Gezond afvallen zonder dieet: 10 kilo afvallen met deze tips

Laatste update: vrijdag, 15 september, 2017
gezond afvallen

Elk jaar doen veel mensen weer tientallen pogingen met gezond eten en afvallen. Ze starten bijvoorbeeld met een eiwitdieet of koolhydraatarm dieet.

Maar je kunt ook afvallen door bewust te kijken naar je eetpatroon en jezelf een gezond eetpatroon aan te leren. Gezond afvallen kun je dus leren als je je beter bewust wordt van je eetpatronen, gedrag en valkuilen.

Hoe kun je gezond snel afvallen

Gezond afvallen hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als je je bewust bent van je eetpatronen en er voor kiest om een blijvend gezonde levensstijl aan te meten, waardoor gezond eten en afvallen heel goed samen gaan.

Een blijvend gewichtsverlies op langere termijn is vrijwel altijd gebaseerd op een verandering in de levensstijl en bewustwording van de (verkeerde) eetpatronen, waardoor gezond afvallen in de praktijk beter haalbaar is.

Gezond afvallen tips

Voor gezond snel afvallen is het belangrijk om eerst kritisch naar je levensstijl en eetpatroon te kijken. Ben je een Bourgondiër die van lekker eten houdt, vaak etentjes buiten de deur heeft, geen tijd heeft om te ontbijten en dan later op de dag gaat snacken? Hoe beter je zicht hebt op je levensstijl, hoe beter je ook de foute eetpatronen hieruit kunt ontdekken.

Snel en gezond afvallen is mogelijk als je eerst bereid bent om bewust te kiezen voor een gezonde levensstijl waarmee gezond afvallen en op gewicht blijven echt niet zo moeilijk meer hoeft te zijn.

Gezond afvallen door bewustwording van je levensstijl

Bij snel en gezond afvallen is een verandering van eetpatronen noodzakelijk om tegelijkertijd een gezonde levensstijl aan te leren, waarmee je sneller en gezonder blijvend je ideale gewicht kunt bereiken. Gezond afvallen betekent dus bewustwording van de aangeleerde (foute) eetpatronen die doorbroken moeten worden. Veel mensen gaan al in de fout om geen of geen gezond ontbijt te nemen, terwijl een gezond ontbijt juist de innerlijke motor aanzet en alle lichaamsprocessen op gaan starten, dus ook de vetverbranding!.

Gezond afvallen tips door verandering van je eetpatroon

Deze 6 afvallen tips voor gezond afvallen helpen bij het doorbreken van een fout eetpatroon:

  • Sla nooit je ontbijt over, maar begin bij voorkeur met een eiwitrijk ontbijt met eventueel wat fruit en voel gelijk de energie in je lichaam stromen. Je kunt altijd er nog een bakkie koffie bij nemen 🙂
  • Kies bewust voor gezonde tussendoortjes in de vorm van fruit, rauwkost, noten etc, om te voorkomen dat je zo veel honger krijgt dat je de lunch of het diner niet haalt.
  • Leer jezelf aan om veel te drinken. Bij voorkeur groene thee, koffie, veel water en smoothies. Dit helpt de afvalstoffen weg te spoelen en voorkomt ook honger.
  • Haal geen dingen in huis waarvan je weet dat je de verleiding niet kan weerstaan om het op te eten. Kies de goede alternatieven en zet die in het zicht in je keukenkastje neer.
  • Neem tijdens het koken alvast wat rauwkost, verse bospeen of  komkommer of iets dergelijks om op te knabbelen, om de ergste honger te stillen, zodat je al minder gaat eten bij de warme maaltijd.
  • Het duurt even voordat je maag een seintje naar de hersenen heeft gegeven dat de maag is gevuld. Stop wanneer je voor 80% gegeten hebt en je zit daarna toch echt vol.

Gezond 5 tot 10 kilo afvallen

Bestaat jouw eetpatroon voornamelijk uit (geraffineerde) koolhydraten en weinig eiwit en vet?

Zeg maar het moderne westerse dieet…

Dan is het niet gek dat je continue honger en overgewicht hebt. Bij maaltijden met voornamelijk (geraffineerde) koolhydraten krijgt je lichaam een flinke piek in de suikerspiegel te verduren. Na deze piek zakt de suikerspiegel in en heb je weer een onbeheersbare drang naar nieuwe energie (snelle koolhydraten).

Een hele slechte vicieuze cirkel…

Alsof dit nog niet genoeg is gaat je lichaam bij een dergelijke maaltijd extra insuline aanmaken. Dit hormoon zorgt ervoor dat de suiker uit het bloed de overige weefsels in kan of wordt opgeslagen als vet.

Het westerse dieet van veel (geraffineerde) koolhydraten en weinig eiwit en vet zorgt dus voor onbedwingbare honger en opslag van vet… Tijd dus voor een gezonder eetpatroon.

Eigenlijk is een gezond eetpatroon heel makkelijk.

Geen voedsel uit de fabriek vol met suiker, zout en industriële vetten maar een gezonde maaltijd die bestaat uit een combinatie van:

  • Groente
  • Vlees, vis of gevogelte
  • Noten,
  • Fruit
  • Bessen

Het is natuurlijk even wennen om te switchen van het westerse dieet naar een eetpatroon met meer vet en eiwitten.

Dit gaat in tegen de algemene consensus dat je van het eten van vet dik wordt….

Maar producten met veel vet zoals noten, vette vis, avocado’s zijn heel erg gezond en ook heel erg lekker. In recent onderzoek(l) is gebleken dat de relatie tussen verzadigde hart en vaatziekten achterhaald is. Met het eten van producten met verzadigd vet zoals bijvoorbeeld bacon (jummie!) is dus ook niks mis.

Sterker nog, producten met veel vet smaken heel goed, stillen de honger en leveren energie!

Ben jij ook klaar om je eetpatroon te veranderen en starten met vet verbranden?

Om het je makkelijk te maken heb ik een dieetschema gemaakt waarmee je precies volgens bovenstaande manier kunt eten en afvallen!

Je kunt dit schema downloaden door hieronder op de grote knop te klikken!

Gezond afvallen tips tegen de honger

We weten nu dat we bij gezond afvallen dus meer moeten gaan drinken, maar je maag vraagt ook om eten en hoe zorg je er voor dat je niet de hele dag honger hoeft te lijden?

Hierbij 6 gezond afvallen tips tegen honger:

  • Begin je dag met een stuk fruit en vers vruchtensap. Dit stilt gelijk de honger en de fruitsuikers geven je gelijk energie om je dag goed te beginnen. Daarbij start je gelijk je verbrandingsproces op en gaat je lichaam overtollige vetten verbranden.
  • Pak eens een shake in plaats van een maaltijd. Proteïne shakes kennen veel gezondheidsvoordelen en helpen je met gezond afvallen.
  • Tussendoor veel groene thee, water en non calorie dranken om de afvalstoffen weg te spoelen en wat vulling in je maag te krijgen
  • Neem rond 10 uur en 15.00 uur echt een gezond tussendoortje, want je lichaam vraagt er om. Denk aan fruit, rauwkost, paar biscuitjes, rijstwafels of een verantwoorde granenreep, maar zorg dat je knorrende maag iets krijgt
  • Varieer met lunch en diner en kies ook hierbij voor veel groente, want het watergehalte in groente vult ook, maar bezit veel minder calorieën dan een lap vlees. Alternatieven zijn bouillon, soepen en veel salades met minimale dressing
  • Eet niet elke dag brood en ga meer over op eiwitrijke voeding. Dat vult je maag ook en ondersteunt bij de opbouw van je spierweefsel. Denk aan magere kwark, yoghurt, probiotica zuivel en werk tevens aan een gezond darmstelsel
  • Lekkere trek in de avonduren kan verholpen worden door ook weer extra te drinken en bewust te kiezen voor een paar crackers, mini rijstwafeltjes, een bouillon of cup a soup met een paar soepstengels en eet kauwgum, want die frisse smaak kan de trek naar lekkers ook helpen te verminderen

Gezond afvallen en meer drinken

afvallen en water

Bij snel en gezond afvallen denken veel mensen dat dit samen gaat met honger lijden. Echter als je dit bewust en verstandig aanpakt, hoeft dit helemaal het geval niet te zijn.

Een vaak voorkomende oorzaak is dat mensen te weinig vocht drinken. Dan heb ik het niet over koffie en frisdrank maar over:

  • groene thee
  • water
  • dranken zonder calorieën zoals cristal clear of spa rood

Door je voor te nemen meer te gaan drinken en zeker bij alle tussendoortjes die je neemt, zal je al een veel sneller een verzadigd gevoel krijgen, waardoor gezond afvallen steeds beter gaat en je minder naar de verkeerde dingen grijpt.

Gezond afvallen en meer beweging

Bij gezond afvallen hoort natuurlijk ook extra beweging. Juist als je meer vetten wilt verbranden, gaat dit proces veel sneller als je van de bank af komt en meer gaat bewegen.

Dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk een abonnement op de sportschool moet nemen, maar begin met vaker de fiets te pakken en niet voor elk stukje naar de supermarkt de auto te pakken. Ren eens vaker de trap op en neer of verwen je hond met een extra lange wandeltocht.

Dit soort extra activiteiten geeft al winst op je totale fitheid en beweging. Wees je hiervan bewust want gezond afvallen en meer beweging versterken elkaar.

Gezond afvallen en sporten

afvallen met sporten

Gezond snel afvallen gaat het beste als je ook gaat sporten. Sport je weinig of niet, ga dit dan opbouwen. Gezond eten en afvallen staat zeker op één, maar de combinatie gezond afvallen en sporten staat op twee.

Ben je niet zo’n sportfanaat of heb je (fors) overgewicht, begin dan met zwemmen, fietsen of groepssporten. Of kijk eens naar de verschillende sporten die je vanuit huis kunt doen zoals: spinning, crosstraining of trainen op een hometrainer.

Zeker de hometrainer is makkelijke en laagdrempelige manier om te starten met sporten. Je kunt kijken in dit artikel: de beste hometrainer voor thuis als je graag vanuit huis wilt starten met een hometrainer. Maar ook een crosstrainer is prima om te starten met bewegen. Kies online een goede crosstrainer aanbieding en je bent al op weg.

Ook kun je je inschrijven bij sportscholen of instituten waarbij er groepsgewijs aan een betere conditie wordt gewerkt. Voordeel hierbij is dat je er niet alleen voor staat en ook andere mensen leert kennen die kiezen voor gezond leven en afvallen. En je hierbij steun aan elkaar kunt hebben.

Dit zal je pogingen tot snel en gezond afvallen behoorlijk vergroten!

Op zoek naar nog meer tips over gezond afvallen dan kun je dit artikel eens bekijken. Dit staat boordevol met snelle afvaltips voor verantwoord afvallen.

Photo credit: link, link

Delen:
49
Shares
Share on Pinterest