Dieetoverzicht: 5 diëten op een rij

Laatste update: 19 november, 2018

​Ben jij op zoek naar een goed dieet? Hoe vind je tussen de vele verschillende diëten een goede, waarmee je gezond maar ook snel kunt afvallen? In dit artikel vind je vijf diëten, met een korte beschrijving, zodat je gemakkelijk en overzichtelijk de belangrijkste informatie op een rijtje hebt. Zo vind je snel het dieet dat bij je past.

1. Mijn gratis dieet weekschema

Gratis dieetschema

Dit dieetschema is ontwikkeld vanuit het idee dat de gemiddelde Nederlander meer koolhydraten eet, dan hij nodig heeft. Koolhydraten zijn een snelle energiebron voor het lichaam, maar eet je er teveel van, dan worden ze gemakkelijk omgezet in vet. Dat is de reden waarom zoveel mensen tegenwoordig te zwaar zijn. We eten gemiddeld 200 tot 300 gram koolhydraten op een dag. Met ​dit dieetschema wordt dit een heel stuk teruggebracht.

Nadelen van koolhydraten

Het lichaam kan drie soorten brandstof gebruiken: koolhydraten, eiwitten en vetten. Binnen het dieet in het westen zijn koolhydraten op de voorgrond gekomen. Koolhydraten zitten in brood, aardappels, pasta en rijst, maar ook in koekjes, chips en snoep. Het is een gemakkelijke energiebron voor het lichaam, maar het nadeel is dat als je koolhydraten eet, ze een piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Je lichaam reageert daarop door insuline aan te maken. Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel weer daalt. Maar al snel krijg je dan weer honger. Daarom heb je door het eten van koolhydraten zo om de drie uur een hongergevoel, waardoor je weer gaat eten. En uiteindelijk op een dag teveel eet.


Overschakelen naar meer eiwitten en vetten

Als je ​dit dieet​ gaat gebruiken, ga je in plaats van koolhydraten, eiwitten eten om je lichaam van de nodige brandstof te voorzien. Eiwitten hebben als voordeel dat ze je lichaam langdurig energie leveren en ze vullen de maag goed. Als je een eiwitrijke maaltijd hebt gegeten, dan kun je enkele uren door zonder honger te krijgen. Dat komt omdat ze de bloedsuikerspiegel ​minder doen schommelen. Verder stimuleren eiwitten de vetverbranding, dus als je wilt afvallen is dat ideaal.

​​De maaltijden binnen het gratis weekschema zijn allemaal gebaseerd op meer eiwitten en vetten dan koolhydraten. Het voordeel daarvan is dat je kunt afvallen, zonder dat je honger hebt.

 Je lichaam wordt voorzien van alle belangrijke voedingsstoffen die je nodig hebt. Ook vetten zijn hierin belangrijk, maar je krijgt gezonde vetten binnen, zoals uit avocado’s, olijfolie, noten en zaden. Ook koolhydraten zijn nog aanwezig binnen het dieet, maar dit zijn langzame koolhydraten. Deze komen uit groente en bijvoorbeeld zoete aardappel en havermout. Je eet er minder van dan je gewend bent, maar ze hebben ook een minder heftige invloed op de bloedsuikerspiegel.

Afvallen met het dieetschema

Het dieetschema is makkelijk in gebruik. Het geeft je alle maaltijden en tussendoortjes voor elke dag van de week. Dus je hoeft niet zelf te piekeren over wat je wel en niet kunt eten, dat is allemaal voor je op een rijtje gezet. Je kunt genieten van heerlijke en smakelijke maaltijden, want in feite mag je alles eten: groente, vlees, zuivel, fruit, noten, kaas. Het aandeel koolhydraten is alleen kleiner. Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn en zeker niet ongezond. Eten volgens dit schema maakt het mogelijk om af te vallen zonder honger te hebben. Het is een natuurlijke manier van eten die bij het lichaam past.

Wil jij starten met het gratis weekschema? Dan kun je ​hier beginnen met het dieet weekschema!

2. Gezond slank

Gezond Slank tablet

Met dit overzichtelijke dieetschema kun je gezond en makkelijk afvallen. Je krijgt er zelfs garantie op. In 4 weken tijd zul je minimaal 4 kilo afvallen. En daarbij zul je geen honger hebben. Dat komt omdat het belangrijkste bij afvallen is, dat je ervoor zorgt dat je gezonde maaltijden eet en dat je minder koolhydraten eet.

Minder koolhydraten eten

Net als bij het gratis weekschema gaat ook het Gezond Slank dieet er vanuit dat een te grote hoeveelheid koolhydraten de reden is dat mensen te zwaar worden. Koolhydraten zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel en daardoor heb je de hele dag door honger en lekkere trek. Door meer eiwitten en vetten te eten, zul je je goed vol voelen na een maaltijd en pas weer trek krijgen als het tijd is voor je volgende maaltijd.

Door het dieetplan van Gezond Slank te volgen, zul je gegarandeerd afvallen. En je hoeft er echt geen moeilijke gerechten voor klaar te maken. Deze maaltijden zijn simpel, ze staan binnen 15 minuten op tafel en zijn geschikt voor het hele gezin. Dat is wel zo leuk, om samen met zijn allen te eten. Er zijn genoeg diëten waarbij je alleen maar smoothies eet, of een maaltijdreep of waarbij je alleen maar soep mag eten. Niet met het Gezond Slank schema. En dat zorgt ervoor dat je het goed kunt volhouden. Alle maaltijden zijn uitgedacht voor je. Dus ook het ontbijt en de lunch.

Motivatie voor blijvende verandering

Veel mensen volgen een dieet om af te kunnen vallen, maar vergeten dat je de rest van je leven gezond zult moeten blijven eten. Als je je eetgewoonten niet verandert, zul je na je dieet al snel weer aankomen. Veel diëten veroorzaken een jojo-effect, wat niet goed is voor je gezondheid. Eerst eet je gezond en slank, maar daarna ga je terug naar je oude eetgewoontes. Dat helpt je niet. Het is dus nodig dat je je gedrag verandert. Dat is waar het Gezond Slank dieetschema ook voor bedacht is. Het helpt je anders te denken over voeding en over je gewoontes. Daarom zitten er oefeningen bij om je te motiveren en naar je doelen toe te werken. Ook na het dieet kun je deze gezonde manier van eten blijven volhouden, zodat je op je ideale gewicht kunt blijven.

Afvallen wordt gemakkelijk gemaakt

Het Gezond Slank dieetschema helpt je om afvallen zo gezond en makkelijk mogelijk te maken.

​Het is een compleet pakket met 40 recepten met boodschappenlijstjes, voor maaltijden die je lichaam voorzien van alle vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten die het nodig heeft, om gezond en fit te blijven. Recepten die de vetverbranding stimuleren en je helpen minimaal 4 kilo af te vallen in 4 weken.

​Dit dieetschema is niet gratis. Maar omgerekend kost het je maar een euro per dag. En een kleine investering kan je juist helpen om gemotiveerd aan de slag te gaan, omdat het werkt als een stok achter de deur. Daarnaast is je gezondheid toch ook iets waard. Met dit dieetschema krijg je eindelijk voor elkaar wat we allemaal willen: Moeiteloos en gezond afvallen.

Wil je starten met Gezond Slank? Dan kun je hier Gezond Slank bekijken.

3. Eiwitdieet

eiwitdieet

Het eiwitdieet lijkt op de voorgaande twee diëten. Het aandeel eiwitten is hierbij alleen nog hoger. Binnen een normaal eetpatroon is 15% van wat je eet eiwitten. Bij het eiwitdieet breng je dit aandeel omhoog naar 35%. Ook vetten zijn belangrijk binnen een gezond dieet. Het aandeel koolhydraten komt tussen de 20 en 40% te liggen.

Complexe koolhydraten

Er zijn twee soorten koolhydraten: de enkelvoudige en de complexe koolhydraten. Binnen het eiwitdieet zou je moeten proberen om alleen nog complexe koolhydraten te eten. Enkelvoudige (simpele) koolhydraten worden heel snel in je bloed opgenomen en veroorzaken heftige pieken in je bloedsuikerspiegel. Deze kun je beter vermijden. Je vindt ze in wit brood, witte rijst, snoep en chocola. Complexe koolhydraten worden minder snel opgenomen, ze vullen beter en doen de suikerspiegel minder pieken. Ze zitten in volkorenbrood en bijvoorbeeld havermout.

Een natuurlijke manier van eten

Het principe van het eiwitdieet is om zo natuurlijk mogelijk te eten. Het gaat er vanuit dat de mens lang geleden een jager verzamelaar was, die van nature ook niet veel koolhydraten at. Dit dieet zou dus teruggrijpen naar die tijd, omdat onze spijsvertering nog hetzelfde werkt als toen. Dat betekent dat je binnen dit dieet zoveel mogelijk kiest voor onbewerkte producten. Dus vlees, groente, fruit, zaden en noten. Het is ook belangrijk om veel groente te eten, omdat eiwitten de zuurgraad van je lichaam kunnen verlagen en groenten gaan dit tegen.

​Door het eiwitdieet te volgen kun je op een rustige en gezonde manier afvallen, met gemiddeld zo’n ​kilo per week. Je zult merken dat je gewicht verliest en dat je buikomvang kleiner wordt. Het eten van meer eiwitten stimuleert de verbranding van het ​vet.

 Ook bij het eiwitdieet heb je het voordeel dat je door eiwitrijke voeding geen schommelingen in je bloedsuikerspiegel zult hebben. Je kunt afvallen zonder hongergevoel, omdat de eiwitten een goed gevuld gevoel geven. De maaltijden binnen het eiwitdieet zijn smakelijk en ook makkelijk te bereiden.

Lekker eten, gezond afvallen

Als je eet volgens het eiwitdieet is dat een behoorlijk verandering van het standaard eetpatroon. Muesli, brood, aardappelen en rijst zullen minder gegeten kunnen worden. In plaats daarvan eet je meer groente, vlees, vis en eieren. Als ontbijt kun je bijvoorbeeld kwark met fruit en noten eten, of een paar gekookte eieren. De avondmaaltijd bestaat uit veel groente en vlees of vis. Maar je kunt enorm variëren. Met kruiden, specerijen en zelf gemaakte sausen en dressings maak je elke maaltijd weer bijzonder.

Niet alleen kun je met het eiwitdieet goed afvallen. Het is juist ook een prima manier om te zorgen dat je op je goede gewicht blijft. Want je kunt wel terug naar je oude manier van eten, maar dan heb je grote kans dat je weer snel aankomt. Je kunt prima volgens het eiwitdieet blijven eten. Het is dan ook eerder een leefwijze dan een dieet (net als de voorgaande diëten trouwens).

Wil je meer weten over het eiwitdieet? Dan kun je hier ​de voordelen en nadelen van het eiwitdieet vinden.

4. Het Mediterraanse dieet

mediterraanse dieet

Het Mediterraanse dieet is gebaseerd op de manier van eten van de mensen rond de Middellandse zee. Uit onderzoeken blijkt dat er bepaalde gebieden zijn waar de mensen ouder worden dan gemiddeld. Dat komt onder andere door hun manier van eten. Het Mediterraanse dieet kiest het beste van het beste uit wat ze in die regio’s eten, zoals olijfolie, groente en fruit en alles het liefst zo min mogelijk bewerkt.

Natuurlijke en voedzame producten

Het gaat bij dit dieet niet om een specifieke manier van eten. Het Middellandse zeegebied is groot en de keuken gevarieerd. Wat er voornamelijk veel gebruikt wordt zijn lokaal gekweekte producten van hoge kwaliteit. Het zou zo puur mogelijk moeten zijn, dus niet bewerkt. Ook wordt er weinig suiker gegeten. In je maaltijden verwerk je groente, fruit, noten, zaden, volkoren granen, vis en vlees en olijfolie. Rood vlees mag ook gebruikt worden, maar in kleinere porties dan we hier gewend zijn (100 gram per persoon). Aangeraden wordt om twee keer per week vis (of schaal- en schelpdieren) te eten.

Voordelen voor de gezondheid

De voordelen van het Mediterrane dieet zijn dat het gezond is, dat je er je levensduur mee zou kunnen verlengen en dat het helpt om diabetes te voorkomen. Maar je kunt het zeker ook gebruiken om af te vallen. Het Mediterrane dieet is niet koolhydraatarm, maar er worden wel minder koolhydraten gegeten. Er wordt dan gekozen voor volkoren producten, dus de complexe koolhydraten. Je kookt bewust met voedzame producten, de porties zijn wat kleiner dan je gewend was. Omdat je ook minder bewerkte voeding en suiker eet, kan het veel bijdragen aan een gezond eetpatroon en dus ook aan afvallen. Je kunt gewoon drie maaltijden per dag eten en gezonde tussendoortjes kiezen.

Gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen

Het dieet biedt veel mogelijkheden te variëren met de producten uit de Mediterrane keuken. Je kunt je inspiratie halen uit Spanje, Griekenland of Italië. Gebruik de heerlijke Mediterrane kruiden (basilicum, oregano), voedzame olijven, tomaten en knoflook. Als tussendoortje kies je voor een handje amandelen of walnoten, die boordevol gezonde vetten en vitamines zitten. Het is niet moeilijk om af te vallen en gezond te eten met dit dieet. Denk aan heerlijke salades, roerbakgerechten of maaltijden met gezonde vis. Er is veel mogelijk met het Mediterraanse dieet.

​​Ook dit is eerder een levenswijze dan een dieet. Je kunt gezonde en smakelijke gerechten eten, die alle gezonde voedingsstoffen bevatten die je lichaam nodig heeft.

Veel diëten werken op basis van het terugdringen van het aantal calorieën dat je eet, maar daardoor ga je ook belangrijke vitamines, vezels en mineralen missen. Dat is bij deze gezonde manieren van eten niet het geval. Je eet heerlijk, je voedt je lichaam, je hebt geen honger en toch kun je afvallen.

Wil je meer weten over het Mediterraanse dieet? Dan kun je hier de voordelen en nadelen van het Mediterraanse dieet vinden.

5. Crash dieet

crash dieet

Het crashdieet is vooral zo bekend, omdat je er in korte tijd veel mee kunt afvallen. Het speelt in het verlangen van mensen om zo snel mogelijk resultaat te krijgen. Maar supersnel afvallen in korte tijd is niet het beste voor je lichaam. Tijdens het crashdieet wordt de hoeveelheid calorieën die je op een dag mag binnenkrijgen, sterk teruggebracht. Heb je normaal tussen de 2000 en 2500 calorieën nodig, tijdens het crashdieet eet je er maar tussen de 700 en 1200.

Soorten crash diëten

Er zijn verschillende soorten crash diëten. Je kunt kiezen voor een dieet waarbij je maar een soort voeding eet: citroensapdieet, ananasdieet, yoghurtdieet. Er zijn ook diëten die een pakket aan maaltijdvervangers leveren.  Dit zijn vaak eiwitrijke poeders waar je een pudding of smoothie mee maakt. De tussendoortjes bestaan uit repen. Het nadeel is dat ze veel chemische bestanddelen bevatten en vaak ook suikers of suikervervangers. De laatste manier om een crashdieet te doen, is door de porties van je maaltijden heel klein te maken en alleen die producten te eten die weinig calorieën bevatten.

Crash dieet leidt tot tekorten

Op welke manier je het crashdieet ook aanpakt, je ontkomt niet aan het feit dat je veel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. De maaltijdvervangers, sapjes, smoothies en minuscule maaltijden bevatten te weinig vezels, vitaminen en mineralen. Je lichaam kan dat voor korte tijd wel verdragen, maar zeker niet op de lange duur. Dat kun je vaak ook zien aan mensen die een crashdieet doen: ze zien er bleek en slap uit. Het is dus niet aan te raden zo’n dieet langer dan enkele dagen te doen.

Een ander nadeel van het crash dieet is dat je veel honger zult hebben. Om maar gewicht te verliezen eet je zoveel calorieën minder, dat je lichaam snakt naar brandstof. Het crash dieet is daarom zo moeilijk vol te houden. De honger zorgt voor trillende spieren, een slechte concentratie en een slecht humeur. Hoe langer je het dieet volgt, hoe meer last je hier van zult hebben. De effecten op je gezondheid zullen ook groter worden.

Jojo-effect door het crash dieet

En het grootste nadeel is dat het crash dieet op de lange duur niet werkt. Je valt inderdaad af in de eerste paar dagen. Maar je lichaam heeft erin de tussentijd ervoor gezorgd, dat het zich heeft aangepast aan het tekort aan calorieën. De spijsvertering is vertraagd en het lichaam gaat heel efficiënt om met energie. Het zal, zodra er weer calorieën binnenkomen, elke calorie meteen omzetten in vet. Daarom zul je dus, zodra je weer normaal gaat eten, des te sneller aankomen. Dat is het bekende jojo-effect.

Het is verleidelijk om voor de snelweg te kiezen en te denken dat je daarmee sneller op je ideale gewicht komt. Maar het heeft weinig zin als je ook in korte tijd weer terug bij je beginpunt bent. Het crashdieet is daarnaast nog slecht voor je lichaam ook. Door te kiezen voor de eerder genoemde diëten, geef je jezelf de kans op een rustige manier af te vallen, waarna je dat gewicht blijvend kunt vasthouden.

Wil jij afvallen met een crashdieet? Dan kun je hier de voordelen en nadelen van het crashdieet vinden of lezen over het ziekenhuisdieet.