Een crash dieet werkt niet! Bekijk hier wat er wel werkt!

Laatste update: 5 november, 2018
crash dieet

Wil jij graag afvallen? Ben je aan het nadenken over een crash dieet, maar weet je niet of dit een goed idee is? Wat de gevaren zijn en de voordelen en nadelen?

In dit artikel doen wij uit de doeken wat een crash dieet en waarom het geen goed idee is. Er kleven namelijk meer nadelen dan voordelen aan een crash dieet. Een crash dieet kan zelfs consequenties hebben voor je gezondheid en dat zou juist de reden moeten zijn om af te vallen.

De gevaren van een crash dieet schema

In 2012 kampten 48,3% van alle Nederlanders boven de 19 jaar met overgewicht (cijfers Nationaal Kompas Volksgezondheid). Het is dan ook niet zo vreemd dat zoveel mensen willen afvallen. Soms omdat ze er beter uit willen zien op het strand, maar veel vaker uit gezondheidsoverwegingen.

Het is daarom ook onbegrijpelijk dat zoveel Nederlanders een crash dieet volgen. Een crash dieet is namelijk heel erg ongezond. Niet alleen werkt het vaak niet, en kom je meer aan dan dat je bent afgevallen na afloop van het crash dieet Een dergelijk dieet kan ook je gezondheid in gevaar brengen.

Als jij wilt afvallen, maar dat graag op een gezonde manier wilt doen zijn er betere methoden. Maar waarom is een crash dieet eigenlijk zo ongezond?

Tien redenen waarom je zo ver mogelijk moet wegblijven van een crash dieet:

1. Verlies van spiermassa

Tijdens een crash dieet eet je weinig. Zo weinig dat je lichaam in de overlevingsstand terecht komt. Dat betekent dat het kijkt naar wat de meeste energie verbruikt en dat zijn de spieren. Deze verbruiken zelfs in rust nog energie. Daar heeft het lichaam op dit moment niet veel van en het wil besparen. In plaats van vet, gaat het lichaam spieren afbreken om aan energie te komen. Zo bespaart het energie en kan het langer toe met minder voeding.

Jij denkt dus af te vallen met een crash dieet, maar het is geen vet wat je verbrandt, maar spieren. Doordat je spieren afgebroken worden voel je je sneller moe en heb je minder kracht in je lichaam.

2. Trage schildklier

Doordat je veel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt tijdens een crash dieet, kun je problemen krijgen met de schildklier. Deze heeft jodium en selenium nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spoorelementen krijg je te weinig binnen. Het kan zijn dat de schildklier hierdoor te langzaam gaat werken. En een traag werkende schildklier zorgt voor een minder snelle spijsvertering.

Als je spijsvertering minder snel werkt, zul je ook niet meer zo veel afvallen. Het nadeel is, dat jij dan waarschijnlijk denkt dat je nog teveel eet. En de kans is groot dat je dan nog minder gaat eten, want je wilt wel blijven afvallen. Zo zul je alleen maar grotere tekorten in je lichaam veroorzaken. Een trage schildklier kan ook zorgen voor stemmingswisselingen, een slechte concentratie, vermoeidheid en het gevoel dat afvallen niet meer lukt.

3. Rimpels en een ongezonde huidskleur

Je huid, haar en nagels hebben allerlei vitamines, mineralen en antioxidanten nodig om gezond te blijven. Aan veel mensen die een crash dieet volgen is het af te zien dat ze dit doen. Ze zien er bleek uit. Hun huid is rimpelig en hun haar ziet er dof uit. Het feit dat je aan de buitenkant kunt zien dat je een dieet volgt, betekent dat er binnenin je lichaam iets niet goed zit. Je zorgt niet goed voor jezelf door een crash dieet te volgen.

4. Hormoonproblemen

Het lichaam is een ingewikkeld systeem, waarin alles met elkaar samenhangt. Deze systemen zijn gevoelig en om ze in balans te houden is goede voeding essentieel. Door het volgen van het crash dieet voorzie je je lichaam niet van de voedingsstoffen die het nodig heeft. Het kan daardoor gebeuren dat je hormonen uit balans raken.

Hormonen zijn stoffen die boodschappen geven aan alle organen, en ze spelen o.a. een rol bij de spijsvertering en waar lichaamsvet wordt opgeslagen. Daarom kan het crash dieet zorgen voor veranderingen in je eetlust en je lichaamsgewicht. Dit is vooral het geval als je maaltijdvervangers gebruikt, die grote hoeveelheden suikers of suikervervangers bevatten. Deze veroorzaken veel schommelingen in je bloedsuikerspiegel en verstoren de werking van de honger- en verzadigingshormonen.

5. Gebrek aan belangrijke voedingsstoffen

Door bepaalde groepen voedingsstoffen uit je dieet te schrappen, ga je al snel een tekort krijgen aan belangrijke vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Je eet bijvoorbeeld alleen maar fruit, alleen maar soep of kleine maaltijden die beperkt zijn in de voedingsstoffen die ze leveren.  Welk soort dieet het ook is, het bevat te weinig van alles.

Mensen die een crash dieet volgen krijgen al snel een tekort aan Vitamine B12 en ijzer. IJzer helpt zuurstof naar je organen te vervoeren. Een tekort hieraan zorgt ervoor dat je cellen zuurstofgebrek krijgen en afsterven. Vitamine B12 is nodig om je zenuwen gezond te houden. Krijg je hiervan te weinig binnen, dan merk je dat in trillende spieren, vermoeidheid en een slecht geheugen. Een crash dieet is door een gebrek aan voedingsstoffen uitputtend voor je lichaam.

6. Jojoën met je lichaamsgewicht

Je doet dit dieet omdat je wilt afvallen. En dat zal in de eerste paar dagen ook wel gebeuren (voornamelijk vocht en spieren). Maar doordat je zo snel gewicht verliest, ga je jezelf uiteindelijk tegenwerken. Je lichaam gaat in de overlevingsstand. Dit betekent dat de spijsvertering vertraagt met zo’n 30%. Het lichaam zorgt ervoor dat het heel zuinig met energie om kan gaan.

Ook zal het lichaam ervoor zorgen dat elke calorie die binnenkomt direct wordt opgeslagen als vetreserve. Dat is de reden dat je na een crash dieet over het algemeen heel snel weer aankomt. Daarom kun je beter afvallen op een manier die dit overlevingsmechanisme niet activeert.

7. Belasting door afvalstoffen

In je lichaamsvet en spieren liggen allerlei afvalstoffen opgeslagen. Je komt in het dagelijks leven in aanraking met deze stoffen. Je lichaam kan ze vaak niet afvoeren en slaat ze op. Je krijgt ze binnen door medicijngebruik, vervuiling en het gebruik van gifstoffen.

Als je plotseling veel gewicht verliest en dit vet en de spieren worden afgebroken, komen deze gifstoffen vrij. Dit kan zorgen voor misselijkheid en hoofdpijn. Je kunt er letterlijk ziek van worden en het kan een zware belasting zijn voor een lichaam, dat door het snelle afvallen toch al onder druk staat.

8. Invloed op je mentale welzijn

Ook je hersenen hebben voedingsstoffen nodig, die het tijdens een crash dieet niet krijgt. Dat heeft invloed op hoe je je voelt, op hoe je in je vel zit. Tijdens een crash dieet kun je je geïrriteerd voelen, vermoeider zijn dan anders en last hebben van concentratieproblemen. Het zal ook te merken zijn in je seksleven, want je kunt minder zin in seks hebben. Uiteindelijk kan het gebrek aan voedingsstoffen leiden tot een verstoring van de aanmaak van het happy-hormoon serotonine, wat het risico op een depressie vergroot.

Een ander probleem is dat crashdiëten een verstoorde relatie met je lichaam kunnen veroorzaken, zodat er een eetprobleem ontstaat. Je raakt zo geobsedeerd door eten, door hoe je eruit ziet en hoe je van dat beetje lichaamsvet afkomt, dat je boulimia of anorexia kunt ontwikkelen. Je krijgt een ongezond eetpatroon en een verkeerd beeld van je lichaam. Het kan lang duren om daar weer vanaf te komen.

9. Darmproblemen

Darmproblemen kunnen ook ontstaan tijdens een crash dieet. Als je alleen maar maaltijdvervangers of soep eet, dan zul je een chronisch tekort aan vezels krijgen. Vezels zorgen voor een gezonde darmwerking en als je deze niet voldoende binnenkrijgt, zul je dit merken door verstopping. Dit is pijnlijk en zorgt ervoor dat je darmen niet goed zullen werken. Vezels zijn verder ook belangrijk om de gezonde bacteriën in je darmen te ondersteunen. Krijg je niet genoeg vezels binnen, dan raakt de darmflora op de lange duur verstoord.

10. Lage bloeddruk

 Een crash dieet veroorzaakt een gebrek aan energie, je lichaam heeft niet genoeg brandstof om goed te kunnen functioneren. Je loopt het risico op een te lage bloeddruk. Het hart heeft niet meer genoeg energie om het bloed rond te pompen. Dit betekent dat je last kunt krijgen van duizelingen, concentratieproblemen en vermoeidheid. Een lage bloeddruk is een serieus gevaar voor je gezondheid en vergroot het risico op hartklachten.

Crash dieet op de lange termijn

Een crash dieet kan dus gevaar voor je gezondheid opleveren. Wanneer je overgewicht hebt is afvallen natuurlijk goed, maar zorg dat je altijd genoeg calorieën binnenkrijgt voor je lichaam om normaal te functioneren. Kies daarom voor een verantwoord dieet.

Ook voor de lange termijn is dat stukken beter. Je zult vast wel gehoord hebben van mensen die een crash dieet hebben gevolgd toen 10 kilo zijn afgevallen en daarna weer zijn aangekomen. Vaak nog meer dan wat ze waren afgevallen. Dat is ook heel logisch.

Bij een crash dieet gaat je lichaam in ‘survival modus’. Zodra je weer in je gebruikelijke eetpatroon komt, zal je lichaam meer vet opslaan omdat het bang is weer een periode met te weinig voedingsstoffen terecht te komen. Je lichaam zal zich daar tegen wapenen. Om die reden heeft een crash dieet dus ook helemaal geen zin op de lange termijn. Op de korte termijn zal je afvallen, maar op de lange termijn zal je ook weer aankomen. Om over de gezondheidsrisico’s nog maar te zwijgen. Een crash dieet werkt, maar dan wel averechts.

Hoe kun je dan wel gezond afvallen?

Dan zijn er veel effectievere methodes dan een crash dieet. Bij een crash dieet krijg je vaak maar 800 tot 1200 calorieën per dag binnen. Een man heeft gemiddeld zo’n 2500 calorieën per dag nodig en een vrouw ruim 2000 calorieën. Als je nog minder dan de helft binnenkrijgt, is het natuurlijk logisch dat je lichaam tegen gaat stribbelen. Van constipatie tot hartproblemen en van hoofdpijn tot spierverlies; een crash dieet kan vele gevolgen hebben voor je lichaam en gezondheid. En afvallen op de lange termijn zit er ook al niet in. Dus wat kan je beter doen?

Wil jij gezond en blijvend afvallen? Juist omdat je gezonder wilt worden? Bekijk dan de onderstaande 2 simpele stappen.

1. Simpel maar gezond dieet schema

Doordat er zoveel ongezonde crash diëten op de markt zijn heb ik een tijdje geleden een simpel maar heel gezond dieet schema gemaakt.

Met dit dieet schema kun je gezond en blijvend afvallen. En veel mensen voelen zich er nog stukken beter bij! Ik heb al heel veel positieve mailtjes mogen ontvangen!

Je zal niet 5 kilo of 10 kilo in een week afvallen. Maar dit wil je ook helemaal niet. Zo snel afvallen met een crash dieet heeft veel te veel nadelen...

Wil je verantwoord afvallen? Dan kun je hieronder gratis mijn dieet schema downloaden. Klik op de grote download knop en vul je gegevens in.

crash dieet schema

2. Negatieve energiebalans met sporten

Afvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan je binnenkrijgt. Als je wilt afvallen heb je dus een negatieve energiebalans nodig.

Dat is verder helemaal niet negatief, maar betekent slechts dat je bijvoorbeeld -100 calorieën per dag hebt. In plaats van +100. Dan zou je immers aankomen. Een manier om een negatieve energiebalans te krijgen is door minder te eten. Je krijgt dan namelijk minder calorieën binnen. Calorieën verbrand je natuurlijk als je sport, maar ook als je op de bank zit of het huishouden doet.

In plaats van minder te eten, zou je dus ook kunnen denken aan meer bewegen. Ook dat is immers een manier om een negatieve energiebalans te krijgen. Een combinatie van gezond dieet schema (stap 1) en bewegen is de allerbeste manier en werkt vele malen beter dan een crash dieet.

Om met sporten een negatieve energiebalans te creëren kun je gaan wandelen, fietsen, fitnessen of hardlopen op bijvoorbeeld een loopband. Wil je gaan hardlopen dan kun je hier de beste loopbanden vergelijken.

Sporten en bewegen zijn ook goed voor de gezondheid

Het is goed voor je gezondheid, in tegenstelling tot een crash dieet, en werkt ook op de lange termijn. Ook zal je geen spierverlies lijden, maar juist spieren kweken en ook dat is weer erg gezond. Wees dan ook niet ontmoedigd als je niet afvalt wanneer je veel sport en gezond eet. Je kweekt namelijk spieren en die wegen meer dan vet. Het resultaat zal niet meteen op de weegschaal te zien zijn, maar wel in de spiegel. Ook zal je veel beter in je vel steken.

Als je op een gezonde manier afvalt, zal je negatieve energiebalans ervoor zorgen dat je lichaam vet zal gebruiken als energiebron in plaats van spieren. Je verbrandt dan dus vet en niet je spieren. Dat is natuurlijk vele malen beter en gezonder.

Waar je bij een crash dieet je spieren zal verbranden, zal je bij een gezond dieet vet verbranden. Het kost misschien iets meer tijd, maar het effect op de lange termijn is vele malen beter voor je lichaam.

Zonder gezondheidsrisico’s afvallen dus!