Hoe werkt de balansdag?

De balansdag is een handige manier om je te helpen op gewicht te blijven. Als je veel moeite hebt gedaan om af te vallen, wil je natuurlijk graag op je ideale gewicht blijven. Maar dat kan lastig zijn. Of het nu komt door een verjaardag, een dagje uit of een zwak moment tijdens het film kijken, soms eet je toch teveel. De balansdag helpt je dan om dat weer te herstellen.

Op deze dag zorg je dat je wat minder eet. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een gezond gewicht uit zichzelf voor een dergelijke balansdag kiezen. Zo kun je makkelijker voorkomen dat je aankomt en lukt het je wel je ideale gewicht te behouden.

Wat is een balansdag?

Hoe je ook je best doet om gezond te eten, er komt een moment dat het niet lukt om je aan je goede voornemen te houden. Er zijn altijd wel verleidingen om je heen. Op een verjaardag neem je een groot

stuk taart of tijdens een uitje bezwijk je toch voor die milkshake. Dat hoeft geen probleem te zijn, daar is de balansdag voor uitgevonden. Deze dag is bedoeld om het teveel aan calorieën van de dag daarvoor goed te maken.

Het is belangrijk om je te realiseren, dat dit geen dag is waarop je een dieet volgt. Je zou niet minder hoeven eten, maar wel minder calorieën. Het is alleen mogelijk om een balansdag in te voeren, als je ook eerlijk kijkt naar wat je eet of hebt gegeten. Je zult dus wel goed moeten letten op je eetgewoontes. Snacken kan gemakkelijk onbewust gebeuren. Je kunt dit voorkomen door goed te letten op hoe je je voelt gedurende de dag.

Zit je erg vol na een lunch met belegde broodjes, dan heb je toch teveel gegeten. Een paar bonbons eet je normaal gesproken ook niet, dus op die manier kun je snel bepalen of je een balansdag nodig hebt. Een keer zondigen is helemaal geen probleem.

Gebruik een balansdag om te compenseren wat je teveel gegeten hebt.

Hoe werkt de balansdag?

Tijdens een balansdag is het dus niet de bedoeling dat je gaat eten alsof je een dieet volgt. Het komt er op neer dat je probeert gezonde keuzes te maken en je legt de nadruk op het verminderen van de hoeveelheid calorieën die je eet. Voorkom dat je op deze dag slechte keuzes maakt: neem een gezonde lunch mee naar je werk, zodat je daar niet voor de fast food gaat, en zorg dat je ‘s avonds zelf je maaltijd kookt van verse groente.

Voorbeeld menu van wat je kunt eten op een balansdag:

  • Ontbijt met yoghurt of kwark, met een stuk fruit. Neem geen muesli en als je noten toevoegt, wees daar dan zuinig mee.
  • Soep als lunch is een goede keuze: caloriearm en je voorkomt suikerrijk beleg op brood. Neem er eventueel een gekookt ei bij. In plaats van soep kun je ook een salade nemen.
  • Eet ‘s avonds wokgroente met vlees of een maaltijdsoep. Kook met verse groente en gebruik geen pakjes of zakjes voor saus.

Wil jij 2 kilo per week afvallen?

Met mijn dieetschema kun je moeiteloos 2 kilo per week afvallen! Klik hieronder op de knop om mijn gratis dieetschema te downloaden.

Welk dieet past bij jou?

Dieetschema met vlees

Vegetarisch dieetschema

5 tips om alles uit je balansdag te halen

Hieronder vind je de 5 beste tips om alles uit je balansdag te halen:

1. Eet minder koolhydraten

Door minder koolhydraten te eten en meer eiwitten, stimuleer je de vetverbranding. Dat betekent dus dat je op deze dag minder aardappels, brood, pasta en koekjes eet. Je hoeft niet volledig koolhydraatarm te eten, omdat dat ook een te grote verandering is met andere dagen.

2. Drink veel water

Water helpt op twee manieren om je balansdag goed door te komen: Het geeft je een vol gevoel en helpt om ongezonde stoffen sneller af te voeren. Het beste zijn water en thee. Frisdranken zorgen alleen maar voor meer calorieën, dus die kun je beter laten staan. Je kunt wel koffie nemen, maar let wel op de suiker die je toevoegt.

3. Beperk tussendoortjes

Omdat dit geen dieetdag is, zou je alle drie de normale maaltijden moeten eten. Je ontbijt, middageten en avondeten kun je dus gewoon nemen. Maar probeer deze dag geen tussendoortjes te eten. Heb je echt honger, kies dan voor iets lichts, zoals een rijstwafel of een stuk fruit. Het is niet de bedoeling dat je zo weinig eet, dat je je naar gaat voelen.

4. Beperk zout

Zout kan zorgen voor een opgeblazen gevoel en dat kan na een dag waarop je teveel gegeten hebt, ook voorkomen. Probeer zout op de balansdag daarom ook te beperken. In kant en klare pakjes saus, kruidenmixen en bouillon zit vaak veel zout. Laat deze dus even liggen en maak je eigen sauzen en kruidenmixen. Vermijd ook chips en andere hartige snacks.

5. Eet zoveel mogelijk onbewerkt

Door zelf te koken en pure, onbewerkte producten te gebruiken, voorkom je dat je ongemerkt zout, koolhydraten en andere ongewenste stoffen binnenkrijgt. Zorg dat de producten die je gebruikt, zo min mogelijk bewerkt zijn. Goed om te vermijden zijn dus kant en klaar maaltijden, sauzen en mixen uit pakjes. Maar ook snoep, chocola, koekjes en chips kun je vandaag beter niet nemen.

De balansdag draait om evenwicht

Probeer niet door te schieten met de balansdag. Zoals gezegd is het geen dieet. Je probeert te herstellen wat je de dag daarvoor teveel hebt gegeten. Het is niet de bedoeling dat je tijdens de balansdag opeens niets of extreem weinig gaat eten. En ook niet dat je jezelf gaat uithongeren en alleen op een kommetje soep leeft. Dan lijkt het meer op een crashdieet.

De balansdag kun je meer zien als een soort detox-dag, een dag waarop je even wat meer op je voeding let, gezonde keuzes maakt en je iets meer ontzegt dan normaal. Als je doorschiet en heel weinig gaat eten, houd je dat niet vol. Je loopt dan het risico dat je ‘s middags opeens ondraaglijke honger krijgt en juist dat gaat eten wat je niet wilde. De balansdag is dan opeens het tegenovergestelde geworden: nog een dag waarop je teveel eet. Je doet deze dag alleen om een kleine hoeveelheid calorieën uit te balanceren. Uithongeren is dus niet de bedoeling.

Een andere tip is om hier ook geen patroon van te maken. Ga dus niet de ene dag heel veel (ongezonde dingen) eten en de dag daarna proberen dat goed te maken door heel weinig te eten. Je lichaam zou daar echt enorm van slag van raken. Het is ongezond en je bloedsuikerspiegel gaat daar teveel van schommelen. Je zou het jezelf alleen maar erg moeilijk maken.

Na de balansdag kun je dus weer gewoon gaan eten. De balansdag pas je alleen een enkele keer toe. Het is niet nodig dit meerdere dagen te doen. Je bent al op je ideale gewicht en herstelt alleen een teveel aan calorieën van een dag.

Ga sporten in plaats van minder eten

Je kunt er ook voor kiezen om je op meer bewegen te richten, in plaats van op minder eten. Door te sporten, verbrand je meer calorieën dan gemiddeld en dat is ook een goede manier om de balans te herstellen. Een korte full body workout, zoals een HIIT training, is goed om een grote hoeveelheid calorieën te verbranden. Dit kost maar 20 minuten, maar heeft veel impact. Andere vormen van training die hier goed voor zijn, zijn bijvoorbeeld kickboksen, intensief trainen op een roeimachine of crosstrainer, of krachttraining.

Andere leuke artikelen