Afvallen met de crosstrainer

Laatste update: 29 januari, 2019
crosstrainer

​Wil jij graag afvallen met een crosstrainer? Het aanpassen van je manier van eten is heel belangrijk, maar ook hoeveel je beweegt.

Zoek je een sport die je kan helpen bij het afvallen, maar weet je niet wat je leuk vindt? Afvallen met een crosstrainer ​heeft als voordeel, dat ​je alle spieren van het lichaam traint. Daarbij verbrandt je een hoop calorieën.

De crosstrainer is een populair apparaat om thuis mee te sporten. Eigenlijk kan iedereen er mee aan de slag gaan: het is gemakkelijk om te doen en het belast je gewrichten niet.

Lees in dit artikel alles over afvallen op de crosstrainer.

Kun je ​afvallen met een crosstrainer?

Sporten op een crosstrainer is op dit moment heel populair. Dat kun je ook zien aan het feit dat de crosstrainer, na de loopband, het meest verkochte fitnessapparaat is. En goed bekeken kun je met de crosstrainer, zeker als je wilt afvallen, meer bereiken dan met een loopband. Dat komt omdat de crosstrainer je een full body workout biedt​.

Voordelen van de crosstrainer

  • Fullbody workout
  • Een full body workout betekent dat je tijdens je training vrijwel alle spieren van je lichaam gebruikt. Op een crosstrainer sta je op twee pedalen en je handen rusten op de hendels van het apparaat, die heen en weer bewegen. Daardoor gebruik je je kuiten en je dijbenen, je billen, je schouder- en armspieren. Maar ook je buikspieren heb je nodig om in evenwicht te blijven. Dat is een heel verschil met de loopband, waarbij je eigenlijk alleen je onderlichaam maar traint.
  • ​Je traint ook je spieren
  • Verder is het voordeel van de crosstrainer, dat je er zowel cardio- als spiertraining op kunt doen. Je verbetert er dus je conditie mee, de fitheid van je hart en longen, maar maakt er ook je spieren sterker mee. Om af te vallen is dat heel effectief. Doe je een intensieve workout van 45 minuten op de crosstrainer, dan kun je zo’n 500 calorieën verbranden. In een uur zijn dat er al 600.
  • Hulp van de trainingscomputer
  • Wil je aan de slag gaan met een crosstrainer om af te vallen? Dan is het handig om op zoek te gaan naar eentje, die over een trainingscomputer beschikt. Deze kan je goed helpen om gewicht kwijt te raken. Op de trainingscomputer vind je verschillende programma’s die speciaal gericht zijn op afvallen. Ze zorgen ervoor dat je op precies het juiste niveau (qua intensiteit) traint om af te vallen.
  • Daarbij komt dat de training met een computer wat afwisselender wordt, zodat het sporten goed vol te houden is. En je kunt goed bijhouden wat je voortgang is. Zo kun je zien of je de afgelopen dagen of weken een grotere afstand hebt afgelegd, meer of minder calorieën hebt verbrandt of een betere conditie hebt gekregen. Daardoor wordt je elke keer weer gemotiveerd om op je crosstrainer te stappen en verder aan je doel te werken.

De voordelen van trainen op een crosstrainer om af te vallen:

  • ​Je traint je hele lichaam
  • Trainingscomputer om sneller je doel te bereiken
  • Belast de gewrichten niet
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Veel calorieën verbranden
  • Cardiotraining

​2 manieren om af te vallen met een crosstrainer

Als je het afvallen wilt bevorderen door te sporten, is het belangrijk dat je je training gestructureerd aanpakt. Op die manier zul je het meeste vet verbranden. Er zijn twee manieren om op de ​crosstrainer het afvallen te stimuleren.

1. Trainen op hartslag

crosstrainer trainingprogrammas

Je hartslag is een goede graadmeter om inzicht te krijgen in het niveau van je training. Om af te kunnen vallen op een crosstrainer is het niet het beste om zo hard je kunt te gaan trainen. Juist een wat lagere hartslag zet je lichaam aan tot het verbranden van vet.

Als je tijdens een training zorgt dat je hartslag op dat niveau blijft, zul je het meeste gewicht kunnen verliezen. Daarom is het dus handig om een hartslagmeter te gebruiken.

Om erachter te komen op welke hartfrequentie je zou moeten trainen om af te vallen, moet je eerst je maximale hartfrequentie weten.

​Je ideale trainingshartslag berekenen

Je gebruikt hiervoor je leeftijd, bijvoorbeeld 40. Neem 220 en trek hier je leeftijd vanaf: 220 – 40 = 180. Als je traint met een hartslag van 180 slagen per minuut, dan train je op conditie.

Om vet te verbranden zou je op 60% hiervan moeten trainen. Dat bereken je door 60% van 180 te nemen: 60% van 180: 108

Zoals je ziet is dat een stuk lager. Maar dat komt omdat je lichaam, als je op je maximale hartslag gaat trainen, direct energie nodig hebt. Je spant je zodanig in, dat je lichaam een snelle energiebron nodig heeft. Het gaat dan suikers gebruiken die makkelijk voorradig zijn en het zal geen vet gaan verbranden.

Zorg je dat je je wat minder intens inspant en je houdt je je hartslag lager, dan gaat je lichaam juist opgeslagen vet verbranden. Met een hartslagmeter kun je precies zien wat het niveau van je training is, waardoor je heel effectief aan je doel kunt werken.

2. HIIT training op de crosstrainer

crosstrainer

De HIIT training (High Intensity Interval Training) is een vorm van trainen die heel geschikt is om te gebruiken als je wilt afvallen op een crosstrainer. Het stimuleert de vetverbranding, maar je traint ook je conditie en je spieren. Juist door het afwisselen van intensief sporten en korte momenten van rust, blijft je lichaam actief en heeft het veel brandstof nodig.

Tijdens het intensieve bewegen (je zet de weerstand van de crosstrainer bijvoorbeeld zwaarder) gaat je lichaam veel vet verbranden. Je stofwisseling wordt actiever. Niet alleen dat, maar ook je conditie zal verbeteren en je spieren worden sterker.

Door daarna een kort moment rust te nemen, kun je even op adem komen. Maar je lichaam krijgt net niet genoeg tijd om echt uit te rusten. Je gaat snel weer aan de bak en daardoor blijft je lijf actief. Een HIIT training is daarom wel zwaar, maar je bereikt er in korte tijd veel mee. Deze manier van trainen kun je in veel sporten toepassen, ook op de crosstrainer!

Door gebruik te maken van een trainingscomputer, waar een vorm van HIIT training waarschijnlijk ook op staat, kun je deze training toepassen. De HIIT training zorgt ervoor dat je uitgedaagd wordt en dat het sporten interessant en leuk blijft.

Krachttraining: ook belangrijk voor het afvallen

Spieren zijn grote energieverbruikers in het lichaam. Dat betekent dat je lichaam energie nodig heeft om je spieren aan de gang te houden. Ze verbruiken dus calorieën en dat doen ze de hele dag door, of je nu actief bezig bent of lekker zit te niksen op de bank. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbruikt.

Sterkere spieren zorgen er ook voor dat je ook na je training nog meer calorieën verbrandt. Dit heet het naverbrandingseffect. Door een goede training wordt je metabolisme verhoogd en dit effect blijft nog enkele uren doorwerken. Hoe meer spieren je hebt, hoe krachtiger dit doorwerkt en hoe langer je lichaam calorieën blijft verbranden.

Daarom is het goed om ook aan krachttraining te doen. Krachttraining helpt je spieren sterker te maken, maar ook om meer spieren te krijgen. Sporten op de crosstrainer helpt je daarbij. Je zult niet dikke spierbundels krijgen, zoals een gewichtheffer. Maar het zorgt er wel voor dat je meer en sterkere spieren krijgt.

De beste crosstrainer ​voor thuis vinden

​Wil jij thuis gaan afvallen met een crosstrainer? Dan kun je gaan nadenken over welke crosstrainer voor jou de geschiktste keuze is. Belangrijke punten waar je op kunt letten bij het kiezen zijn:

Is de crosstrainer reardriven of frontdriven?

Het vliegwiel van de crosstrainer kan vooraan of achteraan zitten. De positie bepaalt voor een groot deel hoe de beweging die je maakt zal aanvoelen. Op een crosstrainer met het vliegwiel voor, voelt het aan alsof je aan het langlaufen bent. Zit het vliegwiel achter, dan lijkt het meer op hardlopen. De beweging is dan wat intensiever.

Soort weerstand

Het trainen op een crosstrainer wordt zwaarder gemaakt door de weerstand. Deze weerstand kan op drie manieren worden opgewekt: door luchtweerstand, elektromagnetisch of magnetisch. Belangrijk om te weten is dat luchtweerstand wat meer geluid oplevert, wat bij magnetische en elektromagnetische weerstand niet zo is. Ook is bij deze laatste twee de weerstand altijd gelijk aan wat je instelt. Luchtweerstand gaat gelijk op met de inspanning die je zelf levert.

Goede merken crosstrainers

Bekende en goede merken crosstrainers zijn Tunturi, Flow Fitness en Kettler. Bij al deze merken kun je er vanop aan dat je een stevig en goed functionerend apparaat krijgt. Er zijn crosstrainers te koop in alle prijscategorieën.

​Wil je alles weten over wat de beste crosstrainer is? Dan kun je hier kijken voor alle kooptips en de top 10 crosstrainers.

Conclusie

Wil je afvallen door meer te bewegen, dan is afvallen op een crosstrainer ​een goede manier. Omdat je je hele lichaam traint, zul je veel spieren gebruiken en daardoor ook veel calorieën verbranden. De crosstrainer zorgt voor een leuke en intensieve training. De beweging is soepel en niet moeilijk om onder de knie te krijgen. Of je nu oud of jong bent, de crosstrainer is erg gemakkelijk in gebruik.

Met behulp van een trainingscomputer kun je snel je doel bereiken. Door de speciale trainingen om vet te verbranden te gebruiken, kan het sporten op de crosstrainer veel bijdragen aan je strijd tegen de kilo’s.