Juicen: afvallen en gezonder leven met juicing

Laatste update: 13 november, 2018
juicing

Als je het moeilijk vind om (net als ik) voldoende groentes te eten dan is juicen een hele goede manier om je gezondheid te verbeteren en meer groentes binnen te krijgen. Als je een vers geperste juice drinkt dan krijgt je lichaam een enorme hoeveelheid vitaminen, mineralen en enzymen binnen die het direct kan opnemen.

Waarom zou je juicen?

Wanneer je groentes en fruit gaat juicen dan pers je alle sap eruit. Hierdoor blijft er een drankje over met alle micronutriënten, antioxidanten, vitamines en mineralen uit de groentes en/of fruit. Doordat de vezels van het sap worden gescheiden wordt het makkelijker om veel groentes te consumeren. Neem een juice met de volgende ingrediënten:

  1. 300 gram spinazie
  2. 2 komkommers
  3. 5 wortels
  4. 3 stengels selderij
  5. 1 appel

Dit levert je ongeveer een liter(!) juice op wat je gemakkelijk op kunt drinken. Om deze hoeveelheid groentes te eten ben je wel even bezig.... Het wordt met juicing dus veel makkelijker om (veel meer) groentes te consumeren en te profiteren van de gezondheidsvoordelen die groentes je bieden!

Je eet groentes die je normaal niet eet

Doordat je een mix van verschillende groentes kunt maken en op die manier de smaak kunt bepalen kun je ook groentes juicen die je normaal niet zou eten of minder lekker vind. Met juicen kun je dus zorgen voor een gevarieerder voedingspatroon.

Je lichaam kan de voedingsstoffen supersnel opnemen

​​Het proces van het persen maakt de vezels in groente en fruit kapot. Doordat de juice geen vezels meer bevat hoeft geen lichaam werk meer te verrichten om de voedingsstoffen op te nemen. Daardoor komen de voedingsstoffen vrij en deze kan je lichaam nu heel gemakkelijk opnemen. Dit gaat veel sneller dan als je een los stuk fruit of groente zou eten. Normaal gesproken doet je lichaam tussen de 3 en 5 uur over het verteren van groente. Een sapje uit de slowjuicer kan het in een kwartier verteren.

​Met juicen krijg jij (en je kinderen) meer groente binnen

Als je kinderen hebt dan is juicen een goede manier om je kind(eren) meer groentes en fruit te laten eten. Kinderen vinden het superleuk om samen een juice te maken. Zorg dat de juice voldoende zoet is en geef het een leuke naam en je kind(eren) drinken het allemaal op!

Een slowjuice geeft de beste smaak

​Pure en volle smaak: Met andere apparaten kun je ook groentesappen maken, maar de slowjuicer is de enige waarbij je zo’n pure en volle smaak krijgt. Omdat alle gezonde voedingsstoffen behouden blijven, kun je dit ook echt proeven aan je sap.

Afvallen met juicen

​Slowjuicen is ook heel handig als je wilt afvallen. Als je een maaltijd per dag vervangt door een groentesap, helpt dat bij het verliezen van gewicht. Niet alleen stimuleert het eten van veel groente de vetverbranding, maar je krijgt ook nog steeds veel gezonde stoffen binnen (wat bij sommige diëten nog wel eens te wensen overlaat).

Zolang je niet teveel fruit in je juice stopt (90% groentes en 10% fruit) dan bevat je juice weinig calorieën en suiker en heel veel vitaminen, mineralen en enzymen. Hierdoor kan dit een positief effect hebben op je gewicht.

​En een goede juice is ook gewoon ontzettend lekker!

juicen

Wat doet een juice voor je gezondheid?

  1. Verlies vet
  2. Verhoog je weerstand
  3. Krijg meer energie
  4. Zacht voor je darmen

Verlies vet

Je kunt het verliezen van gewicht bevorderen door een maaltijd per dag te vervangen door een groentesap. De vele gezonde stoffen in de groente bevorderen het kwijtraken van afvalstoffen uit de darmen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker afvalt. Ook activeren ze de vetverbranding.

Zolang je niet teveel fruit in je juice stopt (90% groentes en 10% fruit) dan bevat je juice weinig calorieën en suiker en heel veel vitaminen, mineralen en enzymen. Hierdoor kan dit een positief effect hebben op je gewicht.Verhoog je weerstand

Verhoog je weerstand

Bereiding van groente en fruit met een goede blender of sapcentrifuge, zorgt ervoor dat er waardevolle vitamines verloren gaan. Dat zijn vooral B en C vitamines. In de slowjuicer gebeurt dit niet. En deze vitamines zijn heel belangrijk voor je weerstand. Door een groentesap te drinken krijg je al meer groente binnen dan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, dus zo krijg je een natuurlijk boost voor je weerstand.Krijg meer energie

Krijg meer energie

Enzymen zijn belangrijk om ons energiek te voelen. Juist als we ziek zijn hebben er daar behoefte aan. Het regelmatig nuttigen van groentesappen levert ons een gezonde dosis mineralen en enzymen. Deze helpen je lichaam aan extra energie, zodat we sneller herstellen. Maar ook als je gezond bent, houd je hiermee je energieniveau op peil.Zacht voor je darmen

Zacht voor je darmen

Vezels zijn belangrijk voor een gezond spijsverteringssysteem, maar ze kunnen de darmen ook prikkelen. Als je darmproblemen hebt, kan het juist goed zijn om minder vezels te eten. Sap uit de slowjuicer bevat nauwelijks vezels. Door regelmatig een groentesap te nemen, krijg je toch een gezonde boost aan voedingsstoffen, zonder de darmen te belasten.

Heb ik geen vezels nodig dan?

Vezels zijn onderdeel van een gevarieerd eetpatroon en zorgen voor een gezonde spijsvertering, goede darmwerking en een vol gevoel na een maaltijd. Vezels krijg je voldoende binnen bij een normaal voedingspatroon. Het is daarom geen probleem dat de juice geen vezels bevat. Veel juicers komen met verschillende zeven. Als je een zeef met grotere gaten kiest dan krijg je wat meer 'vruchtvlees' en meer vezels in je juice.

juice dieet

Juicing tips

Een juice maken is niet moeilijk maar met deze tips wordt het nog makkelijker:

1. Wat te doen met de pulp?

De pulp die in de slowjuicer achterblijft bevat veel vezels. In plaats van het weg te gooien, kun je het gebruiken in bijvoorbeeld soep of pastasauzen, waar het meer smaak aan geeft. Je kunt er vegetarische burgers mee maken of voeg het toe aan zelfgemaakte mueslirepen of muffins.

2. Neem de tijd

Je lichaam neemt de voedingsstoffen het beste op als je de tijd neemt voor je groentesap. Verteren begint al in de mond, dus drink je sap rustig, slok het niet naar binnen als een glas vruchtensap.

3. Bouw het langzaam op

Het kan zijn dat je lichaam moet wennen aan de sappen uit de slowjuicer. Verdun je groentesap dan met wat water en bouw de hoeveelheid rustig op.

4. Beperk de hoeveelheid soorten groente en fruit

Het is verleidelijk om je lekker uit te leven met allerlei soorten groente en fruit. Je zou denken dat alles lekker is, maar hoe meer combinaties je maakt, hoe groter de kans dat smaken gaan botsen. Het is het beste om niet meer dan vier soorten groente en fruit bij elkaar te doen.

5. Wees spaarzaam met kruiden

Probeer voorzichtig uit hoeveel je van verse kruiden moet gebruiken, vooral als ze een sterke smaak hebben. Denk hierbij aan gember, munt en basilicum. Je kunt er beter te weinig in doen dan teveel.

6. Gebruik niet teveel van bepaalde groenten

Er zijn enkele groenten die van nature stoffen bevatten, die je niet teveel moet binnenkrijgen. Bijvoorbeeld spinazie en rode bieten bevatten nitraat. Deze stof wordt in je lichaam omgezet in nitriet en kan in grotere hoeveelheden problemen voor je gezondheid geven. Zo af en toe kan het geen kwaad, maar blijf je groenten afwisselen.

7. Veel mogelijkheden

Wil je echt alles uit je slowjuicer halen, beperk je dan niet tot het maken van groentesapjes alleen. Hij kan namelijk nog veel meer. Maak soep, babyvoeding, marinades, bouillon, amandelmelk en zelfs beslag met je slowjuicer.

8. Gebruik de accessoires

Je slowjuicer wordt geleverd met verschillende accessoires. De extra filters bijvoorbeeld, kun je gebruiken om meer of minder pulp in je sappen te krijgen. Zo kun je lekker afwisselen.

9. Zorg voor een goede verhouding van groente en fruit

Zorg voor een goede verhouding van fruit en groente. Fruit bevat behoorlijk wat (fruit)suiker. Wanneer je veel fruit in je juice verwerkt dan bevat je juice dus veel suiker. En het drinken van veel suiker is niet goed. Zorg daarom voor een goede verhouding van groentes en fruit in je juice. Probeer ervoor te zorgen dat 80% tot 90% van je juice uit groentes bestaat. Voeg eventueel nog 10 tot 20% fruit toe voor de smaak.

10. Maak de juicer meteen schoon

Wacht niet te lang met het schoonmaken van de juicer. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het schoonmaken wordt. De resten van de groentes en fruit koeken dan aan in de juicer. Ook kun je nadat de juice klaar is direct een paar glazen in de juicer gooien en de juicer laten draaien. Hiermee spoel je al veel resten uit de juicer.

juice recepten

Juice recepten

Een juice maken is heel erg simpel. Je kunt heel makkelijk zelf experimenteren met de groentes die in je koelkast liggen of je probeert één van de duizenden recepten die je op internet kunt vinden. Een van de bekendste is denk ik de 'Mean green'. Dit is een recept wat Joe cross drinkt tijdens zijn 60 dagen juice reboot in de film Fat, sick and nearly dead. De 'Mean green' maak je zo:

Ingrediënten van de 'Mean green':

  • 500 gram boerenkool
  • 1 komkommer
  • 2 golden delicious appels
  • 4 stengels bleekselderij
  • halve citroen
  • klein stukje gember (Als je van gember houd. Ik vind het nogal smerig :))

Wil je nog meer recepten? Kijk dan hier voor mijn top 5 beste slowjuicer recepten!

Hoe maak je een juice

Een juice maken is heel makkelijk maar kost natuurlijk wel wat tijd. Een goede voorbereiding is het halve werk.

  1. Kies een juicer. Welke juicer past het best bij jouw wensen en budget? Hieronder kun je de verschillen in juicers lezen.
  2. Zoek recepten op die je wil maken en schrijf een boodschappenlijst. Hierdoor weet je zeker dat je alle ingrediënten in huis hebt!
  3. Was alle groentes goed en snij ze in stukken. Kijk in de handleiding om te kijken wat er voor jouw juicer geadviseerd wordt.
  4. Maak meteen een dubbele portie. Een voor vandaag en één voor morgen!
  5. Was direct na het juicen de juicer. Dan kost het je de minste moeite.

Welke juicer is het beste?

Een juice maak je met een juicer. Je hebt eigenlijk twee soorten juicers: een slowjuicer en een sapcentrifuge. Er zitten grote verschillen tussen deze twee type juicers.

Sapcentrifuge

Bij een sapcentrifuge wordt groente met grote snelheid geplet door een een zeef met mesjes. Door de grote snelheid komt er veel zuurstof bij en wordt er warmte opgewekt. Hierdoor gaan er belangrijke stoffen en enzymen verloren. Ook is de juice hierdoor niet zo lang houdbaar.

Voordelen van een sapcentrifuge

  • ​is makkelijk te gebruiken
  • ​is relatief goedkoop

Nadelen van een sapcentrifuge

  • ​kan niet goed overweg met bladgroente
  • ​verliest snel de voedingswaarde en minder lang houdbaar
  • ​tot 40% minder sap opbrengst dan een slowjuicer

Slowjuicer

Een slowjuicer perst en kneust de groentes op een lage snelheid. De slowjuicer haalt veel meer juice uit de groentes, bevat meer voedingsstoffen en is langer houdbaar dan een juice uit een sapcentrifuge.

Voordelen van een slowjuicer

  • ​​perst veel juice uit de groentes
  • ​​kan goed overweg met bladgroentes
  • ​​juice bevat veel voedingsstoffen
  • juice is tot drie dagen houdbaar

Nadelen van een slowjuicer

  • ​Duurder dan een sapcentrifuge
  • ​bereidingstijd is langer
  • ​schoonmaaktijd is langer

Zelf gebruik ik een slowjuicer en ben er erg blij mee. Ik gebruik hem bijna dagelijks! ​Wil jij ook een goede juicer kopen? In dit artikel heb ik op een rijtje gezet waar je precies op moet letten bij de aanschaf van een slowjuicer. Dus voordat je er één aanschaft kijk dan hier voor alle tips.

juicing afvallen

Afvallen met juicing

Je kunt op verschillende manier snel afvallen met juicen. Een manier die nu redelijk populair is en je ook in de film fat, sick and nearly dead ziet is sapvasten of 'juice reboot'. Bij een juice reboot eet je geen vast voedsel maar drink je alleen maar sap. In de film doet Joe dit 60 dagen lang! Na de 60 dagen is Joe 45 kilo en een hoop buikvet kwijt en hoeft hij geen medicijnen meer te nemen. Een super resultaat natuurlijk maar naar mijn mening een redelijk extreme manier om af te vallen.

Je kunt het ook iets minder extreem doen maar toch afvallen met juicing. Vervang gewoon één maaltijd per dag door een flinke juice. Als je echt veel wilt afvallen kun je eventueel twee maaltijden vervangen door een juice. Maar op deze manier blijf je toch vast voedsel eten. Wel zo fijn voor je stofwisseling lijkt me...

Je kunt afvallen met juicen maar je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld gezond eten en afvallen. Het ligt eraan wat jij een fijne manier vind om gewicht te verliezen.