, sla, broccoli en bleekselderij. Een hoge GI hebben pastinaak, pompoen, bonen en wortels. Fruit dat je later in de tweede en derde fase mag eten, en dat een lage tot gemiddelde GI waarde heeft, zijn aardbeien, watermeloen, frambozen, pruimen en kersen.

Omdat het schommelen van de bloedsuikerspiegel nadelig is voor je gezondheid, is het dus beter om producten te gebruiken met een lage waarde. Deze hebben als voordeel dat ze langzamer verteren en dat je dus ook langer vol zit.

Dat is dus de reden dat het South Beach dieet opgedeeld is in fasen. Eerst wen je je aan om geen producten meer te eten met een hoge glycemische index, en daarna introduceer je voeding met een lage GI waarde.

Uitleg van de 3 fasen​

Fase 1

In deze fase worden “slechte” producten uit je dieet geschrapt en leer je om niet meer te overeten. Je richt je alleen maar op gezond eten. Je neemt geen zoete tussendoortjes en koolhydraten meer, dus ook geen fruit. Je eet groente, vlees en vis. Over het algemeen blijf je twee weken in deze fase.
Wat je eet tijdens fase 1:

Wel toegestaan:

  • groente (laag in koolhydraten en zetmeelgehalte)
  • magere zuivelproducten (karnemelk, magere melk, vetarme yoghurt)
  • eieren
  • vis
  • mager vlees
  • kip (zonder vel)
  • noten met mate (bijvoorbeeld 15 cashewnoten)
  • oliën zoals olijfolie en koolzaadolie.

Niet toegestaan:

  • Brood, pasta en rijst
  • Aardappelen
  • Fruit
  • Vruchtensap
  • Volle zuivelproducten
  • Bietjes, mais, erwten en wortelen
  • Pompoen
  • Kokosolie en roomboter
  • Honing, agavesiroop, ahornsiroop

Je mag wel tussendoortjes, maar alleen uit de producten die hier genoemd zijn.

Deze eerste fase is het lastigste, want je mag nu veel niet hebben. Maar je valt ook het snelste af, gemiddeld tussen de 4 en de 6 kilo.

Fase 2

fruit en groenten In deze fase mogen er weer wat koolhydraten gegeten worden. Het gaat dan om de ​koolhydraten met een lage glycemische index. Deze zitten bijvoorbeeld in volkoren granen en zilvervliesrijst. Het is de bedoeling dat je zorgt voor afwisseling in je menu. Dus eet je ‘s middags koolhydraten, dan kun je bij je avondmaaltijd beter geen pasta of rijst eten. Ook kun je fruit toevoegen aan je menu en bepaalde soorten alcohol.

Je voert deze nieuwe producten rustig in en kijkt hoe je je er bij voelt. Je kunt ook je gewicht in de gaten houden. Als je blijft afvallen gaat het goed. Val je niet meer af, dan kun je beter de hoeveelheid koolhydraten terugschroeven. Je blijft in deze fase totdat je op je streefgewicht bent. Voor de een is dat na vier weken, maar voor een ander kan dat enkele maanden duren. Gemiddeld vallen mensen in deze fase een halve tot een hele kilo af per week.

Fase 3

In deze fase eet je hetzelfde als in fase 2, maar je mag nu in feite alles weer eten. Het is wel verstandig van de uitgangspunten uit te gaan die je tijdens het dieet geleerd hebt. Blijf afwisselen en kiezen voor de goede koolhydraten. Je weet nu welke voedingsmiddelen niet goed voor je zijn. Je mag ze wel eten, maar doe dit met mate. Op die manier blijft je voeding in balans en zal je gewicht dat ook doen. In principe kun je op deze manier blijven eten, zo lang je wilt.

De voordelen van het South Beach dieet

1. Afvallen

Uit onderzoeken blijkt dat mensen met het South Beach dieet kunnen afvallen. Ze verloren gewicht en hadden aanmerkelijk minder buikvet. Het voordeel van het dieet is dat het afvallen rustig gaat, in tegenstelling met bijvoorbeeld crash diëten. Als je rustig afvalt is het, als je je streefgewicht bereikt hebt, vaak gemakkelijker om dit gewicht vast te houden. Het is ook nog eens gezonder voor je lichaam.

2. Gemakkelijk en praktisch

voordelen van het south beach dieet Omdat je geen calorieën hoeft te tellen, is het niet moeilijk om te koken. Je hoeft niet alles af te wegen en hoeft je niet te beperken tijdens je maaltijden. Dat scheelt weer wat kopzorgen.

3. Diëten zonder honger

Je kunt dit dieet volgen zonder dat je honger hoeft te lijden. Je eet drie lekkere en gezonde maaltijden per dag, en je hoeft niet eens te letten op hoeveel je eet. Afvallen kan moeilijk vol te houden zijn als je de hele dag door honger hebt. Het kan dan zijn dat je eerst goed afvalt, maar doordat je zo lang moet afzien, houd je het niet vol en als je dan zondigt is de kans groot dat je eindigt met grote snackbuien. Als je kunt afvallen zonder honger, vermijd je dit soort situaties. Je mag tussendoortjes eten en kunt genieten van vullende en lekkere maaltijden. Op die manier is afvallen goed te doen.

4. Indeling in fasen helpt bij gewichtsverlies

Hoewel de eerste fase streng is, kun je in de tweede fase al meer eten. Juist het opdelen in fasen kan goed helpen om het gewichtsverlies te stimuleren. Door te kiezen voor gezonde koolhydraten en deze langzaam in het dieet toe te voegen, ervaar je beter wat dit met je lichaam doet. Dat helpt om ook op de lange termijn gezonde keuzes te maken.

5. Gezond eten

Bij veel diëten krijg je een tekort aan voedingsstoffen, omdat je bepaalde productgroepen moet vermijden. Bij het South Beach dieet blijf je gezonde groenten, vlees en vis eten en later kun je ook weer fruit eten. Verder worden ook noten, zuivel en eieren niet vermeden. Je krijgt dus alle belangrijke voedingsstoffen binnen.

6. Veel recepten en informatie

Over het South Beach dieet is veel informatie te vinden. Er zijn boeken te koop en op internet vind je genoeg interessante websites. Hier kun je recepten en complete weekmenu’s vinden, om aan de slag te gaan met dit dieet.

7. Niet duur

Voor dit dieet hoef je geen dure maaltijdvervangers of supplementen aan te schaffen. Het is gewoon een aanpassing van je eetgewoontes.

De nadelen

1. Voorbijgaand nadeel: wennen aan het dieet

Omdat je koolhydraten uit je voeding weglaat, moet je lichaam hier aan wennen. Dit kost even tijd, van een paar dagen tot een week. Je kunt je moe voelen, hoofdpijn krijgen of wat duizelig worden. Dit gaat wel weer voorbij, dus het is geen blijvend nadeel.

2. Te weinig vezels

Een veelgehoorde klacht bij het South Beach dieet is het tekort aan vezels. Dit kan problemen opleveren met de stoelgang. Dit is ook één ​van de kritiekpunten op dit dieet van ​het voedingscentrum.

3. Geen verzadigde vetten

nadelen van het south beach dieet De nadruk van het dieet ligt op vetarm. Er wordt aangeraden vetarme zuivel en mager vlees te gebruiken. Verzadigde vetten worden helemaal geweerd. Dit is een nadeel, want verzadigde vetten spelen een belangrijke rol in het lichaam. Dat het South Beach dieet de oude opvatting nog aanhangt, dat verzadigd vet gevaarlijk voor je zou zijn, is jammer. Je kunt dit zelf natuurlijk opvangen door roomboter en volle zuivelproducten te gebruiken.

4. Te weinig eten

Ondanks dat je zoveel mag eten als je wilt, kan het zijn dat je met het South Beach dieet te weinig eet. Dit komt omdat je geen of weinig koolhydraten mag eten. Als je dit doet, moet je wel zorgen voor voldoende calorieën. Deze kunnen door vetten geleverd worden. Maar zoals je kon zien bij punt 3, krijg je daar ook niet veel van binnen. Je kunt dus eenvoudig te weinig calorieën binnenkrijgen. Dit helpt wel bij het afvallen, maar het is wel goed om in de gaten te houden dat dit niet te hard gaat.

Ervaringen met het South beach dieet

Sommige mensen geven aan dat ze te weinig en te langzaam afvielen met het South Beach dieet. Als je echt nauwelijks afvalt, is het dieet niet goed vol te houden.

Daarentegen zijn er ook genoeg mensen die wel veel konden afvallen door dit dieet, zo’n 10 tot 20 kilo per jaar. Ook konden ze het dieet blijven volgen (fase 3) en op hun streefgewicht blijven.
De recepten zijn niet moeilijk. Er zijn er veel, zowel in kookboeken als op websites. De meeste mensen vinden dat je met het South Beach dieet lekker kunt eten.

Een veel gehoorde klacht is dat het dieet je weinig houvast geeft. Het is onoverzichtelijk wat je in welke fase mag hebben en daarnaast ook wanneer je over kunt gaan op de volgende fase. Het dieet heeft ook geen afsluiting. Mensen vragen zich af wanneer je klaar bent? Dit zorgt voor verwarring en kan een reden zijn om het dieet niet te gebruiken of ermee te stoppen.
Naast dat het dieet kan helpen om af te vallen, zijn er ook mensen die als voordeel noemen dat het hen van hun darmproblemen afhielp.

Andere leuke artikelen