Vetpercentage meten: de 6 meet methodes + vetpercentage tabel!

Laatste update: 13 september, 2018
vetpercentage meten

​Ben jij bezig met je gewicht of gezondheid? Dan is het belangrijk om de voortgang bij te houden. Dit zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en weet of je aanpak werkt.

Je kunt de voortgang meten met ​een weegschaal, de ​BMI en ​door de vetpercentage te meten. In dit artikel laat ik je precies zien waarom het vetpercentage ​berekenen de beste manier is en welke methodes er zijn.

Dit vind je in dit artikel:

  1. Vetpercentage berekenen, BMI en de weegschaal
  2. Welke methodes zijn er voor een vetpercentage meting?
  3. ​Vetpercentage tabel.
  4. Kijk ook naar je buikomtrek

Vetpercentage berekenen, BMI en de weegschaal

Waarom zou je het vetpercentage willen berekenen en niet de BMI berekenen of de weegschaal willen gebruiken om de voortgang van het afvallen bij te houden? 

Het antwoord is vrij simpel. Het vetpercentage meet alleen het deel van het lichaam waarop je gefocust bent: de vetmassa. De BMI of de weegschaal meten het totaal van het hele lichaam. Dus ook botten, vocht, spieren e.d. Als je sport en het gewicht op de weegschaal neemt toe wil dit niet direct zeggen dat de vetmassa is gestegen.

Het is ​ook mogelijk dat door het sporten de spiermassa is toegenomen. ​Wanneer je je vetpercentage meet zal dit probleem zich niet voordoen. Er wordt immers alleen de vetmassa gemeten. Hierdoor ben je beter in staat om de voortgang van de vetmassa te meten. En dat is waar het uiteindelijk om draait!

Welke methodes zijn er voor een vetpercentage meting?

Er zijn veel manieren om je vetpercentage te meten. De uitvoering van een vetmeting is hierbij ook belangrijk. Daarbij zijn er makkelijke, dure en heel nauwkeurige methodes voor het achterhalen van je vetmassa. De lijst die we je geven is vrij compleet en geeft een duidelijk beeld van de mogelijkheden.

​Meest bekende methode: een huidplooimeter gebruiken

Een veel gebruikte methode voor het vetpercentage meten is de huidplooimeting. ​Deze vetpercentage meter is een soort tang waarmee je een 4-punts meting verricht. Dit doe je bij de biceps (in het midden), triceps (in het midden), bij de buik (voor of zijkant) en op de rug (net onder het schouderblad). Pak met duim en wijs- en middelvinger de huidplooi vast en meet deze op een normale manier. Met een bijgeleverde referentie tabel kun je nu het vetpercentage berekenen.

Je hebt voor een paar ​euro een ​prima huidplooimeter, de foutmarges hiervan liggen tussen de 3 en 4 procent (met uitschieters naar 15 procent). Er bestaan ook hele dure tangen, waarmee je een nauwkeurige 7-punts meting kunt uitvoeren.

Doorgaans volstaat een goedkope tang en geeft deze je een globaal beeld van je huidige vetpercentage. Het nadeel bij een vetmeter zoals de huidplooimeter is dat je deze meting niet zelf kunt uitvoeren. Dit kun je wel met bijvoorbeeld een weegschaal met vetpercentage.

weegschaal vetpercentage

​Makkelijk en snel: ​​weegschaal met vetpercentage

Er bestaan ook weegschalen met biometrische impedantie analyse. ​Op deze ​vetmeter ga je met blote voeten staan. Vervolgens worden er elektroden door het lichaam gestuurd die de geleiding meten. Spieren geleiden heel goed, omdat ze veel water bevatten. Vetmassa iets minder. ​Op deze manier kan jouw vetpercentage ​worden gemeten. Je hebt ook een variant hierop die je met 2 handen vast moet houden, namelijk de Oron vetmeter.

Het is een makkelijke manier om je vetpercentage te meten. Helaas is het niet zo’n nauwkeurige manier voor het uitzoeken van je vetpercentage. Dit komt mede door het feit dat elektroden de kortste weg door je lichaam kiezen. Waarbij met name alleen de onderkant van je lichaam gemeten wordt.

De ​simpelste vet meting: kijken naar je lichaam

​Je lichaam bekijken en vergelijken is de ​simpelste methode. Ga ​in een zwemoutfit voor de spiegel staan en maak er ​een foto van. Vervolgens ​kun je je foto vergelijken met foto's waar vetpercentages bij staan​. Komt een foto dicht in de buurt van hoe jij er momenteel uitziet? Dan is de kans groot dat dit jouw vetpercentage is. Foto's van vetpercentages kun je bijvoorbeeld hier bekijken.

Wanneer je nu bv. een dieet gaat volgen kun je jouw progressie bijhouden. Maak steeds nieuwe foto’s en vergelijk ze met de andere. Zie je dat je er steeds beter uit gaat zien? Dan hoef je niks te veranderen aan jouw voedingsschema. Zo niet, dan zal je hier stapsgewijs aanpassingen in moeten verrichten.

Nauwkeurig maar duur: DEXA-Scan

Je kunt met röntgenstraling naast botbreuken ook een hoop andere dingen meten. En je raad het natuurlijk al, ook je vetmassa. Je vetpercentage meten met deze methode zal je zeer nauwkeurig resultaten opleveren.

Het is ook niet zoveel werk, je gaat namelijk liggen en de scan is met een paar minuten klaar. Het breng ook visceraal vet in beeld, bv. vet rondom je organen. Daarbij kun je ook individueel scannen en zien of je ene been meer vet heeft dan de andere.

Het nadeel is dat het een vrij dure manier is om je vetpercentage te meten.

​Nauwkeurig maar lastig: Hydrostatisch wegen

Een andere ​manier van vetpercentage meten is hydrostatisch wegen. Je gaat met je lichaam onder water, in een soort klein zwembadje. Er kan nu een zeer nauwkeurige meting plaatsvinden.

Dit wordt gedaan met de Wet van Archimedes. De dichtheid van vetvrije massa en vetmassa zijn constant. Het gewicht in water wordt vergeleken met die buiten het water en zodoende wordt je vetmassa berekent.

Naast het feit dan ook dit niet een goedkope oplossing is, vind je ze ook niet altijd om de hoek. Dit maakt het even uitvoeren van een vetmeting ook wat lastiger op deze manier.

​Nauwkeurig maar schaars: Plethysmografie

Wederom een zeer nauwkeurige manier voor het meten van je vetpercentage. Het werkt op basis van luchtverplaatsing waarmee lichaamsmassa, volume en dichtheid gemeten worden.

Ook dit is weer niet goedkoop, wat allemaal te maken heeft met de dure apparatuur. Daarbij moet je voor dit soort metingen vaak een afspraak maken. Er wordt dan door deskundig personeel een meting verricht en hier betaal je natuurlijk voor. Alles bij elkaar zit je al snel op € 50,- per meting.

Deze methode vind je ook niet overal, maar met name wel in grotere steden. Ben je er benieuwd naar en wil je zo’n meting laten verrichten? Zoek dan online naar beschikbare locaties.

​Hoe vaak moet je een vetpercentage meting verrichten?

Een vetmeting kan je zo vaak doen als je wilt. ​Zoals met de meeste metingen heeft het weinig zin om iedere dag te meten. 1 keer per week of per 2 weken is prima. Dit geeft je genoeg tijd om bij te sturen wanneer het resultaat niet bevalt.

Het ligt misschien ook aan de manier van meten. Je kunt wat sneller meten met een vetpercentage weegschaal dan met een huidplooimeter.

​​Is jouw vetpercentage gezond?

Het aanbevolen vetpercentage is afhankelijk van de leeftijd en geslacht. Let hierbij in de vetpercentage tabel op het onderscheid in leeftijd. Naarmate de leeftijd stijgt zal ook het vetpercentage stijgen. Neem in beschouwing dat ​een vetmeter nooit 100% nauwkeurig is bij het vetpercentage berekenen. Zeker de (goedkopere) impedantiemeters hebben een foutmarge. Neem de onderstaande waardes ook als een grove aanbeveling. Het belangrijkste is altijd of je lekker in je vel zit. Een procent meer of minder moet hier niets aan af doen!

Mannen en vrouwen hebben verschillende vetpercentages

Er bestaat een groot verschil in hoe mannen en vrouwen vet opslaan. De hoeveelheid vet die wordt opgeslagen ook. Voor mannen gelden meestal ook andere probleemzones dan bij vrouwen. ​

Vetpercentage tabel voor vrouwen

In de onderstaande vetpercentage tabel is de aanbevolen vetpercentage van vrouwen te vinden.

​Leeftijd

​Te laag

​Normaal

​Te hoog

​Veel te hoog

​20-39

​< 21%

​21% - 33%

33% - 39%

> 39%

​40-59

​< 23%

23% - 34%

​34% - 40%

​> 40%

​60-79

​< 24%

​24% - 36%

​36% - 42%

​> 42%

Vrouwen hebben meer vet dan mannen. Bij vrouwen zit dit met name op de heupen, billen, dijen en ook bij de buik. Een belangrijke reden waarom vrouwen meer vet hebben is voor vruchtbaarheid en eventuele zwangerschappen.

Maar door verkeerd eten en drinken, kan dit soms te hoog oplopen. En wellicht wil je daarom nu wel iets afvallen.

 Vetpercentage tabel voor mannen

In de onderstaande vetpercentage tabel is de aanbevolen vetpercentage van mannen te vinden:

​Leeftijd

​Te laag

​Normaal

​Te hoog

​Veel te hoog

​20-39

​​< 8%

​​8% - 20%

​20% - 25%

​> 25%

​40-59

​< 11%

​11% - 22%

​22% - 28%

​> 28%

​60-79

​< 13%

​13% - 25%

​​25% - 30%

​> 30%

Kijk ook naar je buikomtrek

Naast je vetpercentage is ​de buikomtrek een belangrijke indicator voor je gezondheid. De buikomtrek is namelijk een goede indicator voor verschillende gezondheidsrisico's zals diabetes en hart en vaatziektes.

Met ​een vetpercentage meting krijg je een indruk van het vet over je hele lichaam. Maar met de buikomtrek meet specifiek je buik. Je kunt ​de buikomtrek ​meten met een meetlint. Het is een makkelijke meting om uit te voeren.