​buiktrainers

buikspieren trainen

Wil jij een buiktrainer kopen? Met een buikspiertrainer kun geïsoleerd je buikspieren trainen. Hiermee kun je je gehele core versterken.

In dit artikel laat ik je precies zien waar je op moet letten wanneer je een buikspiertrainer koopt en geef je een aantal tips voor de beste buikspier training.

Ook laat ik je de 5 beste buiktrainers van 2018 zien!

Buiktrainer kopen? Waar moet je dan op letten?

Een buiktrainer kopen is niet eenvoudig. Er zijn ​buikspiertrainers in verschillende soorten en maten. Waar moet je dan op letten? Er zijn verschillende soorten buiktrainers te koop en het is handig om te kijken welke soort training het beste bij je past. Op deze onderdelen kun je ​buikspiertrainers vergelijken:

Buiktrainer voor een beginnende of gevorderde

Voor beginner of gevorderde

Veel buiktrainers kunnen eenvoudig gebruikt worden door zowel beginners als gevorderden. Als een apparaat alleen geschikt is voor gevorderde sporters, kun je beter een aanschaffen die gemakkelijker is in gebruik. Zeker als je nog geen ervaring hebt, kan het demotiverend zijn te zwaar te beginnen en kun je de training niet effectief doen als deze te zwaar is.

Buiktrainer welke spiergroepen

Welke spiergroepen worden getraind?

Wil je een buiktrainer die alleen je buikspieren traint of wil je meteen meer spiergroepen aanpakken? Ook kun je opletten of je alle buikspieren er mee kunt trainen: de rechte buikspier, binnenste schuine buikspier, buitenste schuine buikspier en de dwarse buikspier.

Buiktrainer nekondersteuning

Nekondersteuning

Het ondersteunen van de nek maakt het trainen eenvoudiger en ook ergonomischer. Vooral als je snel last van je nek hebt, is het verstandig een buiktrainer te kopen die nekondersteuning biedt. Zo kun je je training heb beste volhouden.

Buiktrainer rugondersteuning

Rugondersteuning

Net als bij nekondersteuning kan het prettig zijn als je rug een steuntje krijgt tijdens het trainen.

De top ​5 beste buikspiertrainers van 2018

Wil je een buiktrainer kopen? Hieronder heb ik mijn top 3 beste buiktrainers op een rij gezet. In de vergelijking heb ik alle bovenstaande punten en natuurlijk de prijs meegenomen.

Op nummer 1 staat Wonder Core 2. Dit is makkelijke buikspiertrainer voor beginners en heeft een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Ben jij een gevorderde sporter? Dan kun je beter voor nr. 2 kiezen: de Ab Wheel!

Model

Niveau

Nek steun

Rug steun

Spier groepen

Weinig ruimte?

1. ​Wonder Core 2

Mijn keus voor de ​beste buiktrainer!

wonder core 2 buiktrainer

Beginner/gevorderde

Buikspieren en armen

​Nee

2. ​Ab Wheel

Mijn keus voor de gevorderde ​buikspier trainer!

ab wheel

Gevorderde

N.v.t.

N.v.t.

Hele bovenlichaam

​Ja

3. ​​Twist and Shape

twist and shape

Beginner/gevorderde

N.v.t.

N.v.t.

Hele bovenlichaam

Nee

inSPORTline Klegan

De laagste prijzen:

4. ​Body Solid Ab

body solid ab trainer

Beginner/gevorderde

N.v.t.

N.v.t.

Alle buikspieren

Nee

De laagste prijzen:

5. ​Abtrainer

buiktrainer apparaat

Beginner/gevorderde

Alle buikspieren

​Ja

De laagste prijzen:

​​Meer informatie over de buiktrainers​

Buiktrainer Wonder Core 2

Wonder Core 2

De Wonder Core 2 is een veelzijdige ​buikspiertrainer, omdat je er meerdere bewegingen op kunt uitvoeren. Het bestaat uit een metalen frame met twee poten, waarop een zitje is bevestigd. Aan de ene kant zitten foamrollers, aan de andere kant een uitklapbare roeiset. Daardoor zijn de oefeningen veelzijdig: van sit-ups, beenheffingen met draai tot roeien. Hiermee kun je bijna je hele bovenlichaam trainen.

Het apparaat is geschikt voor zowel beginners als gevorderden, maar biedt geen nekondersteuning. Wel kun je met de foamrollers een steuntje in de rug krijgen. Je traint met dit apparaat alle buikspieren, maar ook je armspieren.

Buiktrainer Ab Wheel

Ab Wheel

Het Ab Wheel ziet er simpel uit, maar geeft je een uitdagende buikspiertraining. Het bestaat uit een wiel, waar twee handvatten aan bevestigd zijn. Deze houdt je vast, terwijl je op je knieën zit. Daarna kun je, terwijl je steunt op het wiel, naar voren rijden. Hiervoor heb je al je buikspieren nodig! Het is een zeer productieve en zware buikspieroefening.

De Ab Wheel is vooral geschikt voor gevorderden, omdat hij veel van je vraagt. Er is geen nek- of rugondersteuning en je traint er het hele bovenlichaam mee.

Body Solid Ab trainer

Body Solid Ab trainer

Deze ​buikspiertrainer is uitgevoerd met een zwaar metalen frame dat je alle mogelijkheden biedt om buikspieroefeningen te doen. Je kunt heel specifiek bepaalde spiergroepen trainen en de weerstand zelf instellen met behulp van gewichten. Je kunt zitten en liggen op comfortabele ergonomische kussens, je nek en rug worden altijd goed gesteund. Hij is geschikt voor zowel beginners als gevorderden, alhoewel het een vrij specialistisch apparaat voor beginners is.

De Abtrainer

De Abtrainer

Deze buiktrainer bestaat uit een gebogen metalen frame, dat onder je hoofd door loopt en dat je met je handen voor je vasthoudt. Door het frame kun je gemakkelijk sit-ups doen en je buikspieren trainen. Het apparaat is heel eenvoudig in gebruik en je kunt er meteen mee aan de slag. Het frame ondersteunt alleen je nek, niet je rug. Met de Abtrainer train je uitsluitend je buikspieren, maar wel de onderste, bovenste en schuine buikspieren.

Twist and Shape Lichaamstrainer

Twist and Shape Lichaamstrainer

Een heel andere manier om je buikspieren te trainen is met de Twist and Shape. Hiermee pak je je buikspieren aan, maar ben je ook met de rest van je lichaam aan het werk en dat zonder je gewrichten te belasten. Je staat op een draaibaar platform en houd je vast aan de ergonomische handgrepen. Door te draaien verbrand je buikvet en maak je alle spieren van de buik sterk. Maar ook de rugspieren, de billen, armen en schouders worden getraind. De Twist and Shape is vrij klein, maar niet opvouwbaar. Nek en rugsteun zijn hier niet van toepassing, omdat je rechtop staat. Het apparaat is door beginners en gevorderden te gebruiken.

Als laatste is het natuurlijk van belang dat je de training met jouw gekozen buikspiertrainer leuk vindt en goed kunt vol houden. Dan heb je de meeste kans dat je binnen enkele weken resultaat gaat zien: een mooie, platte buik.

5 Tips voor de beste buiktraining

Buiktrainer planking is ook goed

Doe het goed in plaats van vaak

Op internet vind je genoeg verhalen van mensen die zeggen elke dag 100, 500 of zelfs 1000 sit-ups  te doen, die eindeloze herhalingen van oefeningen doen. Hiermee bereik je niet meer dan als je 10 of 20 herhalingen op een buiktrainer doet. Dit komt omdat je lichaam gaat wennen aan de herhalingen en je alleen nog conditie opbouwt, niet kracht. Zorg dat je in ieder geval je oefeningen goed en netjes uitvoert, dat ze zwaar blijven voelen, dan ben je echt je spieren aan het trainen.

Maak je training veelzijdig

Buikspieroefeningen zijn goed, maar je bereikt nog meer als je deze training combineert met bijvoorbeeld cardio- en krachttraining met bijvoorbeeld een krachtstation. Hiermee verbrand je ook vet en je gebruikt weer andere spieren. Het houdt je lichaam en je spieren actief en verbetert je conditie. Door krachttraining (zoals squats doen of planking) krijg je sterkere arm-, been- en rugspieren. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je zult verbranden, ook in rust. Dat betekent dat je dus nog meer vet gaat verbranden.

Buiktrainer afwisselen met situps

Zorg ervoor dat je ze voelt

Ben je je oefeningen op de buiktrainer aan het doen, maar merk je er niet veel van? Dan ben je nog niet hard genoeg aan het oefenen. In plaats van meer herhalingen, kun je beter zorgen voor meer weerstand. Dus gebruik gewichtjes om je enkels of doe situps met gewichten. Je training wordt effectiever als je je spieren gaat voelen. Ga niet te snel over op het verzwaren van je oefening. Als een paar gewone crunches al pijn gaan doen is het niveau voor jou zwaar genoeg. Respecteer je eigen grenzen.

Let op je ademhaling

Omdat je tijdens buikspieroefeningen op de buikspiertrainer je buikspieren aanspant, is het belangrijk om op je ademhaling te letten. Tijdens het sporten wordt vaak gezegd dat je, op het moment dat je kracht zet, moet inademen en als je loslaat kunt uitademen. Bij buikspiertraining kun je je spieren beter aanspannen als je je adem inhoudt. Probeer zoveel mogelijk herhalingen te doen en adem pas uit als je alle herhalingen hebt gedaan.

Train alle spieren van de buik

De lage buikspieren: deze worden vaak vergeten en zijn het lastigste om te trainen. Er zijn verschillende oefeningen voor en die kun je met en zonder ​buiktrainer doen. Om een mooie platte buik te krijgen en het viscerale buikvet aan te pakken is het belangrijk om de hele buik te trainen. Doe dus die leg raises, reverse crunches en pulsen.

Middelste buikspieren/obliques: Deze train je vaak mee als je de andere oefeningen doet. Om ze in het bijzonder aan te pakken kun je side crunches doen.

De bovenste buikspieren: Deze worden het meeste getraind met de bekende sit-ups en crunches. Deze spieren zie je bij goed getrainde mensen als een sixpack. Probeer al je buikspieren goed aan te spreken met verschillende soorten oefeningen, zodat je een sterke core krijgt.

​Wil je meer buikspieroefeningen doen? In dit artikel vind je de 15 beste oefeningen voor je buikspieren!

Meest gestelde vragen over buiktrainers

Hoe lang moet ik trainen om een platte buik te krijgen?

Het zou handig zijn als er een kant en klaar antwoord was op deze vraag, maar dit hangt natuurlijk af van veel factoren: hoeveel je weegt, of je je voeding ook aanpast en hoe vaak en op welke manier je gaat trainen. Sommige van de buikspiertrainers worden geleverd met een trainingsschema en het kan handig zijn dat te gaan gebruiken. Kies een trainingsschema dat past bij jouw ervaringsniveau. Een goed begin kan zijn om drie dagen van de week te trainen: Doe op 1 dag drie verschillende buikspieroefeningen, doe 3 sets van 10 herhalingen.

Hoe krijg ik een sixpack?

De spieren van een vrouw zijn minder geprononceerd dan bij mannen, dus het is voor een vrouw minder makkelijk een sixpack te krijgen. Maar de meeste vrouwen zijn ook tevreden met gewoon een platte buik. Mannen vinden het vaak wel mooi staan.

Het is de rechte buikspier die je ziet bij een sixpack. Dit is een grote spier, waar pezen overheen lopen. Het zijn deze pezen die de spier in stukjes verdelen. Hoe dikker de spieren, hoe dieper de pezen in de spier getrokken worden. Zo komt de sixpack tevoorschijn. Om ervoor te zorgen dat je je een sixpack krijgt, zul je goed op kracht moeten trainen en ervoor moeten zorgen dat je vetpercentage laag genoeg is.

Het hangt ook van je lichaamsbouw af of je wel een sixpack kunt krijgen. Sommige mensen hebben moeite hier genoeg spieren voor op te bouwen, vooral als je tenger gebouwd bent. Andere hebben van nature ronde vormen en zullen niet zo makkelijk zichtbare spieren kunnen krijgen.

Het is beter te zorgen voor een gezond gewicht dat bij je past, waarbij je kiest voor gezonde voeding en genoeg beweging. Een mooie platte buik en een gezond vetpercentage zijn belangrijker dan een sixpack kweken.

Mag ik helemaal geen vet meer eten?

Veel mensen die graag willen afvallen en buikvet kwijt willen raken, gaan streng lijnen en schrappen al het vet uit hun dieet. Dat komt mede doordat veel voedingsdeskundigen vet een slechte naam hebben gegeven. Vet zou een dikmaker zijn en slecht voor hart- en bloedvaten. Maar vetten hebben hun rol binnen ons lichaam en niet alle vetten zijn slecht.

Goede vetten helpen je een verzadigd gevoel te geven en bevatten waardevolle stoffen die juist helpen je hart en bloedvaten soepel en gezond te houden. Hieronder kun je meer lezen over hoe voeding kan helpen bij het kwijtraken van buikvet. Belangrijk is dat je zorgt dat je wel vetten binnen krijgt, maar juist de goede vetten. Vermijd transvetten en verzadigde vetten.

Voeding die je helpt om buikvet kwijt te raken

Als je begint met buikspieroefeningen, bedenk dan dat je met oefeningen alleen niet je doel gaat bereiken. Je krijgt geen sixpack door maar veel te oefenen en niets te veranderen aan je voedingspatroon. Want hoe sterk je buikspieren ook worden, als er een laag vet overheen zit, zul je ze niet gaan zien. Het is dus belangrijk je vetpercentage te verminderen door gezond en vooral niet teveel te eten.

Wat je eet, bepaalt voor een groot deel hoeveel buikvet je hebt. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die de aanmaak van buikvet stimuleren. Deze zorgen ervoor dat er juist vet rond de buik wordt opgeslagen. Een manier van eten die helpt bij de vetverbranding is bijvoorbeeld het koolhydraat arme dieet.

Conclusie

Als je graag ​buikspieren wilt, zijn buikspieroefeningen de manier om dit voor elkaar te krijgen, maar het werkt nog beter om dit te combineren met een verandering in je eetpatroon. Begin vandaag nog te trainen met één van de buikspiertrainers, kies voor gezonde voeding en je zult zien dat je snel je zwembandjes kwijt bent. Bijkomend voordeel is dat sterke buikspieren je ook nog eens helpen bij een goede houding, het voorkomen van lage rugpijn en minder vermoeidheid. Nog meer redenen om aan de slag te gaan met een buiktrainer.