De voor en nadelen van Weight Watchers

Om gewicht te verliezen kun je een dieet volgen. Er zijn diëten die een bepaalde voedingsgroep mijden, bijvoorbeeld koolhydraten. Maar je kunt ook de hoeveelheid calorieën die je eet beperken. Om af te vallen moet je nou eenmaal minder brandstof binnenkrijgen, dan je verbruikt. Weight Watchers werkt in principe ook zo.

Het handige is dat Weight Watchers je een volledig programma biedt, waaraan je houvast hebt tijdens het gewichtsverlies. Daarbij komt dat je geen calorieën telt, maar elk product heeft een waarde in punten (de Smart Points). Daarmee kun je dus precies berekenen wat je mag op een dag. Is Weight Watchers iets voor jou? Lees in dit artikel hoe het precies werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is weight watchers?

De oprichter van Weight Watchers was de Amerikaanse Jean Nidetch, die een dieet vond waarmee ze eindelijk haar overgewicht kon kwijtraken. Ze merkte dat het prettiger was om samen met anderen af te vallen, omdat ze steun hadden aan elkaar. Dat uitgangspunt, gezond eten en samen afvallen, werd gebruikt als begin van Weight Watchers. In 1974 kwam het dieetplan ook naar Nederland.

Om af te vallen zul je minder moeten eten dan je lichaam nodig heeft. Weight Watchers gaat daar ook van uit. Gezond bewegen wordt eveneens aangemoedigd en je kunt je ervaringen met anderen delen. Een belangrijk kenmerk van afvallen met Weight Watchers, is dat je alles mag eten, zoals bijvoorbeeld koolhydraten en producten met suiker en vet.

Door je punten bij te houden, die worden toegekend aan elk product op basis van hoeveelheid eiwit, koolhydraten of vetten, heb je de vrijheid om je dagelijkse menu zelf samen te stellen. Het is wel de bedoeling dat je niet over je maximum aantal punten heen gaat. Als je daar goed op let, is het mogelijk af te vallen.

Afvallen met Weight Watchers kun je zelf doen, door gebruik te maken van het online platform, of onder begeleiding van een coach. Er worden wekelijkse bijeenkomsten georganiseerd, waar je kunt delen hoe het met je gaat.

Hoe werkt het?

Smart Points

De basis van het Weight Watchers programma zijn de Smart Points. Elk voedingsmiddel is een bepaalde hoeveelheid Smart Points waard. Deze zijn gebaseerd op de hoeveelheid suiker, het aantal calorieën, vetten of eiwitten dat het bevat. Als iets bijvoorbeeld veel suiker bevat, zal het meer Smart Points waard zijn. Een gezond product, dat bijvoorbeeld rijk is aan eiwitten, zal minder punten zijn.

Als je meedoet met Weight Watchers, geef je een aantal gegevens van jezelf op, zoals gewicht, leeftijd, lengte en wat je streefgewicht is. Op basis daarvan zal Weight Watchers je een bepaalde hoeveelheid Smart Points toekennen. Elke dag heb je dus een vooraf vastgestelde hoeveelheid punten, die je naar eigen inzet kunt gebruiken. Wil je afvallen, dan zou je niet over het maximum aantal punten moeten gaan. Wel is het zo dat je in principe alles kunt eten. Er zijn geen restricties.

Zo zul je dus best een stuk appeltaart of een bord patat kunnen eten. Omdat je een beperkt aantal punten op een dag hebt, zal het gebakje of de patat een groot deel van je punten kosten. Dat betekent dat als je verstandig bent, je je de rest van de dag beperkt in wat je eet.

Praktisch gebruik van de Smart en Zero Points

Mag je dan nooit uit de band springen? Toch wel. Het Weight Watchers programma is best flexibel. Je kunt elke dag vier van je Smart Points die je over hebt gehouden, opsparen. Daarnaast zijn er de zogenaamde “weekextra’s”. Je kunt deze opmaken als je een keer een feestje hebt, of jezelf zo af en toe gedurende de week een kleine traktatie gunnen.

Voedingsmiddelen zijn onderverdeeld in twee categorieën. Gewone producten heten Smart Points en zijn punten waard. Er zijn ook producten die geen punten kosten, de zogenaamde Zero Points. Dit zijn groente en fruit en gezonde, eiwitrijke producten. Toch is het niet de bedoeling dat je hiervan de hele dag maar onbeperkt eet.

Punten tellen

In de oude versie van Weight Watchers moest je calorieën tellen. Tegenwoordig wordt het je makkelijker gemaakt met smartphones en websites. Er is natuurlijk een Weight Watchers app en die houdt de Smart Points voor je bij. Je voert in wat je gegeten hebt en automatisch zie je hoeveel je hebt gegeten en hoeveel punten je nog over hebt.

Naast werken met Smart Points om te bepalen wat en hoeveel je kunt eten op een dag, kun je ook rekening houden met hoeveel je beweegt. Elke dag kun je voor sportieve activiteiten Fit Points verdienen. Je moet dan wel een minimale hoeveelheid bewogen hebben, het begint te tellen vanaf 3000 stappen (of een vergelijkbare hoeveelheid activiteit). Elke Fit Point is om te zetten in een Smart Point.

Weight Watcher plannen

Je kunt kiezen welk Weight Watcher plan het beste bij je past. Er zijn drie verschillende plannen: het groene, het blauwe of het paarse plan. Door je gegevens in te vullen, krijg je vanzelf te zien welk plan het beste bij jouw afvaldoelen passen. Ze verschillen van elkaar door de verdeling van Smart Points en Zero Points.

Het Groene Plan

Volg je het Groene Plan, dan heb je veel Smart Points (30), maar een kortere lijst met Zero Point producten. Deze bestaat alleen uit groente en fruit. Daarentegen zul je dus je Smart Points vaker gebruiken, omdat je niet veel Zero Point producten hebt.

Het Blauwe Plan

Je hebt keuze uit 200 Zero Point producten (groente, fruit en eiwitrijke producten). Je krijgt maximaal 23 Smart Points per dag.

Het Paarse Plan

Een voorraad van 300 Zero Point producten om elke dag uit te kiezen (naast groente, fruit en producten met eiwitten, kun je ook aardappelen eten en enkele volkoren graanproducten). Je krijgt slechts 16 Smart Points.

Welk plan je ook kiest, ze zullen allemaal in dezelfde mate gewichtsverlies bevorderen. Het is niet zo dat het Paarse Plan je helpt om sneller af te vallen dan een van de anderen. Ze zijn bedoeld om je een keuze te geven, zodat je een manier van afvallen hebt die bij je past. Je kiest een plan dat voor jou zo goed mogelijk vol te houden is.

Dagelijks gebruik van Weight Watchers

Weight Watchers is gemakkelijk toe te passen. Je kunt gewoon koken, met ingrediënten die je normaal ook gebruikt. Als je lid bent van Weight Watchers, krijg je tevens toegang tot vele recepten en kun je met andere gebruikers contact hebben om nieuwe ideeën op te doen. Dat maakt het natuurlijk mogelijk om allerlei heerlijke recepten te vinden.

Door zo bewust om te gaan met eten en bewegen, zou je met Weight Watchers een nieuw, gezond eetpatroon kunnen aanleren. Weight Watchers is te gebruiken om af te vallen, maar zeker ook om je daarna te helpen op een gezond gewicht te blijven.

Wil jij 2 kilo per week afvallen?

Met mijn dieetschema kun je moeiteloos 2 kilo per week afvallen! Klik hieronder op de knop om mijn gratis dieetschema te downloaden.

Welk dieet past bij jou?

Dieetschema met vlees

Vegetarisch dieetschema

Dit zijn de voordelen:

1. Rustig afvallen

Door gebruik te maken van het systeem van Weight Watchers, kun je in een rustig tempo afvallen. Hoewel snel afvallen voordeliger lijkt, is dat niet de gezondste manier voor je lichaam. Zogenaamde crash diëten zorgen ervoor dat je heel snel veel kilo’s kwijtraakt. Maar je komt dan veel voedingsstoffen tekort en meestal lukt het je ook niet om na het dieet op dat lage gewicht te blijven.

Tijdens het Weight Watcher programma zul je gemiddeld een halve tot een hele kilo per week kunnen afvallen. Vooral in het begin kan dat zelfs nog meer zijn. En omdat je alles kunt eten, weet je zeker dat je gezond blijft eten. Op dit rustige tempo zul je afvallen, maar je ook fit en gezond voelen.

2. Eenvoudig en duidelijk

Dit dieet is gemakkelijk om te volgen, omdat je alles kunt eten wat je altijd al at. Er zijn dus geen bepaalde producten die je uit je maaltijden moet schrappen, geen lastige gerechten om te maken en je hoeft ook niets zelf te berekenen. Als je de producten die je gebruikt invoert op de app of de site, zie je meteen hoeveel een gerecht waard is. Of je nu ontbijt, middageten of avondmaaltijd maakt, je hoeft geen moeilijke fratsen voor je eten uit te halen.

Weight Watchers geeft je ook een hoop handvatten om te gebruiken. Je hebt toegang tot honderden recepten, tips en adviezen om je te helpen. Daarmee kun je snel en eenvoudig je maaltijden samenstellen. Een andere reden dat Weight Watchers zo makkelijk in gebruik is, is omdat je er dus niets extra’s voor nodig hebt. Je hoeft geen supplementen te gebruiken, geen maaltijdvervangers te kopen of speciale dieet receptenboeken aan te schaffen. Je vindt alles wat je nodig hebt online.

3. Blijvend resultaat

Door het programma van Weight Watchers te gebruiken, kun je niet alleen afvallen. Het is ook bedoeld om je te helpen op gewicht te blijven. Dat komt aan de ene kant omdat je bewuster met voeding leert om te gaan, maar het is ook zo dat je het abonnement kunt laten doorlopen. Je geeft aan dat je je streefgewicht hebt behaald, waarna de puntentelling wordt aangepast aan je nieuwe doel: gewicht behouden. Je kunt dus gebruik blijven maken van de begeleiding van Weight Watchers.

Er zijn veel diëten waarbij het voorkomt, dat je stopt met een bepaalde manier van eten, waarna je snel of na verloop van tijd toch weer aankomt. Het is erg belangrijk om je eetgewoonten blijvend te veranderen, omdat je anders weer terugvalt in je oude patronen. Je kunt Weight Watchers gaan zien als gezonde manier van eten en dat zo blijven doen.

4. Je kunt alles eten

Het voordeel van alles kunnen eten is tweeledig. Aan de ene kant hoef je geen speciale voeding of voedingssupplementen aan te schaffen. Aan de andere kant worden er geen voedingsgroepen geweerd, zoals koolhydraten, suiker of vetten. Wil je een keer een stukje chocola of een ijsje als toetje, dan kan dat gewoon. Hierdoor is het dieet misschien toch wat makkelijker vol te houden. Je kunt ook gezellig met je familie mee-eten en dat maakt het koken ook eenvoudiger.

5. Naast aandacht voor eten, ook voor bewegen

Dat je let op je voeding is heel goed, maar vanuit Weight Watchers wordt het tevens gestimuleerd dat je meer gaat bewegen. Meer bewegen is niet alleen goed om het afvallen te bevorderen, maar is ook goed voor je hele gezondheid. Als je meer beweegt, krijg je daar Fit Points voor, die je eventueel weer kunt gebruiken om wat meer te kunnen eten.

De nadelen van Weight Watchers:

1. Hoe gezond is het?

Je bent vrij in hoe je het Weight Watchers dieet gebruikt. Omdat je alles mag eten, kan het zijn dat je de verkeerde keuzes maakt. Je hebt een beperkt aantal Smart Points die je op een dag kunt opmaken. Als je deze gebruikt voor ongezonde producten, zoals hamburgers, drop of chocola, dan houd je geen punten over voor gezonde voedingsmiddelen.

Het is dus goed mogelijk om ongezond te eten tijdens het Weight Watchers dieet. Zeker als je het volgt zonder begeleiding heb je kans dat je niet afvalt of niks leert over gezonde voeding. Ook kan het zijn dat je meer honger krijgt. Al deze nadelen kunnen ervoor zorgen dat je het dieet niet volhoudt.

2. Groepsbijeenkomsten

De groepsbijeenkomsten worden georganiseerd om mensen de kans te geven steun te zoeken bij elkaar. Je kunt je verhaal delen en hulp zoeken als je het moeilijk hebt. Dit geldt echter niet voor iedereen, want niet iedereen voelt zich in een groep op zijn gemak. Daarbij is het ook de gewoonte dat mensen delen hoeveel ze afvallen. Dit kan voor een onaangenaam gevoel van druk zorgen. Zeker als je wel erg je best doet, maar toch niet afvalt. Groepsbijeenkomsten kunnen daardoor ook demotiverend werken.

3. Gezonde voeding kiezen

Zoals eerder gezegd kun je alles eten binnen het Weight Watchers dieet. Dat betekent wel dat er niet gekeken wordt naar de effecten van bepaalde soorten voeding. Zo zijn er koolhydraten, maar je kunt deze onderverdelen in snelle en langzame koolhydraten. Je mag brood eten binnen het dieet, maar iemand zou ook alleen maar wit brood kunnen eten, in plaats van volkoren. Of het kan zijn dat je liever witte rijst eet dan volkoren, of dat je geen fruit eet.

Dit alles past nog prima in het Weight Watchers dieet, maar het kan wel zijn dat hierdoor problemen ontstaan. Het afvallen kan langzamer gaan of zelfs stoppen. Snelle koolhydraten veroorzaken meer honger (eetbuien) en doen de bloedsuikerspiegel schommelen. Ook kan het zijn dat je bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen mist.

Weight Watchers geeft je alleen punten om het dieet af te bakenen, er zijn geen richtlijnen over wat bepaalde soorten voeding met je lichaam doet. Als je je zelf niet verdiept in gezonde voeding, dan leer je hier dus niets over en zal je eetpatroon ook niet echt veranderen.

4. De kosten

Om mee te kunnen doen met het Weight Watchers programma, heb je een lidmaatschap nodig. Dat is niet echt goedkoop (zie meer informatie onder kopje “Wat zijn de kosten?” Natuurlijk krijg je daar wel wat voor en kan het de stap zijn naar een gezonder gewicht. Maar als je veel wilt afvallen, heb je wel een langdurig abonnement nodig en dan kan het bedrag aardig oplopen.

5. Schommelingen in gewicht

Als je eenmaal op je streefgewicht bent gekomen, is de kans groot dat je je abonnement op Weight Watchers stop zet. Je hebt je doel bereikt en hebt de begeleiding van het programma niet meer nodig. Dat mensen stoppen, komt ook doordat het abonnementsgeld redelijk hoog is. En dat is jammer, want het komt bij deelnemers van Weight Watchers best vaak voor, dat ze daarna weer aankomen. Je valt weer terug in je oude eetpatronen.

Het is een nadeel dat de kosten zo hoog zijn. Toch biedt Weight Watchers mensen die op hun streefgewicht zijn gekomen wel de mogelijkheid om lid te blijven, zodat ze hun gezonde gewicht kunnen behouden. Maar ja, dat kost wel wat…

Hoe zijn de ervaringen van mensen?

Veel gebruikers zijn enthousiast over afvallen met Weight Watchers:

  • Afvallen wordt je makkelijk gemaakt, het is duidelijk en makkelijk om te volgen.
  • Je kunt er goed mee afvallen, of je nu veel of weinig gewicht wilt verliezen.
  • Het punten tellen is een leuk systeem om te gebruiken en daarmee kun je afvallen zonder dat je dat allemaal zelf moet bijhouden.
  • Er zijn veel recepten om uit te kiezen, dat maakt het makkelijk om zelf te koken.
  • Het programma stimuleert je ook om meer te bewegen.
  • Zelfs als je al veel verschillende diëten hebt gevolgd die niet werkten, lukt het mensen wel om af te vallen met Weight Watchers.
  • Je kunt alles eten! Zelfs af en toe iets lekkers, zoals een glaasje wijn of een pizza.
  • Je kunt hier op een gezonde manier mee afvallen en zonder veel honger of afzien.

Eigenlijk zijn de enige nadelen die mensen noemen, de hoge kosten voor het abonnement. Gebruikers vinden dat wel vervelend en zouden het beter vinden als die wat lager waren.

Hoe gezond is weight watchers?

Zoals gezegd kun je binnen Weight Watchers alles eten. Door middel van de punten word je wel gestimuleerd om te kiezen voor gezonde producten, maar het is nog altijd je eigen keuze. Dat betekent dus dat je in feite ook op een ongezonde manier Weight Watchers kunt volgen. Of het nu gaat om wit brood, hamburgers, vetrijke producten, snoep, chips of gebak, je kunt het eten.

Omdat er verder niet op gelet wordt wat je eet, maar meer op hoeveel je eet, zou Weight Watchers een ongezonde manier van afvallen kunnen zijn. Je kunt ook begeleiding krijgen binnen het programma, maar dit wordt gedaan door een ervaringsdeskundige. Dat is dus iemand die zelf ervaring heeft met afvallen. Maar die persoon is zeker geen diëtiste. Je kunt er dus niet van uit gaan dat hij of zij alles weet over voeding.

Toch is Weight Watchers in de basis wel bedoeld als gezond dieet. De puntentelling is gebaseerd op het uitgangspunt dat ongezonde producten veel punten waard zijn. Daaraan kun je dus al zien dat ze niet goed voor je zijn. En als je je aan die punten houdt, kun je er ook niet heel veel van eten. Binnen het programma worden genoeg tips en adviezen gegeven voor tussendoortjes en gezonde maaltijden. Het is dus inderdaad je eigen keuze hoe je hier gebruik van maakt. Weight Watchers maakt je wel degelijk bewust van je eigen eetgewoontes en geeft je handvatten om gezonder te gaan eten.

Wat zijn de kosten?

Om gebruik te maken van alle diensten die Weight Watchers aanbiedt, moet je een abonnement afsluiten. Er is een digitaal abonnement en een abonnement met groepsbijeenkomsten (op dit moment een digitale coach).

Het digitale abonnement:

  • 1 maand gratis, daarna 2 maanden: €22,95 per maand
  • 2 maanden gratis, daarna 6 maanden: €19,95 per maand.
  • Digitaal abonnement met virtual workshops met een coach:
  • 1 maand gratis, daarna 2 maanden: €44,95 per maand
  • 2 maanden gratis, daarna 6 maanden: €39,95 per maand

Er worden op dit moment geen groepsbijeenkomsten gehouden.

Conclusie

Weight Watchers biedt je alles wat je nodig hebt om af te kunnen vallen: begeleiding door coaches, een grote hoeveelheid recepten, tips en adviezen. En een handig systeem van puntentelling, waarmee je kunt bijhouden hoeveel je eet. Daarbij komt nog een gezellige online community waarmee je ervaringen kunt uitwisselen. Of je doet dit tijdens groepsbijeenkomsten (op dit moment kun je alleen contact met een digitale coach hebben).

In principe heb je veel vrijheid, zeker als je kiest voor afvallen zonder begeleiding. Je kunt zelf bepalen wat je eet (en daar zijn ook geen restricties in) en hoe je je punten gebruikt. Dat kan prettig zijn, het geeft je de ruimte af en toe eens uit de band te springen, waardoor het dieet ook beter vol te houden is. Aan de andere kant kan die vrijheid het afvallen tegenwerken. Met wat beperkingen zou het je misschien beter lukken om streng te zijn, waardoor je sneller af zou vallen.

Daardoor is Weight Watchers misschien wel een dieet dat wat meer zelfdiscipline vergt. Je hebt het zelf in de hand of en hoe snel je afvalt. Je moet je vrijheid goed gebruiken. En als dat niet goed lukt, kun je altijd nog kiezen voor begeleiding door een coach.

Andere leuke artikelen