Koopgids

TOP 3 beste hometrainers voor ouderen/senioren en revalidatie

Door:    |   Laatste update: 

hometrainer voor ouderen

Een hometrainer is een goed toestel wanneer je ouder bent of wilt revalideren. Maar bij een hometrainer voor ouderen zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Lees verder

Dit vind je allemaal in dit uitgebreide artikel

1/4

Een hometrainer voor ouderen of revalidatie kopen: waar moet je op letten?

Er zijn een aantal dingen waar je rekeningen mee moet houden wanneer je een hometrainer voor ouderen wilt kopen. Hieronder zet ik de 6 belangrijkste voor je op een rij:

Lage instap

Een lage instap is van belang bij een hometrainer voor ouderen om zonder risico’s op de fiets te kunnen stappen. Bij normale hometrainers is het middengedeelte behoorlijk hoog. Dit betekent dat je je knie hoog moet optillen en dat je langere tijd op een been moet blijven staan. Voor veel oudere mensen kan dit pijnlijk zijn, het belast de gewrichten.

Vaak ook is het evenwichtsgevoel bij ouderen wat minder goed. Op een been staan is dan moeilijk en het vergroot daarbij het risico op vallen. Daarom is een lage instap een groot voordeel. Het been hoeft dan niet opgetild te worden. Bij deze hometrainers voor senioren zijn de trappers ook nog lager geplaatst. Dat betekent dat de hele hometrainer lager is, zodat er niet op het apparaat geklommen hoeft te worden. Je kunt vanuit een staande positie eenvoudig op het zadel gaan zitten.

Ergometer

Een hometrainer werkt met weerstand. Als je erop fietst verbruik je een bepaalde hoeveelheid energie (wattage). Op een normale hometrainer kun je wel de weerstand instellen, maar kun je niet zien hoeveel energie je verbruikt. Een hometrainer met ergometer is geijkt. De metingen die het apparaat doet zijn dus heel nauwkeurig en dit betekent dat je precies weet hoeveel energie je verbruikt tijdens het trainen, dus ook hoe zwaar je training is.

Voor oudere gebruikers is dit heel prettig. Je kunt de weerstand van de hometrainer precies zo instellen als waar jij behoefte aan hebt en dat kan heel nauwkeurig. Daardoor zul je niet zwaarder trainen dan je aankunt. Voor mensen met kwetsbare gewrichten, en spieren of die aan het revalideren zijn, is het belangrijk op het juiste niveau te trainen. Overbelasting is een groot risico maar met een ergometer is de kans daarop een stuk kleiner. Belangrijk dus om op te letten bij een hometrainer voor senioren.

Verstelbaar zadel en stuur

Om comfortabel en zonder blessures te kunnen fietsen, is het van belang dat je de hometrainer goed kunt afstellen op je eigen lichaamslengte. Daarom zou je het zadel en het stuur van een hometrainer voor ouderen moeten kunnen instellen. Het zadel kan over het algemeen zowel verticaal (in hoogte) ingesteld worden, als horizontaal (naar voren of naar achteren).

Ook het stuur kan in hoogte versteld worden. Hierdoor kun je de hometrainer precies zo instellen, dat je comfortabel kunt fietsen. Een te laag stuur of te hoog afgesteld zadel, legt druk op je spieren en gewrichten. Zo kun je bijvoorbeeld teveel voorover gebogen zitten, wat pijnlijk is voor je rug en druk geeft op je polsen. Als het zadel te hoog staat, moet je je knieën overstrekken om bij de trappers te kunnen. Dit zal pijn veroorzaken tijdens het fietsen.

Hoe beter de hometrainer bij je lichaamsafmetingen past, hoe minder de belasting is voor je spieren en pezen. Als je prettig zit, zal de beweging van het fietsen je beter af gaan en kun je je concentreren op je doel: een betere conditie, fitter worden en sterkere spieren krijgen.

Comfortabel fietsen

Als een hometrainer comfortabel is, zal dat bijdragen aan hoe ontspannen je op het apparaat zit en hoe goed je kunt sporten. Wat een hometrainer comfortabel maakt, is bijvoorbeeld het materiaal en de vorm van het zadel. Het zou zacht moeten zijn en toch voldoende steun moeten geven. Ook is een breder zadel wel zo prettig, zodat je niet het gevoel hebt er elk moment vanaf te kunnen vallen. Een breder zadel voorkomt ook pijn in de heupen, het bekken, de onderrug en de knieën.

Er zijn ook speciale ergonomische hometrainers, waar een stoel op is bevestigd, in plaats van een zadel. Dit zijn de zogenaamde recumbent bikes. Doordat je op een stoel kunt zitten, zit je in een andere houding. Je rug krijgt veel meer steun en je kunt hierdoor ontspannen zitten tijdens het fietsen. Een recumbent bike is daarom een ideale hometrainer voor ouderen.

Stabiliteit

Hoewel het voor iedereen prettig is als een hometrainer stabiel staat, is dit voor ouderen nog meer het geval. Bij het opstappen kan het zijn, dat een ouder persoon steun zoekt en zich vasthoudt aan de hometrainer. Dit kan zijn omdat het evenwicht minder goed is, of omdat hij of zij pijn heeft. Het kan gevaarlijke situaties opleveren als het apparaat dan niet stabiel staat. Iemand zou kunnen vallen, of zelfs met hometrainer en al omvallen.

Ook tijdens het fietsen wil je niet het gevoel hebben, dat de hometrainer staat te wiebelen. Daarom is het belangrijk om een toestel te kiezen die van hoge kwaliteit materialen is gebouwd (metaal en niet teveel kunststof), op stevige staanders staat (let op de breedte van de poten) en een zwaar vliegwiel heeft.

Het vliegwiel is het zwaarste onderdeel van de hometrainer. Niet alleen zorgt het voor een realistische en prettige fietservaring, ook geeft het de hometrainer meer stabiliteit. Hoe zwaarder het is, hoe stabieler het apparaat staat. Een stevige en stabiele hometrainer zorgt ervoor dat je met een gevoel van veiligheid kunt fietsen, maar ook dat je met een gerust hart kunt op- en afstappen.

Eenvoudige bediening

Er zijn natuurlijk veel technische snufjes waar een hometrainer over kan beschikken. Van trainingsprogramma’s, het opslaan van persoonlijke gegevens, het kunnen inzien van je prestaties tot hartslagmeters en de mogelijkheid om smartphones of tablets aan de computer te koppelen.

Dit draagt veel bij aan het sportplezier en ook aan het verbeteren van je sportprestaties. Toch kan het ook een gevoel van weerstand veroorzaken bij senioren als ze op een hometrainer stappen, waarbij ze geen flauw idee hebben hoe ze deze moeten bedienen. Het zou zonde zijn als dat het plezier in het sporten zou bederven.

Daarom is het handig op het bedieningsgemak te letten, als je een hometrainer aanschaft. Je kunt ervoor kiezen om een hometrainer te kiezen die niet al teveel ingewikkelde mogelijkheden biedt. Het instellen van de weerstand en enkele trainingsprogramma’s zijn vaak al voldoende. Als er wel meer mogelijkheden zijn, let er dan op dat het display overzichtelijk is, en dat je makkelijk de weg kunt vinden in de verschillende opties.

2/4

De 3 beste hometrainers voor ouderen/senioren

Wat is nu de beste keus wanneer je een een hometrainer wilt kopen? Hieronder vind je onze top 3 waarbij we de bovenstaande eigenschappen en natuurlijk de prijs hebben vergeleken!

De top 3 beste hometrainers voor senioren en revalidatie

Hieronder vind je de 3 beste hometrainers voor ouderen. Op de 1e plaats staat de Fitbike Senator. Deze hometrainer heeft een hele lage instap en een nauwkeurige ergometer. Dit maakt hem perfect voor ouderen en revalideren. Een volledige review van deze hometrainer kun je hier vinden: Fitbike Senator review. Van de Fitbike Ride 5 hebben we ook een test gedaan. Die kun je hier vinden: Fitbike Ride 5 review

  1. Beste keus

    Fitbike Senator

    fitbike senator
    • Voorzien van ergometer
    • Lage instap
    • Stabiel door gewicht van 47kg

    €649

    Bekijk de Senator
  2. Goedkoop

    FitBike Ride 5

    fitbike ride 5
    • Goedkope hometrainer
    • Goede reviews
    • Zadel verstelbaar

    €349

    Bekijk de Fitbike Ride 5
  3. Ligfiets

    Xterra SB2.5

    xterra sb25
    • Comfortable zithouding
    • Waterpas afstelbaar
    • Stabiel door gewicht van 49kg

    €545

    Bekijk de Xterra SB2.5

Je kunt ook een kijkje nemen in onze top 5 'normale' en professionele hometrainers. Deze kun je hier vinden: de top 5 beste hometrainers voor thuis.

3/4

Waarom is de hometrainer zo geschikt voor ouderen?

De hometrainer is voor ouderen een veilig en laagdrempelige manier om te blijven bewegen.

De hometrainer is laagdrempelig en veilig

Als je een sport zoekt om te doen als je wat ouder bent, kan het een hele opgave zijn om iets te vinden. Het moet veilig zijn, je moet er fysiek toe in staat zijn en dan moet het ook nog leuk zijn. Hoewel veel sporten leuk zijn, kan het toch zijn dat de bewegingen te intensief zijn. Je moet bijvoorbeeld snel van richting veranderen (bij voetbal of badminton), wat betekent dat er veel druk op knieën en enkels komt. Je moet springen, rennen of je kunt tegen iemand op botsen.

Als ouder persoon zit je niet te wachten op dit soort situaties, die voor je lichaam een probleem zouden kunnen opleveren. Je kunt natuurlijk ook gaan wandelen. Buiten bewegen is erg gezond en het is niet zo inspannend. Toch is er altijd het risico dat je kunt vallen. Ben je op dat moment in een park of bos, dan heb je wel een probleem. Het idee alleen al is genoeg voor sommige mensen om daar vanaf te zien.

De hometrainer is daarom zonder twijfel een geweldig fitnessapparaat voor ouderen. Het is veilig, je zult er niet zomaar afvallen. Je kunt binnen trainen, zelfs in eigen huis, wat het gebruiksgemak vergroot. Maar het grootste voordeel is dat de hometrainer een training biedt, die de gewrichten niet belast. Dit heet een low impact training. Hierbij krijgen de gewrichten geen klappen of stoten te verduren, wat bijvoorbeeld bij rennen en springen wel gebeurt.

De beweging die je op een hometrainer maakt is soepel en licht. Als de weerstand laag staat, kun je bewegen zonder dat het veel druk op je gewrichten brengt. Ook als je pijn hebt of vermoeid bent, kun je op die manier toch bewegen. Fietsen is gezond voor je hart en longen en je kunt er tevens je spieren mee versterken. Zoek je een sport die geschikt is voor een senior, dan is een hometrainer echt een aanrader.

4/4

Revalideren met een hometrainer

De hometrainer is een ideaal apparaat als je moet revalideren. Doordat het je een low impact training biedt, met een soepele beweging, kun je veilig sporten, zonder je gewrichten overmatig te belasten.

De hometrainer gebruiken voor revalidatie

Revalidatie betekent dat je weer op krachten komt, je spieren sterker maakt en langzaam aan weer beweging krijgt na een blessure of ingreep aan een gewricht. Je kunt dit doen na o.a.:

  • Knie operatie of knie vervangen
  • Heup operatie of heup vervangen
  • Rugklachten
  • Hernia operatie
  • Fit worden na operatie
  • Operatie of klachten aan hart of longen

In feite kun je de hometrainer altijd inzetten als er sprake is van een blessure of herstel na een blessure. Omdat er sprake is van een beweging die de gewrichten niet belast, kun je heel langzaam aan weer kracht op bouwen. Je maakt je spieren weer sterker, maar ook je algehele conditie wordt beter. Je traint dus ook je hart en longen.

Je kunt dit op een rustig tempo doen (liefst ook onder begeleiding van een arts of fysiotherapeut). Op een hometrainer kun je de weerstand heel laag zetten, zodat je niet teveel vraagt van je lichaam. Het voordeel van trainen op de hometrainer als manier om te revalideren, is dat je toch in beweging kunt blijven, ook al ben je misschien beperkt in wat je fysiek aan kunt. Je kunt de soepelheid van je gewrichten vergroten. Door te sporten op de hometrainer kun je je mobiliteit weer terugkrijgen en behouden.

Alles over hometrainers