Fietsen in de winter en met slecht weer

fietsen in de winter Nederland is een echt fietsland en er zijn veel mensen die regelmatig trainen op de fiets om hun conditie op peil te houden. Maar we kennen in dit land ook veel regen, in de winter kan het hagelen, sneeuwen of kan het glad worden door ijzel. Met slecht weer heb je niet veel zin om te gaan fietsen, of kan het zelfs gevaarlijk zijn om dat te doen.

Ben je een echte doorzetter en fiets je in alle omstandigheden, of zakt de moed je in de schoenen als het koud is en regent? In dit artikel vind je de beste tips om toch te gaan fietsen als het slecht weer is. Maar ook alternatieven om binnenshuis een goede training te gaan doen. Zo kun je toch het hele jaar door op de fiets je workout doen.

De beste 5 tips om in (bijna) elk weer buiten te kunnen fietsen

Hoe sportief je ook bent, soms is trainen een hele uitdaging als het slecht weer is. En in Nederland komt dat toch redelijk vaak voor: ongeveer 140 dagen per jaar valt er regen! En dan hebben we het nog niet eens over harde wind, sneeuw of hagel. Dit soort weer kan het lastig maken om regelmatig te trainen. Maar een goede voorbereiding is het halve werk. Gebruik deze 5 tips om, ondanks het slechte weer, toch buiten te kunnen fietsen.

Tip 1: De beste kleding voor het slechtste weer

Fietsen in de regen

Regen is vervelend, maar met de juiste kleding, hoef je er niet al teveel last van te hebben. Als je een regenjas wilt aanschaffen, is het belangrijk op 3 onderdelen te letten.

  1. Ademend materiaal: Let erop dat de regenjas voldoende ademt. Doet het dit niet, dan zul je alsnog nat worden, maar dan van het zweet.
  2. Lichtgewicht: Het is wel zo fijn als je niet belemmerd wordt door een zware regenjas. Je moet de jas zo min mogelijk voelen als je hem draagt, en wanneer je hem niet nodig hebt, gemakkelijk in een klein vakje/achterzak kunnen opbergen.
  3. Waterkolom: Een regenjas heeft een waterkolom, dat geeft aan hoeveel water deze kan weerstaan. Een waterkolom van 1000 mm betekent dat de jas waterafstotend is, wat niet voldoende is voor langere tijd fietsen in een regenbui. Ga voor een jas met een waterkolom van tenminste 5000 mm.

Wil je enigszins comfortabel kunnen fietsen in de regen, zorg er dan ook voor dat je voeten droog blijven. Dat kan door een set overschoenen aan te schaffen, die waterdicht zijn.

Bij slecht zicht

Is het slecht weer, dan zullen medeweggebruikers minder goed kunnen zien wat er op de weg gebeurt. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je goed zichtbaar bent, en dat kan met de juiste kleding. Je kunt reflecterende hesjes dragen of een broek met reflecterende strepen.

Automobilisten en scooterrijders gaan een stuk sneller dan jij, dus ze moeten je van een grote afstand kunnen zien. Let op dat als je een hesje koopt, je er een kiest voor sportieve fietsers, zodat hij goed aansluit op je lichaam. Draag deze kleding niet alleen in het donker, maar ook bij regen of mist.

Bij kou

Sommige delen van je lichaam kunnen flink afkoelen tijdens het fietsen. Voorkom ijskoude oren door een hoofdband om te doen. Houd je vingers warm door handschoenen te dragen en koude voeten kun je voorkomen door overschoenen over je schoenen heen te doen. Dat zijn dezelfde als die je voor regen gebruikt, maar ze houden ook de kou goed tegen.

Draag een beschermende bril

In elk seizoen kan een beschermende bril nuttig zijn. In de zomer voorkomt het dat je insecten of stof in je ogen krijgt. Bij slecht weer helpt een bril om goed te kunnen blijven zien bij regen, omdat je geen last hebt van druppels die in je ogen terechtkomen. Wat ook een goede optie is bij regen is het dragen van een petje, waarbij de klep de regen uit je ogen houdt.

Tip 2: Maak gebruik van weerapps

Zie je op tegen fietsen in de regen? Meestal regent het niet de hele dag. Installeer een goede buienradar, zodat je kunt zien hoe lang het nog regent en wanneer het droog wordt. Vaak is het met een beetje planning heel goed mogelijk om tussen de buien door te fietsen.

Tip 3: Let op je banden en de bandenspanning

‘s Zomers heb je zomerbanden op je fiets, deze zijn dun en geven niet genoeg grip als de weg nat en glad is. Wordt het herfst en ga je fietsen in de regen, ga dan over op winterbanden. Ook in de herfst zorgen ze ervoor dat je minder makkelijk slipt op een natte weg met bladeren.

De bandenspanning is eveneens belangrijk om veilig te kunnen fietsen met slecht weer. Zijn je banden hard opgepompt, dan maakt de band minder contact met de weg. Bij natte wegen zou de bandendruk 1 tot 1,5 bar minder moeten zijn dan normaal. Doordat de band wat zachter is, vormt deze zich meer naar het wegdek, waardoor je een betere grip hebt.

Kies ook fietsbanden die goed lekbestendig zijn. Als de band nat is, blijven allerlei steentjes en scherpe stukjes gruis eraan plakken, waardoor ze sneller lek raken.

Tip 4: Het goede bochtenwerk

Als het buiten veel geregend heeft, zal je je rijstijl wat moeten aanpassen. Op natte wegen heb je minder grip en dat is vooral zo in de bochten. Zodra je een bocht neemt, hebben je banden minder contact met het oppervlak van de weg. Stuur je te scherp in, wat wanneer het droog geen probleem is, dan is er een reële kans dat je slipt en valt als het geregend heeft. Is het nat, ga dan rustiger en minder snel door de bochten. Probeer ook om gladde oppervlaktes te vermijden, zoals kasseien, putdeksels en wegmarkeringen.

Tip 5: Handige spullen om mee te nemen

Je denkt misschien dat je op een racefiets niet de ruimte hebt om extra spullen mee te nemen. Maar je maakt eenvoudig wat meer opbergruimte in een oude bidon die je op je fiets vastmaakt. Stop hier een tweede setje (droge) handschoenen in, een muts of beenbeschermers. Dat is altijd handig als het kouder of natter is dan je dacht.

Is het weer te slecht? Stap binnenshuis op de fiets!

Soms is het weer te bar en boos of is het zelfs gevaarlijk om te gaan fietsen. Bij ijzel of sneeuw, onweer of storm kun je maar beter binnen blijven. Gelukkig zijn er manieren waarop je ook binnenshuis een fijne training kan doen. Gebruik hiervoor een fietstrainer of een spinningfiets.

direct drive fietstrainer Fietstrainer

Heb je een fietstrainer, dan is het voordeel dat je op je eigen fiets kunt blijven trainen. De fietstrainer is in feite een houder, waarin je je racefiets zet, waarbij het achterwiel de grond niet meer raakt. Er zijn twee verschillende soorten: de wheel-on en de direct drive fietstrainer.

Kies je een wheel-on trainer, dan kies je voor de eenvoudigste manier om binnen te kunnen fietsen. De trainer zorgt ervoor dat het achterwiel van de grond blijft en op een roller steunt. Hij gebruikt geen stroom, maar kan wel weerstand leveren. Een direct drive fietstrainer heeft meer mogelijkheden. Hierbij moet je het achterwiel loshalen en bevestig je de fiets aan een vliegwiel. Er zijn direct drive fietstrainers die over de mogelijkheid beschikken om een koppeling te maken met een smartphone of tablet, waardoor je interactief kunt trainen.

Voordelen van een fietstrainer:

  • Binnenshuis trainen op je eigen fiets
  • Direct drive fietstrainer geeft een realistische fietservaring
  • Mogelijkheden interactief trainen
  • Door de weerstand in te stellen maak je een training zo zwaar als je wilt
  • Neemt weinig ruimte in

Meer weten over fietstrainers? Dan kun je dit artikel lezen: zo vind je de beste fietstrainer.

spinningfiets houding Spinningfiets

Op de spinningfiets krijg je een training die vergelijkbaar is met die op een racefiets. Het vliegwiel zorgt voor de weerstand, waardoor je een training zwaarder of lichter kunt maken. De spinningfiets is ontworpen voor hoge snelheden. Door het doortrapsysteem (de trappers zijn verbonden met het vliegwiel), wordt je aangezet om veel snelheid te maken en deze vast te houden.

Je zit net als op een racefiets voorovergebogen, daarom kun je zowel het zadel als het stuur in hoogte verstellen. Je schoenen kun je op de trappers vastklikken. Spinnen is uitdagend, doordat het je blijft stimuleren om je tijden te verbeteren en records te breken. Dat is de reden dat spinnen populair is bij sportfietsers. Het geeft een realistische fietservaring.

Voordelen van een spinningfiets

  • Vergelijkbaar met trainen op een racefiets
  • Hoge snelheden behalen
  • Binnenshuis je conditie verbeteren
  • Instelbare weerstand
  • Trainingscomputer levert verschillende trainingsprogramma’s

Wil je meer weten over spinningfietsen? Dan kun je dit artikel lezen: zo vind je de beste spinningfiets.