De voor en nadelen van het 10 dagen dieet

Op zoek naar een dieet? Met het 10 dagen dieet zou je in 10 dagen tijd kunnen afvallen. Het is echter wel een streng dieet, waarbij je nauwkeurig de voorschriften moet volgen. In principe vallen de meeste mensen er goed mee af. Toch zijn er ook redenen om het 10 dagen dieet niet te gaan volgen. Het is namelijk een crashdieet. Deze staan erom bekend dat je snel afvalt, maar dat je daarna ook gemakkelijk weer aan komt. Is het de moeite waard om het dieet te volgen? Wij zoeken het voor je uit.

Afvallen met het 10 dagen dieet

Het 10 dagen dieet heeft als voordeel dat het heel overzichtelijk is: je weet dat het maar 10 dagen duurt, je weet ongeveer hoeveel je kunt afvallen en wat je wel en niet kunt eten. Dat maakt het laagdrempelig om te volgen. Verder lijkt het op het eerste gezicht alsof je best veel verschillende soorten voeding mag eten, waaronder groente en vlees. Je zou haast denken dat het daardoor gezond is. Hier zijn echter wel wat kanttekeningen bij te zetten.

Het 10 dagen dieet is een crashdieet, waarbij je calorie-inname sterk beperkt wordt. Dat is ook een gangbare manier om af te vallen. Maar bij het 10 dagen dieet krijg je ongeveer 1000 calorieën per dag binnen. Dat is de helft van wat je normaal binnen zou moeten krijgen als vrouw. Daarom raden wij het 10 dagen dieet af. Je kunt beter op een verantwoorde manier afvallen zoals met ons dieetschema.

Dit dieet is verder niet bedacht door een diëtist of iemand met een medische achtergrond. Het is vrij verkrijgbaar en zonder begeleiding te gebruiken. Je zou je wel aan de voorschriften moeten houden, anders werkt het niet.

Wat houdt het 10 dagen dieet in?

Om af te kunnen vallen zul je minder calorieën in moeten nemen. Het 10 dagen dieet doet dit, door precies aan te geven wat je op een dag mag eten. Elke dag krijg je dus voorgeschreven wat je bij het ontbijt, de lunch en het avondeten moet nemen. Het is niet de bedoeling dat je hiervan afwijkt. Het totale dieet is zo ontwikkeld, dat je precies genoeg calorieën, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt. Het dieet kan ook herhaald worden, als je na 10 dagen nog meer wilt afvallen. Las dan wel even een pauze in, voor je weer opnieuw begint.

Het 10 dagen dieet is gebaseerd op 7 basisregels:

  • Onbeperkt water, thee en koffie drinken (zonder suiker en melk)
  • Drink elke dag tenminste 2,5 liter
  • Alleen mager vlees is toegestaan en als je het bakt, gebruik je geen vet
  • Alleen volkorenbrood is toegestaan
  • Gebruik margarine in plaats van boter
  • Wanneer er sla op het menu staat, mag je dressing gebruiken, maar geen mayonaise
  • Je mag geen sausjes over je eten doen

Het is niet moeilijk te zien dat deze regels kunnen helpen bij het afvallen: er worden vetten uit je dieet geweerd, door geen sausjes, olie bij het bakken en mayonaise te gebruiken. Door veel te drinken houd je een vol gevoel. Ook koffie en thee drinken zonder suiker en melk zal helpen bij het afvallen.

Het 10 dagen dieet: Wat mag je eten?

Hieronder zie je een duidelijk overzicht van wat je elke dag mag eten:

Dag 1

  • Ontbijt: 1 appel, 1 volkoren boterham, 1 gekookt ei
  • Lunch: 1 glas sinaasappelsap, 100 gram magere ham, 2 volkoren boterhammen, 1 augurk
  • Avondeten: 1 glas magere kwark of karnemelk, 2 opscheplepels groenten, 120 gram mager vlees, 2 kleine aardappelen, 1 sinaasappel

Dag 2

  • Ontbijt: 2 volkoren boterhammen, 1 eetlepel halvajam
  • Lunch: 1 glas vruchtensap, 2 volkoren boterhammen, 1 banaan,  250 gram magere kwark
  • Avondeten: 1 glas vruchtensap, 2 eetlepels aardappelsalade, 1 magere schnitzel, 1 flinke portie sla, 1 appel

Dag 3

  • Ontbijt: 1 sinaasappel, 50 gram magere worst, 1 volkoren boterham
  • Lunch: 1 glas vruchtensap, 100 gram mager vlees, 2 volkoren boterhammen, 1 flinke portie sla
  • Avondeten: 2 opscheplepels groente-macedoine

Dag 4

  • Ontbijt: 1 plak magere kaas, 1 gekookt ei, 1 volkoren boterham
  • Lunch: 1 knäckebröd, 2 volkoren boterhammen, 100 gram magere worst
  • Avondeten: 1 opscheplepel rijst, 100 gram mager vlees, 1 flinke portie sla, 1 sinaasappel

Dag 5

  • Ontbijt: 100 gram magere kaas, 2 volkoren boterhammen
  • Lunch: 1 broodje van gistdeeg, 1 banaan, 1 stuk appeltaart
  • Avondeten: 1 klein glas cola of bier, 3 eetlepels aardappelsalade, 1 flinke portie sla, 100 gram magere vis of vlees naar keuze

Dag 6

  • Ontbijt: 2 gekookte eieren, 1 volkoren boterham
  • Lunch: 100 gram magere worst, 2 volkoren broodjes
  • Avondeten: 1 glas vruchtensap, 2 gekookte aardappelen, 1 opscheplepel mager goulashvlees, 1 flinke portie sla

Dag 7

  • Ontbijt: 2 volkoren boterhammen, 1 eetlepel halvajam
  • Lunch: 1 augurk, 50 gram magere kaas, 2 volkoren boterhammen, 1 stuk kwarktaart of appeltaart
  • Avondeten: 1 glas vruchtensap, een kleine portie sla, 2 eetlepels aardappelsalade, 1 half haantje, 5 halve perziken

Dag 8

  • Ontbijt: 20 gram margarine, 2 volkoren broodjes, 1 eetlepel honing
  • Lunch: 250 gram magere kwark, 2 volkoren boterhammen, 1 sinaasappel
  • Avondeten: 1 glas vruchtensap, 2 opscheplepels groenten, 1 tartaartje van rundvlees, 2 kleine aardappels

Dag 9

  • Ontbijt: 1 gekookt ei, 1 volkoren boterham,  50 gram magere worst
  • Lunch: 1 glas vruchtensap, 100 gram magere ham, 1 augurk, 2 volkoren boterhammen
  • Avondeten: 2 aardappels met zuurkool, 1 plakje bloedworst, 3 knakworstjes, 1 sinaasappel

Dag 10

  • Ontbijt: 1 appel, 50 gram magere kaas, 1 volkoren boterham
  • Lunch: 100 gram magere worst, 2 volkoren boterhammen, 1 ei
  • Avondeten: 1 glas karnemelk of bakje kwark, 1 opscheplepel spaghetti, 100 gram mager vlees naar keuze, 1 flinke portie sla

Als je dit overzicht ziet, denk je misschien dat het best een gezond dieet is. Je mag groente, vruchtensap, vlees en vis. Maar we zullen eens nader kijken naar de voor- en nadelen van dit dieet.

5 Voordelen van het 10 dagen dieet

Het 10 dagen dieet heeft een aantal voordelen. Hieronder vind je de 5 voordelen:

1. Makkelijk koken

Je hoeft geen keukenprins of -prinses te zijn om dit dieet te kunnen volgen. De recepten zijn simpel, meestal wat groente en vlees, soms rijst en aardappelen erbij. Dit is dus voor iedereen haalbaar. Er wordt ook gewerkt met producten die iedereen kent.

2. Voldoende variatie

Bij sommige diëten wordt je erg beperkt in wat je mag eten en is het dieet daardoor moeilijker vol te houden. Het 10 dagen dieet is behoorlijk gevarieerd. Je mag koolhydraten en dus ook pasta en rijst. Je mag groente, vlees en vis eten. Hoewel de hoeveelheden beperkt zijn, maakt deze variatie het makkelijker om het dieet vol te houden.

3. Regels geven houvast

Dit dieet is erg gestructureerd: er is vastgesteld wat en hoeveel je mag eten. Dit betekent dat je zelf niet hoeft na te denken of te piekeren. Je weet waar je aan toe bent en dat is duidelijk.

4. Weinig hongergevoel

Er zijn meerdere redenen dat je bij dit dieet niet zoveel kans op honger hebt. Dat komt aan de ene kant doordat je veel moet drinken. Aan de andere kant krijg je redelijk veel eiwitten en koolhydraten binnen. Dat houdt het gevoel van honger op afstand.

5. Je kunt het herhalen

Wil je na de 10 dagen meer afvallen, dan kun je het 10 dagen dieet herhalen. Zorg dan wel dat er minimaal een week tussen zit, voor je opnieuw begint, zodat je lichaam tijd heeft om te herstellen en weer op krachten kan komen.

5 Nadelen van het 10 dagen dieet

Er kleven ook grote nadelen aan het 10 dagen dieet. Hieronder vind je de 5 grote nadelen:

1. Een belasting voor je gezondheid

Het 10 dagen dieet is net als het soep dieet of ziekenhuisdieet een crashdieet. Er zijn meerdere redenen waarom een crashdieet niet goed voor je gezondheid is. Als eerste krijg je te weinig calorieën binnen. Met 1000 calorieën zit je op de helft van wat je nodig hebt. Daardoor zul je je moe gaan voelen en weinig energie hebben.

Als tweede mis je een hoop waardevolle voedingsstoffen. Je eet bij het dieet nauwelijks fruit, weinig groente en geen gezonde vetten. Je mist daardoor vitamines en mineralen. Je hebt deze nodig om goed te kunnen functioneren. Wees je ervan bewust dat op deze manier afvallen in feite roofbouw pleegt op je lichaam.

2. Je leert niet wat gezond eten inhoudt

Niet alleen is dit dieet niet gezond, maar het leert je ook niet hoe je wel gezond kunt eten. Als je na 10 dagen bent afgevallen, ben je blij met je nieuwe gewicht. Maar hoe je dit voortaan kunt behouden, weet je helaas niet. Er is dus een grote kans dat je na die 10 dagen gewoon weer aankomt.

3. Gezonde vetten worden vermeden

In dit dieet mag je wel koolhydraten eten, je mag zelfs knakworstjes en appeltaart. Maar producten met gezonde vetten staan niet op het menu. Toch zijn gezonde vetten erg belangrijk. Het ontbreken van deze vetten is een van de redenen dat dit dieet niet gezond is.

4. Moeilijk om na het dieet op gewicht te blijven

Veel mensen lukt het om af te vallen met het 10 dagen dieet. Maar het probleem is om dat gewicht naderhand vast te houden. Meestal krijg je last van het bekende jojo-effect. Je komt na het dieet makkelijk weer aan, ook omdat je niet geleerd hebt om te kiezen voor gezonde voeding. Je valt dus weer terug in je oude voedingspatroon. Dat is echt jammer, nadat je zo hard gewerkt hebt!

5. Keuze voor bewerkte producten

Waar veel crashdiëten erg eenzijdig zijn, mag je bij het 10 dagen dieet gelukkig wel afwisselend eten. Helaas wordt er regelmatig gekozen voor ongezonde, bewerkte producten. Denk hierbij aan knakworstjes, halvajam, margarine, appeltaart en aardappelsalade. Waarom er gekozen is voor deze producten is onbegrijpelijk. Ze zijn ongezond en vullen vaak ook nog minder goed.

Uiteindelijk kunnen de meeste mensen goed afvallen met het 10 dagen dieet. Het probleem is echter daarna op een gezond gewicht te blijven. Als dat niet lukt, is het toch jammer van al dat harde werk dat je in het afvallen hebt gestoken. Beter is het, om je manier van eten aan te passen. Dat kan met ons gratis weekschema. Je blijft dan gezond en lekker eten, en kunt toch afvallen.

Andere leuke artikelen