Hoeveel kilo kun je afvallen in een week?

De vraag rondom afvallen die misschien wel het meeste gesteld wordt, is hoeveel je kunt afvallen in een week. Om af te kunnen vallen, moet je minder gaan eten en minder snoepen. Je moet dus een hoop laten. Daarom willen mensen graag weten, hoeveel dat hun uiteindelijk gaat opleveren en hoe snel dat gaat.

Maar het is lastig om precies aan te geven hoeveel je kunt afvallen in een week. Dat hangt af van je eigen eetpatroon en ook of je rekening wilt houden met je eigen gezondheid. Afvallen kan best heel snel gaan. Het is echter beter om gewichtsverlies rustiger aan te pakken, zodat je uiteindelijk een goed resultaat behaalt en dat ook vast kunt houden.

Hoeveel kilo kun je afvallen in een week?

Als je kijkt naar hoe snel je kunt afvallen, spelen er veel verschillende factoren mee. Je huidige gewicht speelt mee, want hoe meer overgewicht je hebt, hoe sneller je in het begin kunt afvallen. Ook speelt je huidige voedingspatroon mee en wat voor dieet je wilt volgen. Om af te kunnen vallen moet je een tekort aan energie creëren, zodat je lichaam vet gaat verbranden.

Alles wat je eet, heeft een calorische waarde. Dat betekent dat voeding je energie geeft en die energie kun je weergeven met een getal (calorie). Als je lichaam die energie opslaat als vet, heeft ook dat vet een calorische waarde. Een gram vet bevat 9 calorieën. Een kilo lichaamsvet staat gelijk aan 9000 calorieën.

Een kilo lichaamsvet gelijk staat aan 9000 calorieën

Om te zien wat dit voor jou betekent, kun je kijken naar hoeveel een gemiddelde man of vrouw eet op een dag. Voor vrouwen is dat 2000 calorieën en voor mannen 2500 calorieën. Per week zul je 14000 calorieën eten. Je weet nu dat een kilo lichaamsvet gelijk staat aan 9000 calorieën. Wil je zoveel afvallen, dan moet je jezelf die calorieën ontzeggen en houd je slechts 5000 calorieën per week over, omgerekend: 714 calorieën per dag. Dat is behoorlijk weinig (een derde van wat je normaal zou eten).

Hieruit blijkt dat een kilo per week afvallen van puur vet al behoorlijk lastig zal zijn. Een halve kilo vet lijkt al beter haalbaar: om dat te bereiken zul je elke week 4500 calorieën per week minder te hoeven eten. Voor een vrouw betekent dat zij uitkomt op 1400 calorieën per dag en een man op 1860. Omdat je naast vet ook vocht en spiermassa zal verliezen kun je ongeveer rekenen op 1 a 2 kilo per week afvallen.

Snel afvallen of niet?

Wie wil afvallen, zal zijn eetpatroon moeten aanpassen. Afvallen kan alleen als je zorgt dat je minder energie binnenkrijgt, dan dat je verbruikt. Als je gewicht verliest, houd je meestal bij hoeveel dat is en hoe snel dat gaat. Dat is natuurlijk leuk, elke week zie je dat getal op de weegschaal lager worden. Maar hoe snel kun je afvallen en is dat nog wel gezond?

Je leest vaak op allerlei websites over wonder-supplementen of diëten die je kunnen helpen om de kilo’s eraf te laten vliegen. Maar het is de vraag of dat wel realistisch is. Je hebt je overgewicht niet in vier weken tijd gekregen (uit onderzoek blijkt dat mensen in een jaar tijd gemiddeld maar een halve tot een hele kilo aankomen). Het gaat er in alle waarschijnlijkheid dus ook niet in vier weken tijd weer af.

Onderzoek naar snel afvallen

Uit onderzoek blijkt rustig afvallen beter werkt dan snel afvallen. In een onderzoek uit 1994 werden 49 vrouwen met obesitas meer dan een jaar lang gevolgd. Ze werden in twee groepen opgedeeld, waarbij groep 1 een dieet kreeg met slechts 420 calorieën per dag kreeg en groep 2 een dieet met 1200 calorieën. Het mag geen verbazing wekken dat groep 1 snel afviel. Na een half jaar was het gemiddelde gewichtsverlies in deze groep 22 kilo per persoon, en in groep 2 was dit 12 kilo.

Maar op de langere termijn was een bijkomend effect van het strenge dieet, dat de vrouwen uit groep 1 het niet vol hielden. Ze begonnen te snoepen en op den duur kwamen ze op een hoger lichaamsgewicht uit dan groep 2. Groep 2 was beter in staat het dieet te blijven volgen en bleef afvallen. Ook uit andere onderzoeken blijkt dat rustig en gestaag afvallen beter werkt, dan strenge diëten. De resultaten van het afvallen kun je daarnaast ook nog versnellen door meer te gaan bewegen.

Wil jij 2 kilo per week afvallen?

Met mijn dieetschema kun je moeiteloos 2 kilo per week afvallen! Klik hieronder op de knop om mijn gratis dieetschema te downloaden.

Welk dieet past bij jou?

Dieetschema met vlees

Vegetarisch dieetschema

De nadelen van te snel afvallen

Hoewel het mogelijk is om sneller af te vallen dan een halve tot een hele kilo per week, is dat niet alleen moeilijk vol te houden, maar ook slecht voor je gezondheid. Met een zogenaamd crashdieet kun je misschien veel meer per week afvallen. Je eet dan bijvoorbeeld 500 tot 750 calorieën per dag. Maar als je kijkt naar de nadelen van zo’n dieet, kun je je afvragen of je dat de moeite waard vindt:

1. Afbraak van je spieren

Als je afvalt, betekent dat niet automatisch dat je alleen maar vet verliest. Je kunt ook afvallen doordat je vocht kwijtraakt (dat is zeker zo in de eerste weken). Daarnaast gaat je lichaam bij een dergelijk dieet wanhopig op zoek naar extra energie. Het gaat dan over tot het verbranden van spierweefsel. Dat is niet de bedoeling, want die spieren wil je graag behouden. Je kunt dit voorkomen door minder snel af te vallen, zodat je lichaam opgeslagen lichaamsvet zal gebruiken als bron van energie.

2. Afvallen, en dan weer aankomen

Crashdiëten zoals het soepdieet of south beach dieet nodigen uit tot het jojo-effect. Je zult de eerste niet zijn die eerst snel afvalt, maar zodra je weer normaal gaat eten, weer snel aankomt. Dat komt omdat je lichaam in shock was door het dieet. Er was een groot gebrek aan energie. Als er dan opeens weer calorieën binnen komen, zal je lichaam die snel weer opslaan als vet. Het kan zelfs zo zijn dat je na een crashdieet uiteindelijk meer zult wegen dan voor je begon.

3. Tekorten leiden tot gezondheidsproblemen

Tijdens een crashdieet moet je je calorie-inname strikt beperken. Dat leidt ertoe dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo zul je, zeker als je zo’n dieet te lang volgt, een tekort krijgen aan vitamines, mineralen, eiwitten en vetten. Dit is slecht voor je gezondheid. Behalve dat je je moe en futloos kunt gaan voelen, kun je last krijgen van duizeligheid, concentratiestoornissen en een verstoorde spijsvertering. Het volgen van een crashdieet kan lijden tot chronische problemen met de gezondheid.

Hoe kun je wel gezond afvallen?

Gezond afvallen doe je op een manier die je gezondheid niet in gevaar brengt en die je de mogelijkheid geeft om je gewichtsverlies ook op de lange termijn te behouden. Dat kan dus het beste door op een rustig tempo af te vallen. Het is aan te raden om de hoeveelheid calorieën die je jezelf ontzegt, te beperken tot 500 calorieën per dag. Daarmee kun je ongeveer een halve kilo per week (of 2 kilo per maand) afvallen. Dit kun je nog versnellen door meer te gaan bewegen.

Het voordeel van op deze manier afvallen is dat je daadwerkelijk lichaamsvet kwijtraakt (geen spieren) en dat er geen jojo-effect zal ontstaan. Je hebt dan meer zekerheid dat je ook in de toekomst op een gezond gewicht kan blijven. En dat is wat je wilt. Want wat heeft afvallen voor zin, als je daarna weer aankomt en over een jaar weer opnieuw moet beginnen met afvallen?

Daarom kun je beter kiezen voor een gezond eetpatroon in plaats van een dieet. Je kiest voor een gezonde manier van eten die je lange tijd (in principe de rest van je leven) kunt volhouden. Je blijft dan op een gezond gewicht en hoeft je dan geen zorgen meer te maken over afvallen.

Andere leuke artikelen