Een crash dieet werkt niet! Bekijk hier wat er wel werkt!

Laatste update: dinsdag, 21 november, 2017
crash dieet

Wil jij graag afvallen? Ben je aan het nadenken over een crash dieet, maar weet je niet of dit een goed idee is? Wat de gevaren zijn en de voordelen en nadelen?

In dit artikel doen wij uit de doeken wat een crash dieet en waarom het geen goed idee is. Er kleven namelijk meer nadelen dan voordelen aan een crash dieet. Een crash dieet kan zelfs consequenties hebben voor je gezondheid en dat zou juist de reden moeten zijn om af te vallen.

De gevaren van een crash dieet schema

In 2012 kampten 48,3% van alle Nederlanders boven de 19 jaar met overgewicht (cijfers Nationaal Kompas Volksgezondheid). Het is dan ook niet zo vreemd dat zoveel mensen willen afvallen. Soms omdat ze er beter uit willen zien op het strand, maar veel vaker uit gezondheidsoverwegingen.

Het is daarom ook onbegrijpelijk dat zoveel Nederlanders een crash dieet volgen. Een crash dieet is namelijk heel erg ongezond. Niet alleen werkt het vaak niet, en kom je meer aan dan dat je bent afgevallen na afloop van het crash dieet Een dergelijk dieet kan ook je gezondheid in gevaar brengen.

Als jij wilt afvallen, maar dat graag op een gezonde manier wilt doen zijn er betere methoden.

Maar waarom is een crash dieet eigenlijk zo ongezond? Wij geven vijf redenen waarom je zo ver mogelijk moet wegblijven van een crash dieet.

1. Tekort aan voedingsstoffen

Als je een crash dieet volgt, krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Een vrouw heeft gemiddeld tussen de 1800 en 2400 calorieën per dag nodig en een man tussen de 2200 en 2800. Afhankelijk van hoeveel je verbrandt en hoeveel je beweegt.

Bij een crash dieet krijg je normaliter tussen de 800-1200 calorieën binnen. Je krijgt dan te weinig voedingsstoffen binnen om normaal te kunnen fungeren. Je zou natuurlijk supplementen kunnen slikken om toch aan de voedingsstoffen te komen, maar echt voedsel is altijd beter.

2. Hoofdpijn

Doordat je te weinig eet, zal je een lage bloedsuikerspiegel hebben. Dit heeft hoofdpijn tot gevolg. Uiteindelijk is het je lichaam die je vertelt dat je te weinig voedsel binnenkrijgt. Zie het als een alarm. Als je afvalt en je krijgt hoofdpijn drink dan voldoende water om het tegen te gaan. Nog steeds hoofdpijn? Eet dan een banaan.

3. Vermoeidheid

Voedsel is natuurlijk energie. Als je te weinig voedsel binnenkrijgt, mis je dus de broodnodige energie. Net zoals met hoofdpijn heeft het ook te maken met een te lage bloedsuikerspiegel. Doordat je te weinig energie binnenkrijgt en een lage bloedsuikerspiegel hebt, zal je snel moe worden. Niet erg handig voor op je werk.

4. Constipatie

Een normale stoelgang is minimaal drie keer per week naar de wc. Maar bij een crash dieet krijg je te weinig vezels binnen waardoor je al snel last kunt krijgen van constipatie. Naar de wc gaan zal hierdoor pijnlijk worden en het is natuurlijk ook niet gezond.

5. Spierverlies

Bij afvallen wil je natuurlijk vet verliezen. Maar bij een crash dieet zal je niet alleen vet verliezen, maar ook spiermassa. Hoe minder calorieën je eet hoe meer spierverlies je zal hebben zo blijkt uit onderzoek(bron). De reden hiervan is simpel: je lichaam zal extra energie willen en dat zit in spieren. Je lichaam zal dus je spieren ‘opsnoepen’ om meer energie te verkrijgen. Normaliter krijg je deze energie namelijk uit je voedsel.

Nog meer redenen

Naast deze vijf redenen zijn er nog meer redenen om geen crash dieet te volgen. Zo zal je door een tekort aan sodium misselijk worden. Je kunt zelfs zo zwak worden dat je minder goed kan zien. Het is dan natuurlijk zaak om een dokter te bellen.

Voor vrouwen kan een crash dieet zelfs menstruatieproblematiek opleveren.

Een crash dieet kan dus gevaar voor je gezondheid opleveren. Wanneer je overgewicht hebt is afvallen natuurlijk goed, maar zorg dat je altijd genoeg calorieën binnenkrijgt voor je lichaam om normaal te functioneren. Kies daarom voor een verantwoord dieet.

Crash dieet op de lange termijn

Ook voor de lange termijn is dat stukken beter. Je zult vast wel gehoord hebben van mensen die een crash dieet hebben gevolgd toen 10 kilo zijn afgevallen en daarna weer zijn aangekomen. Vaak nog meer dan wat ze waren afgevallen. Dat is ook heel logisch.

Bij een crash dieet gaat je lichaam in ‘survival modus’. Zodra je weer in je gebruikelijke eetpatroon komt, zal je lichaam meer vet opslaan omdat het bang is weer een periode met te weinig voedingsstoffen terecht te komen. Je lichaam zal zich daar tegen wapenen. Om die reden heeft een crash dieet dus ook helemaal geen zin op de lange termijn. Op de korte termijn zal je afvallen, maar op de lange termijn zal je ook weer aankomen. Om over de gezondheidsrisico’s nog maar te zwijgen. Een crash dieet werkt, maar dan wel averechts.

Hoe kun je dan wel gezond afvallen?

Dan zijn er veel effectievere methodes dan een crash dieet. Bij een crash dieet krijg je vaak maar 800 tot 1200 calorieën per dag binnen. Een man heeft gemiddeld zo’n 2500 calorieën per dag nodig en een vrouw ruim 2000 calorieën. Als je nog minder dan de helft binnenkrijgt, is het natuurlijk logisch dat je lichaam tegen gaat stribbelen. Van constipatie tot hartproblemen en van hoofdpijn tot spierverlies; een crash dieet kan vele gevolgen hebben voor je lichaam en gezondheid. En afvallen op de lange termijn zit er ook al niet in. Dus wat kan je beter doen?

Wil jij gezond en blijvend afvallen? Juist omdat je gezonder wilt worden? Bekijk dan de onderstaande 2 simpele stappen.

1. Simpel maar gezond dieet schema

Doordat er zoveel ongezonde crash diëten op de markt zijn heb ik een tijdje geleden een simpel maar heel gezond dieet schema gemaakt.

Met dit dieet schema kun je gezond en blijvend afvallen. En veel mensen voelen zich er nog stukken beter bij! Ik heb al heel veel positieve mailtjes mogen ontvangen!

Je zal niet 5 kilo of 10 kilo in een week afvallen. Maar dit wil je ook helemaal niet. Zo snel afvallen met een crash dieet heeft veel te veel nadelen…

Wil je verantwoord afvallen? Dan kun je hieronder gratis mijn dieet schema downloaden. Klik op de grote download knop en vul je gegevens in.

2. Negatieve energiebalans met sporten

Afvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan je binnenkrijgt. Als je wilt afvallen heb je dus een negatieve energiebalans nodig.

Dat is verder helemaal niet negatief, maar betekent slechts dat je bijvoorbeeld -100 calorieën per dag hebt. In plaats van +100. Dan zou je immers aankomen. Een manier om een negatieve energiebalans te krijgen is door minder te eten. Je krijgt dan namelijk minder calorieën binnen. Calorieën verbrand je natuurlijk als je sport, maar ook als je op de bank zit of het huishouden doet.

In plaats van minder te eten, zou je dus ook kunnen denken aan meer bewegen. Ook dat is immers een manier om een negatieve energiebalans te krijgen. Een combinatie van gezond dieet schema (stap 1) en bewegen is de allerbeste manier en werkt vele malen beter dan een crash dieet.

Om met sporten een negatieve energiebalans te creëren kun je gaan wandelen, fietsen, fitnessen of hardlopen op bijvoorbeeld een loopband. Wil je gaan hardlopen dan kun je hier de beste loopbanden vergelijken.

Het is goed voor je gezondheid, in tegenstelling tot een crash dieet, en werkt ook op de lange termijn. Ook zal je geen spierverlies lijden, maar juist spieren kweken en ook dat is weer erg gezond. Wees dan ook niet ontmoedigd als je niet afvalt wanneer je veel sport en gezond eet. Je kweekt namelijk spieren en die wegen meer dan vet. Het resultaat zal niet meteen op de weegschaal te zien zijn, maar wel in de spiegel. Ook zal je veel beter in je vel steken.

Als je op een gezonde manier afvalt, zal je negatieve energiebalans ervoor zorgen dat je lichaam vet zal gebruiken als energiebron in plaats van spieren. Je verbrandt dan dus vet en niet je spieren. Dat is natuurlijk vele malen beter en gezonder.

Waar je bij een crash dieet je spieren zal verbranden, zal je bij een gezond dieet vet verbranden. Het kost misschien iets meer tijd, maar het effect op de lange termijn is vele malen beter voor je lichaam.

Zonder gezondheidsrisico’s afvallen dus!

Delen:
6
Shares
Share on Pinterest