Waar zitten koolhydraten in?

Waar zitten koolhydraten in? Ze zitten in fruit, groente, brood, maar ook in snoep en frisdrank. Koolhydraten zitten in heel veel producten maar er is dus wel verschil in welke koolhydraten goed zijn voor je gezondheid.

Ons lichaam heeft elke dag weer brandstof nodig en koolhydraten zijn een goede keuze. Je moet alleen wel de juiste kiezen. Er zijn snelle en langzame koolhydraten. Ze hebben een verschillend effect op je lichaam. Als je dit artikel leest, weet je voortaan welke soort koolhydraten goed voor je zijn en waar ze in zitten. Dan ben je al een heel eind op weg.

Het verschil tussen simpele en complexe koolhydraten

Het menselijk lichaam gebruikt micronutriënten als brandstof voor alle processen die nodig zijn om gezond te blijven. Koolhydraten zijn zo’n micronutriënt. Er zijn simpele koolhydraten en complexe koolhydraten. Er zit verschil in de snelheid waarmee ze opgenomen worden, hun invloed op de bloedsuikerspiegel en dus op hoe het lichaam ze kan gebruiken.

Simpele koolhydraten

Wanneer je iets eet met simpele of enkelvoudige koolhydraten, dan kan het lichaam die snel opnemen. Dat betekent dat je er ook snel energie van krijgt. Ze hebben wel als nadeel dat ze je bloedsuikerspiegel doen schommelen, er ontstaat een piek, waarna het lichaam insuline aanmaakt. Dit stofje zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel weer zakt.

Een schommelende bloedsuikerspiegel veroorzaakt een gebrek aan energie en een gevoel van honger. Je krijgt dus trek en gaat op zoek naar een snack. Hoe vaker je kiest voor simpele koolhydraten, hoe meer van die schommelingen in je bloedsuikerspiegel je hebt en hoe meer je eet. Op die manier loop je meer risico op overgewicht en diabetes.

Snelle koolhydraten zijn hetzelfde als snelle suikers. Je kunt dus eigenlijk wel zeggen dat het ongezonde koolhydraten zijn. Ze bevatten nauwelijks voedingsstoffen, dus dragen niets bij aan je gezondheid.Je vindt simpele koolhydraten in wit brood, pasta en rijst, maar ook in snoep, cake en chocola.

Complexe koolhydraten

Deze soort koolhydraten leveren ook energie aan het lichaam, maar ze worden door het lichaam veel langzamer opgenomen. Dat betekent ook dat de bloedsuikerspiegel geen piek zal vertonen. Hierdoor voorkom je de lekkere trek en heb je langer voordeel van de energie die deze gezonde koolhydraten leveren. Na het eten van complexe koolhydraten zit je langer vol. Ze bevatten waardevolle voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Vezels dragen bij aan een goede gezondheid. Er zijn twee soorten vezels:

  • Oplosbare vezels: Deze zijn oplosbaar, in de dikke darm worden ze afgebroken. Ze worden ook wel fermenteerbare vezels of prebiotica genoemd. Ze helpen voedsel om te vormen tot een slijmerige massa, waardoor het beter door de darmen kan doorstromen. Deze vezels krijg je binnen als je fruit, groente en peulvruchten eet.
  • Onoplosbare vezels: Niet fermenteerbare vezels kunnen niet afgebroken worden. Ze stimuleren de darmen, zodat deze in beweging blijven en daardoor de ontlasting naar buiten stuwen. De vezels nemen onderweg vocht op, ze zwellen op en nemen ruimte in. Dat helpt om de darmen beter te kunnen legen. Onoplosbare vezels vind je in zemelen, groente, bonen en volkoren producten.

Het is dus de moeite te waard om simpele koolhydraten te mijden en voornamelijk te kiezen voor langzame koolhydraten. Zeker als je graag wilt afvallen.

Wil jij 2 kilo per week afvallen?

Met mijn dieetschema kun je moeiteloos 2 kilo per week afvallen! Klik hieronder op de knop om mijn gratis dieetschema te downloaden.

Welk dieet past bij jou?

Dieetschema met vlees

Vegetarisch dieetschema

Waar zitten koolhydraten in? De gezonde koolhydraten lijst

Er zijn veel gezonde producten met koolhydraten. Als jij je afvraagt waar koolhydraten inzitten dan vind je hieronder een heleboel producten:

Fruit

  • Aalbessen
  • Aardbeien
  • Appels
  • Bananen
  • Blauwe bessen
  • Kersen
  • Kiwi
  • Mandarijnen
  • Mango
  • Meloen
  • Peren
  • Perzik
  • Pruimen
  • Sinaasappelen

Granen en rijst

  • Boekweit
  • Gerst
  • Havermout
  • Mais
  • Quinoa
  • Roggebrood
  • Spelt
  • Volkoren brood
  • Volkoren pasta
  • Volkoren wrap
  • Zilvervliesrijst

Groente

  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Kastanje champignons
  • Komkommer
  • Oesterzwam
  • Paprika
  • Pastinaak
  • Pompoen
  • Rode bieten
  • Rode kool
  • Sperziebonen
  • Spinazie
  • Spruiten
  • Tomaten
  • Ui
  • Veldsla
  • Witlof
  • Wortels
  • Zoete aardappel

Peulvruchten

  • Bruine bonen
  • Doperwten
  • Kapucijners
  • Kidneybonen
  • Kikkererwten
  • Linzen
  • Witte bonen

Ongezonde, snelle koolhydraten lijst

In ongezonde producten zitten ook koolhydraten in. Vaak vind je in deze producten de snelle suikers/koolhydraten. Een aantal voorbeelden vind je hieronder in deze ongezonde koolhydraten lijst:

Snoep

  • Bonbons
  • Drop (zout, zoet, fruitdrop, gums)
  • Chocola
  • Fudge
  • Lolly’s
  • Noga
  • Spekjes/Marshmallows
  • Winegums
  • Zuurtjes

Gebak

  • Brownies
  • Cake
  • Gebakjes
  • Koek
  • Muffins
  • Scones
  • Taart

Toetjes

  • Kant en klare pap
  • Gezoete yoghurt en kwark
  • IJs
  • Pudding
  • Vla
  • Yoghurt met smaakjes

Brood en bakkersproducten

  • Afbakbroodjes (wit)
  • Croissants
  • Pitabrood
  • Saucijzenbroodje
  • Stokbrood
  • Wit brood
  • Witte bolletjes
  • Zoete broodjes (met vulling)

Snacks

  • Chips (alle varianten)
  • Japanse zoutjes
  • Kaaskoekjes
  • Ontbijtkoek
  • koeken
  • Zoute crackers
  • Zoute sticks

Overige graanproducten en rijst

  • Cornflakes
  • Muesli (die niet volkoren is en veel suiker bevat)
  • Noodles
  • Pannekoeken
  • Pasta (wit)
  • Pizzabodems
  • Rijst (wit)
  • Tortilla’s

Lijst van producten zonder koolhydraten

Niet in alle producten zitten koolhydraten. In deze lijst vind je producten waar geen koolhydraten inzitten:

Vlees (onbewerkt)

  • Biefstuk
  • Gehakt
  • Kipfilet
  • Kalkoen
  • Varkensvlees
  • Wild

Vis (onbewerkt)

  • Ansjovis
  • Forel
  • Haring
  • Kabeljauw
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Pangasius
  • Schol
  • Zalm

Noten, zaden en pitten

  • Amandelen
  • cashewnoten
  • Hazelnoten
  • Lijnzaad
  • Macadamianoten
  • Paranoten
  • Pijnboompitten
  • Pistachenoten
  • Pompoenpitten
  • Walnoten
  • Zonnebloempitten

Oliën en eieren

  • Eieren
  • Kokosolie
  • Koolzaadolie
  • Lijnzaadolie
  • Olijfolie
  • Saffloerolie
  • Sesamolie

Dranken

  • Water
  • Thee of koffie (ongezoet)
  • Zuivel, (bevat weinig koolhydraten)
  • Kaas (harde en zachte)
  • Karnemelk
  • Kwark
  • Melk
  • Plantaardige melk (ongezoet)
  • Yoghurt

Melen (met een laag koolhydraatgehalte)

  • Amandelmeel
  • Kokosmeel
  • Lijnzaadmeel
  • Sesammeel
  • Sojameel

Andere leuke artikelen