Afvallen na de bevalling: weer op gewicht na de zwangerschap

Laatste update: vrijdag, 12 januari, 2018
afvallen na de bevalling

Na een bevalling ben je een groot deel van de kilo’s die er tijdens de zwangerschap zijn aangekomen weer verloren: de baby, vruchtwater, placenta e.d. Maar helaas niet alles.. Er zijn wat kilo’s blijven ‘hangen’. Je wilt je oude kleren weer aan en lekker in je vel zitten. Je wilt die kilo’s weer kwijt. Hieronder vind je de beste tips zodat ook jij kunt afvallen na de bevalling!

Begin niet direct met afvallen na de bevalling

Je lichaam heeft na de bevalling eerst tijd nodig om te herstellen. Een bevalling is een aanslag op je lichaam. Geef je lichaam daarom eerst twee maanden de tijd om hiervan te herstellen. Tijdens deze twee maanden eet je gezond en voldoende. Je lichaam heeft het echt nodig! Na deze twee maanden kun je actie ondernemer om te kunnen afvallen na de bevalling.

Borstvoeding

Tijdens de zwangerschap legt je lichaam extra vetreserves aan zodat het na de bevalling borstvoeding kan geven. De beste manier om de reserves weer te verliezen is door het geven van borstvoeding. Door het geven van borstvoeding verbruik je gemiddeld 500 kcal extra per dag. Als je tijdens de borstvoeding gezond en bewust eet kun je al geleidelijk de vetreserves verliezen en dus afvallen na de bevalling!

Maar dit is zeker niet het enige voordeel van borstvoeding geven. Als je borstvoeding geeft zal je lichaam sneller herstelt zijn van de zwangerschap en voor je kleine zijn er ook veel gezondheidsvoordelen. Alle voordelen van borstvoeding kun je hier bekijken.

Ga lekker wandelen

Wanneer je hersteld bent van de bevalling kun je lekker met de kleine gaan wandelen. Wandelen is een leuke manier om vet te verbranden. Onderzoek heeft aangetoond dat je met b.v. 2 km wandelen evenveel vet verbrand als met hardlopen of fietsen. Met hardlopen of fietsen ben je natuurlijk wel eerder klaar.

Probeer daarom de boodschappen, de kinderen ophalen of andere kleine stukje voortaan met de kinderwagen te wandelen i.p.v. met de fiets of auto te gaan. Op deze manier krijg je veel beweging en zal je afvallen na de bevalling!

Ga weer sporten

Is je lichaam na twee maanden weer goed hersteld en voel je je fit? Pak dan je sport van voor de zwangerschap weer op. Spreek met je sport-partner af dat je weer gaat sporten en afvallen na de bevalling. Bouw het sporten wel rustig op. Je lichaam moet weer wennen aan de fysieke activiteit.

Deed je voor de bevalling niet aan sport? Probeer dan eens thuis te sporten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een goede hometrainer voor thuis of naar de beste roeitrainer voor thuis. Hiermee kun je in je eigen tijd thuis even gaan sporten.

Geef je borstvoeding? Probeer dan voor het sporten een voeding te plannen. Dit is prettiger tijdens het sporten en je kunt met een gerust hart de deur uit. Je kunt eventueel nog sport-bh’s voor extra steun gebruiken.

Buikspieroefeningen

Tijdens de zwangerschap zijn de buikspieren opgerekt en naar buiten geduwd om plaats te maken voor de baarmoeder. Na de bevalling hebben je buikspieren de tijd nodig om te herstellen. Direct na de bevalling beginnen aan zware buikspieroefeningen is dus niet aan te raden. Meestal krijg je van de kraamhulp een aantal lichte oefeningen die je tijdens het kraambed kunt uitvoeren. Probeer deze consequent uit te voeren.

Begin niet aan een crashdieet

Een kind krijgen is één van de mooiste dingen in het leven. Geniet er daarom met volle teugen van. Dit kun je niet als je helemaal versuft van de honger een crashdieet probeert te voltooien. Probeer daarom het afvallen na de bevalling de tijd te geven en door veel wandelen en regelmatig sporten langzaam weer in vorm te komen.